Malawiciklider - Hvor er diskusjonene? (side 2)

Det er slik jeg ser det i alle fall både fordeler og ulemper med Malawier...

Jeg har prøvd å ha Malawi i for små akvarier, og da får man erfaringene med ulempene. Mye jaging og aggresjon. Og det er ofte begrenset med plass, tid og penger for mange. I tillegg er det vanskelig å få til noe plantevekst, om man setter pris på slikt. Og man må tåle å bytte vann ofte, uten å tenke at det er noe ork. I tillegg ser det ut til at man også må godta at utvalget i butikker ikke er det største...

MEN: Nå har jeg viet 429 literen til Malawier, og jeg synes definitivt at det er det artigste akvariet. Det store spennet i atferd når det gjelder fargeendringer, territorie- og rangordningsritualer, spillet om hunnene, hardførheten, følelsen av at her er det fisker som er i stand til å reagere hensiktsmessig på bevegelser utenfor akvariet - og masse mer. Fine farger og estetikk kommer jo også inn. Jeg synes dette er veldig fascinerende fisker - og de andre fiskene jeg har er blitt relativt kjedelige.

At man kan få kjøpt Malawi privat ser jeg på som en fordel, dersom de man kjøper disse fiskene av er seg sitt ansvar bevisst og ikke har ønske om å flå andre med interesse for Malawi. At det har blitt relativt kjedeligere å gå på dyrebutikker derimot, det kan man kanskje ikke anklage butikkene for.. Det kreves jo relativt mye mer for ansatte å holde styr på Malawi....

Her i Trondheim er jeg nå i alle fall meget godt fornøyd med Akvasia og noen ildsjeler som driver med Malawi selv.

Ettersom disse fiskene er så flinke til å få fram og ta vare på avkommet sitt, så er det litt synd på dyrebutikkene. Jeg skjønner de egentlig godt - det må være litt samsvar mellom tilbud og etterspørsel, og litt kompensasjon for bryderiet det tross alt er med å lage "harmoniske Malawi-kar".

Kanskje det er litt slik at interessen for Malawi lever i beste velgående hos flere, men at det er mange av oss som ikke er like aktive på dette foraet sammenliknet med mange andre typer fisk.. Så i annonsebilag nylig reklame for akvarier på 10, 20 og 30 liter med kampfisk inkludert. Ikke rart at det er mange nybegynnere som bruker plassen innpå her flittig..
Fiske-filosofering
Kloke ord thankthefishtank. Nå er det en stund siden noen har skrevet i tråden så jeg tar den opp igjen.
Jeg sitter her og ser på malawiene i karet ved siden av meg, og er fasinert over hvordan ciklidene har blitt som de er. Hannfiskene har gjort sitt ytterste for å imponere hunnene, i tusenvis av generasjoner. Og så er det de små forskjellene som blir opphavet til nye arter. Noen hanner er litt mer blå enn de andre, noen lager litt større eller "finere" leksområde enn de andre, noen har finere eggflekker osv. Så er det til slutt hunnene som bestemmer hvem som skal få formere seg eller ikke.
Jo mer kresen hunnene er; Jo mer spektakulær blir arten etter hvert som tiden går, og etter hvert oppstår det også nye "arter".
I akvariet går det to typer Aulonocara og en type Placidochromis, og hunnene er ganske like. Ser ut som at hannene må lukte på de for å være sikker på at det er rette dama han skal kurtisere. Hunnene derimot er veldig overlegen og gjør seg kostbar, men er ikke i tvil om hvem som er rett "mann". Og det blir ikke lek før de er fornøyd. Særlig Placidochromis-hunnen inspiserer leksområdet stadig vekk for å sjekke hvordan sanden ligger, dybde osv. Han fortsetter å pusse helt til hun blir fornøyd.

I tillegg vil kamuflasje påvirke fiskenes utseende. F.els Blå ahli som etterligner en blå Aulonocara, i håp om å komme nærmere inn på yngel og ungfisk som den spiser.

Litt artig å tenke på synes jeg Så for folk som er interessert i dyreadferd så er Malawi-ciklider et bra alternativ.
God helg!
Nydelige fisker. Jeg har lyst på malawi en dag litt fjern fremtid. I mellomtiden suger jeg til meg det av info her inne.
Skal selv til Dahl`s nå sammen med eldstemann for å se om det finnes en dame eller to til Sannsynligvis kommer jeg hjem med noe som passer etter Shiramor`s råd i en tidligere tråd
Shiramor
Hva kan vi gjøre for å få opp interessen igjen?

Lag personlige akvarietråder om Malawi, og legg ut bilder, snakk varmt om dem og fremhev alle de vakre sidene ved Malawi ciklider! For å spre interessen, må folk få vite om dem, og lese om dem, samt se bilder. Da plutselig kan en ny Malawi-entusiast bli født

Jeg har hatt en personlig akvarietråd i 5 år, og har egentlig ikke gjort annet enn å snakke om min interesse med entusiasme om hvor flotte mine Corydoras er, og vist bilder underveis! [External Image] De fortjener å vises frem! Jeg håper og tror jeg har "frelst" en og annen akvarist i de 5 årene, og gjort at de nå har fått Corydoras høyest oppe på sin interesse-liste Jeg blir sååå utrolig glad hver gang noen sier at de har fått øynene opp for Corydoras! [External Image]

Det er jo ved å snuble over et innlegg og noen bilder av bestemte fiskearter at interessen vekkes hos folk, ofte er det tilfeldigheter som rår og som gjør at man brått blir interessert i en bestemt fisk. Derfor trenger vi flere Malawi-tråder her på forumet, skrevet av entusiaster som kan spre interessen sin!

Mona's råd funker det, jeg hadde ikke hatt samle-dilla på coryer uten hennes tråd, og hun er nok skyld i akvarierommet her i huset også

En god personlig tråd om malawi er jo shiramor sin, der kommer virkelig personligheten til disse fiskene frem Og flotte bilder!
Jeg forsøkte for en stund siden å starte en tråd med malawivideoer, men pågangen var vel ikke akkurat overveldende. Tråden finnes her om noen har noe liggende de vil dele..
Jeg vil gjerne starte opp med malawier selv, hvis noen av veteranene her inne kan gi meg råd.

Jeg startet en egen tråd som heter "Ønsker å gi fisken et godt hjem". Kanskje dere kan se på den?
Ny rekord
Satt ny rekord i dag på antall yngel fra en hun. Den gamle rekorden jeg hadde var på 87 fra en Pseudotropheus acei Chimwalani Reef (Mari gold). De siste dagen har tre forskjellige hunner av den samme arten spyttet følgende: 90, 93 og utrolige 139. Helt sinnsykt mye. Hvordan er det plass til så mange yngel inne i munnen på en fisk...
?mann goes malawi
Etter å ha prøvd meg på Discus en stund ble jeg litt lei av 4 vannbytter i uka og å ha så fine fisk stående i en krok under en rot. Akvariet mitt står slik plassert at Discusene aldri ble helt fortrolige med bevegelser på utsiden av karet og gikk å gjemte seg. Nå går de 5 discusene mine i 25-tusen literen til Tam Alna og koser seg der.

Jeg har en lengre tid hatt en fasinasjon for Malawi og følte at tiden var moden for å prøve seg. For en uke siden tømte jeg karet. Bygget en stor fin steinrøys og begynte å gjøre klar for malawi. Jeg var en tur innom Jan Holt i Oslo og fikk masse tips og så på fine fisker. Denne uken er jeg på reise med jobben så karet står hjemme med litt Utha Ice og litt godt med GH pluss og malawi salt slik at vannverdiene forhåpentligvis er fine når jeg kommer hjem. Fikk rapport fra kona hjemme i dag at vannet var krystallklart og karet så helt nydelig ut (viktig med kone-goodwill ). Samtidig fikk jeg melding om at Jr. har fått yngel på sine Palett Ciclider i akvariet sitt. Det var selvfølgelig stor stas. ?

Nå gleder jeg meg til å komme hjem og få fisk i karet igjen. Bilder og oppdateringer kommer…
Roy Fredrik Pedersen
Satt ny rekord i dag på antall yngel fra en hun. Den gamle rekorden jeg hadde var på 87 fra en Pseudotropheus acei Chimwalani Reef (Mari gold). De siste dagen har tre forskjellige hunner av den samme arten spyttet følgende: 90, 93 og utrolige 139. Helt sinnsykt mye. Hvordan er det plass til så mange yngel inne i munnen på en fisk...


Da snakker vi mange yngel ja
Hvor store er hunnene? Høres utrolig ut, med tanke på at yngelen er ca 0.8-10mm når de er klare for å ta sine første svømme tak!Legg ut noen bilder hvis du har, eller så får du ta noen bilder ved neste ruging..

Det meste jeg har fått av en art er 43 yngel av Tanganicodus Irsacae som normalt får mellom 5 til maks 15 yngel når de er fullvoksne, hunnen var 6cm og yngelen 10mm, hode og hals så ut som en ballong.
Jeg fikk netopp 67 yngel av en E.Melanogenys "Kilesa", disse får ca 30 yngel normalt som fullvoksne. Hadde jeg bare fått solgt disse til butikk pris så...
Ja tok ett bilde, men tror det ble litt utydelig. Skal legge det ut i morra. Fikk 50 på en auratus. Det er og mye. Mari goldene mine er relativt store.
Da har jeg endelig fått malawi akvariet mitt opp å gå, noen tanker?
Tangalawi
Da snakker vi mange yngel ja :) Hvor store er hunnene? Høres utrolig ut, med tanke på at yngelen er ca 0.8-10mm når de er klare for å ta sine første svømme tak!Legg ut noen bilder hvis du har, eller så får du ta noen bilder ved neste ruging.. Det meste jeg har fått av en art er 43 yngel av Tanganicodus Irsacae som normalt får mellom 5 til maks 15 yngel når de er fullvoksne, hunnen var 6cm og yngelen 10mm, hode og hals så ut som en ballong. Jeg fikk netopp 67 yngel av en E.Melanogenys "Kilesa", disse får ca 30 yngel normalt som fullvoksne. Hadde jeg bare fått solgt disse til butikk pris så... :)


Bilde ble nok ganske utydelig for det gikk dårlig og ta bilde igjennom gotteboksen. Men man kan jo skimte noe av de 139 ynglene.
Ett par dager gammelt bilde av storkaret mitt.
Det er bare å sette seg ned i gostolen å drømme om et slikt kar som du viser her Roy Fredrik. Det hadde vært noe det......
Det behøver ikke bli med drømmen Loffa...
Roy Fredrik Pedersen
Det behøver ikke bli med drømmen Loffa...



Kommer drømmen om større hus i boks, kommer et slikt kar automatisk tenker jeg, Roy. Kaster gjerne ut møblemang for en 500L eller en 720L i stua, hehe.

Kanskje benytte sjansen når kona er på sørlandet nå i slutten av november? Hadde vel kanskje endt med at jeg også ble byttet ut..........
Hvis hun skal til Sørlandet for hun svinge innom Risør og komme på besøk til oss. Da kan vi vise henne akvariet og overtale henne at det MÅ dere bare ha hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap