Malawiciklider - Hvor er diskusjonene? (side 10)

Hos meg napper de i handa på de akvariene jeg mater for hånd. I de andre bruker jeg automater og der er de ikke så ivrige.

Bare hyggelig Kristin.
Da ser det jo ut til at disse veloppdragne og høflige fiskene ikke har de samme uvanene som det mine keisertetraer har. 1-0 til Malawi, nok en gang. Synes det er godt å slippe fisker som biter meg. Om jeg skulle ha mat i hånden så er det en annen sak.

Ellers oppdaget jeg noe fornøyelig her. Under fiskeprofilene så ser jeg at det er litt forskjell mellom de ulike fiskeartene i hvilken temperatur de skal ha. Jeg sjekket Lab. trewavasae og melanochromis cyaneorhabdos.

Resultat når det gjelder temperatur henholdsvis : 21-24, 23-28

Hva kan disse forskjellene skyldes mon tro?
Synes å ha forstått at det ideelle er å holde temperaturen mellom 24 og 26 grader celsius, men kanskje noen som leser denne tråden har erfaringer når det gjelder dette?

Er det slik at også Lab. Trewavasae også er så avhengig av høyt oksygeninnhold at temperaturen heller bør ligge i underkant av hva som er ideellt for andre arter som har lavere krav til oksygeninnhold i vannet? Jeg vet jo at kaldere vann inneholder mer oppløst oksygen enn varmere vann, men synes det likevel er litt rart at to arter som lever i samme vann har forskjellig temperaturoptimum. Trodde de levde på noenlunde samme dybde også... Rart.

Hvilken temperatur har dere andre Malawiholdere?
Heller lavere temperatur.
Hei.
De fleste har for høy temperatur i malawikarene sine. Jeg har aldri hatt varmekolber i malawikar som er over en viss størrelse, og når de står i normal stuetemperatur. Noe som for de fleste er rundt 20 grader. Da pleier temperaturen å ligge på rundt 22 - 25 grader. Om sommeren blir som regel temperaturen for høy uansett.
Labber lever i samme biotopen som Maingano'en, så et avvik her beror nok på en feil.

Av labbene er det spesielt fuelleborni som trenger mye oksygen. Store eksemplarer av arten henger lett i vannskorpa...
En annen grunn til avvik i fiskebasen kan være at det er forskjellige personer som skriver infoen der. Og andre nettsider og bøker som er brukt til å hente info fra kan operere med forskjellige tall.
Var nok det jeg hadde mistanke om Kristin... Og når det gjelder normaltemperaturen i Malawiakvariet så ligger den hos meg rundt 24-25. Jeg trodde det var best.

Men en gang fikk jeg en overraskelse. Jeg hadde skiftet vann og trodde jeg hadde satt inn varmekolben skikkelig. Det hadde jeg ikke gjort, slik at temperaturen i akvariet ble det samme som i rommet, rundt 19 grader. Jeg oppdaget dette mer eller mindre tilfeldig....

Da jeg koblet inn varmekolben på ordentlig, steg både temperaturen og aktivitetsnivået hos fiskene. De hadde vært mistenkelig fredelige, men ved økt temperatur økte også aggresjonen hos disse vekselvarme dyra.... Og atferden ble mer likt det jeg var vant med.
Overflatetemperaturen i Malawi sjøen ligger på mellom 24 og 29 grader. Avhengig av årstid og lokasjon. Dyptvannstemperaturen i sjøen ligger på 22 grader.
Tanganyika
Hei. De fleste har for høy temperatur i malawikarene sine. Jeg har aldri hatt varmekolber i malawikar som er over en viss størrelse, og når de står i normal stuetemperatur. Noe som for de fleste er rundt 20 grader. Da pleier temperaturen å ligge på rundt 22 - 25 grader. Om sommeren blir som regel temperaturen for høy uansett. Labber lever i samme biotopen som Maingano'en, så et avvik her beror nok på en feil. Av labbene er det spesielt fuelleborni som trenger mye oksygen. Store eksemplarer av arten henger lett i vannskorpa...;-)


Hei.

Du kan si hva du vil vil, men tempen i malawiajøen ligger på mellom 24 og 29 grader avheningeig av lokaltet. Man kan finne temperaturer ned mot 22 grader men da er vi på dypt vann og de fleste arter som diskuteres her på forumet lever i strandsonen. Man trenger ikke en varmekolbe, men likevel er det mest optimalt å opprettholde en stabil temperatur gjennnom hele året i akvariet.
Har ikke vært aktivt medlem her på en stund, men syntes vi skal ta opp igjen denne tråden!

Kjære malawi eiere, hva skjer'a?
Fossorochromis rostratus
Er det noen som har hatt den. Hvor i malawi lever den noen som.har bilde av den fra sitt akvarium? tenkte e skulle kjøpe den åsen biotope e typisk for den her?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap