Malawiciklider - Hvor er diskusjonene? (side 3)

Roy Fredrik Pedersen
Hvis hun skal til Sørlandet for hun svinge innom Risør og komme på besøk til oss. Da kan vi vise henne akvariet og overtale henne at det MÅ dere bare ha hehe.




Blir litt of topic, beklager det, men.....
Hun tar toget nedover, men vi skal nedover igjen til jul. Da kjører jeg. Om det passer seg slik tar vi gjerne turen innom når vi passerer Risør. Ja om du ikke er ute å reiser da. Men dette kan vi komme tilbake til Roy Fredrik. Antar hun ville himlet med øya om hun fikk se karene dine. Da kunne jeg jo bare si, der ser du jenta mi, jeg har jo bare 15 "småkar" og det hadde passet med et et storkar, så hadde jeg snudd meg mot deg og sagt, ikke sant Roy Fredrik?
Ruud
Da har jeg endelig fått malawi akvariet mitt opp å gå, noen tanker? :)


Hei Ruud. Gratulerer med flott malawi-akvarie. Der har de mange hulrom å bruke til forskjellige formål. De krukkene skiller seg litt ut, men du skriver jo i profilen din at de skal byttes ut.
Ser at du har en gul fisk med blått/svart hode og finner. Åssen type er det? Den ser fin ut.
En ting til: På bildet så har akvariet lite vann, synes jeg. Du kan fylle på mye mer, men det vet du kanskje. Selv så har jeg vann nesten opp til den svarte ramma, men har satt på en stripe med svart isolerings-tape rundt for ikke å bli forstyrret av "lysglippen".
Lykke til videre, og håper du får veldig mye glede av malawiene

LOFFA
Da kunne jeg jo bare si, der ser du jenta mi, jeg har jo bare 15 "småkar" og det hadde passet med et et storkar, så hadde jeg snudd meg mot deg og sagt, ikke sant Roy Fredrik?


Hehe Jeg som er dame hadde helt sikkert gått på den der
haha fy fader så utspekulert mann kan bli når man driver med fisker.

Jeg har noen ganger brukt minste mann og sakt til gubben att han hadde så lyst på den fisken. haha

LOFFA
Blir litt of topic, beklager det, men..... Hun tar toget nedover, men vi skal nedover igjen til jul. Da kjører jeg. Om det passer seg slik tar vi gjerne turen innom når vi passerer Risør. Ja om du ikke er ute å reiser da. Men dette kan vi komme tilbake til Roy Fredrik. Antar hun ville himlet med øya om hun fikk se karene dine. Da kunne jeg jo bare si, der ser du jenta mi, jeg har jo bare 15 "småkar" og det hadde passet med et et storkar, så hadde jeg snudd meg mot deg og sagt, ikke sant Roy Fredrik?


Bare slå på tråden for den som har lyst og komme på besøk, så ser dere om jeg er hjemme. Plingefon nummeret er 95702571
Ruud


Utenom blomsterpottene som tidligere nevnt blir det bra det Ruud.
Ny malawi interessert
Hei!
Nå har jeg laget akkvariet mitt om til malawi. Vetdere nok vil si det er litt lite, men enn så lenge er det 180 liter jeg har. Venter på rette verdier i vannet før jeg kjøper fisk, så da lurer jeg jo på noen småting

Har den tetra ph-testeren, men har mistet bruksanvisning... Noen som husker mengdene her?

Har plukket ut det meste av annen fisk fra akvariet mitt. Har igjen to ancictrus, fire flying fox, en pakistansk botian og to sjokolademaller. Kan de være her?

Også tar jeg gjerne imot råd om malawi som ikke blir så store

På forhånd takk
Nilia
Har den tetra ph-testeren, men har mistet bruksanvisning... Noen som husker mengdene her? På forhånd takk :)


5 ml akvarie vann i måleglasset og 7 dråper av testvæsken. La det stå i et minutt eller to så leser du av Ph verdien mot fargeskalaen. Du bør ha en fin blåfarge på din, hvis du skal ha Malawi

De andre spørsmålene dine er det andre som bør svare på tror jeg, men Ancistrusen er vell en Sør Amrikaner og trives nok ikke så godt i hardt vann med høy PH. Sjokolademallen bør gå ut fra vannverdier men jeg vet ikke. Det er heller ikke ideell vannverdier for en Pakistan Botia ser jeg, men jeg vet ikke om det går...
Nilia
Har plukket ut det meste av annen fisk fra akvariet mitt. Har igjen to ancictrus, fire flying fox, en pakistansk botian og to sjokolademaller. Kan de være her? Også tar jeg gjerne imot råd om malawi som ikke blir så store :)


Hei. Artig at du også vil prøve deg på malawi
Hvis du vil ha dem i en 180-litring så vil jeg anbefale
Aulonocara. Gjerne 2 - 3 arter. Disse er mye enklere å holde i "mindre" kar enn mbunas (Golden, Hongi osv). Hunnene er ikke så fargerike, men hannene er nydelige. Svirrer rundt som sommerfugler når de trives.
De har også samme adferd når det gjelder sin elsk på sand, munnruging osv.

Hvis du har tenkt å skaffe større akvarium senere så kan du kjøpe ungfisk av mbunas, og flytte dem f.eks om et år.
Det er ikke nødvendigvis størrelsen det kommer an på når det gjelder malawi-ciklider. Selv de små kan ta stor plass pga aggressivitet og territoriell adferd

Jeg vil også anbefale deg å ikke blande malawi med de du har fra før. Noen blir tapere pga forskjellig adferd, og pga uvante vannverdier.
Ancistrus oppdrettsvariant kan gå til nød, men de bør være født i vann med høy PH og GH.
Bilder
Legger ut et par bilder så dere får se hvordan det ser ut til nå
Ser bra ut det, men vær forsiktig med og stable steinene slik at de kan falle over. Malawi ciklider liker og grave under stein.
Ja da må det vel ett jordskjelv til før de faller ned
Maliwi som "klør"
Da har Malawiene mine gått noen uker i karet og de har faget ut mer og begynner å bli veldig fine. Rangen ser ut til å være satt så nå kruser de rundt og det er et herlig syn. Men, jeg ser at mange av dem er nede å klør seg på sandbunnen rett som det er. Er dette vanlig med Malawi eller bør jeg være litt på vakt her? Jeg ser ingen skader på fiskene, ingen tegn til noe på skjellene eller noe slik, så klaret ikke helt å skjønne hvorfor de oppfører seg slik...

Alle innspill og tips mottas med takk!

Vannverdier (hvis det er av interesse)
Ph 8
GH 12
KH 7
Nitritt mindre enn 0.3 mg/l (knall gul på Tera testen)
Bytt vann !! Du har nitritt i karet ditt. Testen skal være blank. Har jeg snev av farve på JBL sin dråpetest - som er mye mer gradert en Tetra, ja så bytter jeg vann.
Om dette gjør at fiskene klør seg vet jeg ikke, men det kan kanskje hende at det er noe klor i vannet ditt ?
Takk for kjapt svar STIEdge!

Jeg kjører gjerne et sikkelig vannbytte, hvis det kan hjelpe. Men, det beste man kan få til med Tetra testen er gul (blank blir den aldri). Karet går med to store Eheim filtre som er godt innkjørt pluss den innvendige filteret. Jeg bytter 30-50% vann hver uke og bruker AquaSafe (som skulle bøte på eventuelle klorider i vannet). Det er normal foring og normal belastning på karet så det litt pussig at jeg plutselig skulle ha fått Nitritt. Men, jeg gjør et skikkelig vannbytte og så får vi se...
Min oppfatning er nok dessverre/heldigvis at JBL sin test er mer gradert en Tetra sin, og jeg bruker ikke noe annet lenger. Jeg ville nok vurdert den i stedet.
Mulig jeg husker feil, men jeg mener at jeg en gang fikk gult på Tetra og tenkte greit nok, mens JBL sin skrek etter vannbytte
Jeg har også sett kløing på mine delfiner i høst, og tenker at etter alt regnet vi har vært velsignet med så har vannverket tilsatt klor i vannet. Tilførte aquasafe en periode ved vannbytte, og dette stanset. Nå bruker jeg ikke aquasafe lenger og fiskene klør heller ikke
Kjør opp kH litt. Det pleier og hjelpe.
Roy Fredrik Pedersen
Kjør opp kH litt. Det pleier og hjelpe.


Skal prøve det! Takk for tipset.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap