Malawiciklider - Hvor er diskusjonene? (side 4)

Noen bidrag til Malawi tråden.
Karet har gått et år.
Fossorochromis rostratus og dimidichromis
Fossorochromisene og andre yngler og Dimidichromisene ligger konstant på lur i Valisinerian for å jakte.
Aristochromis Christy farger ut , Zebra Maisoni reef beiter på algematta og Venustusene legger rogn..
Røde innslag
Borleyi Kadango red fin og fire red i leksdrakt.
Venustus i lek.

Har bestemt meg for å kjøpe en stor gruppe "Frontosa" Zaire Blue.

Selger derfor noen leksgrupper (Fossorichromis, Kadango red fin, Venustus) av de store utfargete Malawi - se annonser.
I et par dager har delfinene holdt på som gale,og når jeg kom fra jobb i dag går en av hunnene med munnen full av egg Synes kanskje dårlig på bildet men de er der ! Sist gang de lekte ble det ikke noe ut av det, men nå er jeg forberedt.
Dere som kan dette bedre enn meg ! Jeg har regnet 19.12 som dato, og planlegger å tømme hunnen for egg 6.1.12 Er dette en ok plan eller har dere andre innspill ?
Jeg ønsker jo svært gjerne å lykkes denne gangen
Gratulerer Kanskje ikke så dumt å prøve den 6. januar. Litt mer enn 14 dager så yngelen har minst mulig eggeplomme igjen, men ikke mer enn tre uker så de ikke blir spyttet i karet (og spist av de andre).
Selv så foretrekker jeg å flytte ei hue med yngel over i et mindre akvarium og la henne tygge ferdig der. Så er det bare å flytte henne tilbake når hun er lei av barna sine. Da har du et eget akvarium som yngelen kan vokse i noen måneder.
Det blir mindre stress for alle.
Ja, kanskje jeg skal gjøre det, men yngelkaret er okkupert av paletter akkurat nå, og så har jeg en røys med black molly gående i en breeding box akkurat nå som egentlig skulle inn her når palettene flytter ut. Skal se om jeg kan kvitte meg med palettene raskt, og mollyene kan jeg vel strengt talt sette inn i karet de ble født når de bare er litt større
Delfinene er uansett prioritert her De ble spyttet i karet sist gang, og da var det gjort på sekunder, dessverre. Ancistrus hannen min ligger på egg nå også, så jeg har et lite luksus problem her
Mulig at Kjell Marvin (kampfisken) på kontoret mister boligen sin en stund
Takk for innspill
Grattis med delfin yngler så moro håper du klarer å ta vare på noen yngler.

Syns det er en veldig fin malawi med masse utstråling nesten litt menneskelig den kommer bort til deg når man driver i karet og ser nesten ut som om den følger med på hva man driver med.

Jeg tar dem over i et annet kar så hua får det fint og rolig før yngelen har klekket, lar hua gå med yngelen til jeg ser hu begynner å jage bort yngelen så hu får kommet seg igjen etter så mange dager uten mat. Og da får du se litt mere av hvordan mora slipper ut yngelen når hu føler seg trygg og hvordan hu fanger inn yngelen når det er farer på gang.


Så fint at du legger ut bilder av fiskene dine Kjell ser ut som du har mange spennende arter
Takk Rita, jeg håper også at det går bra denne gangen Jeg akter å tømme yngelkaret for paletter, slik at jeg har plass til delfindamer med barn Jeg har 4 huer og 3 hanner gående i en 530 liter, og regner nesten med at de andre 3 kommer med egg de også. De fortsetter å leke, så vi får sjekke igjen i morgen.
Roy Fredrik Pedersen
Satt ny rekord i dag på antall yngel fra en hun. Den gamle rekorden jeg hadde var på 87 fra en Pseudotropheus acei Chimwalani Reef (Mari gold). De siste dagen har tre forskjellige hunner av den samme arten spyttet følgende: 90, 93 og utrolige 139. Helt sinnsykt mye. Hvordan er det plass til så mange yngel inne i munnen på en fisk...

Er det noen av mine gamle MG? Uansett kult å få så mye yngel
Ja enkelte av dem er nok det. De yngler hele tiden.
Den første delfin hunnen er nå flyttet.Den tok jeg ut 6.1-12, etter ca 18-19 dager. Hun spyttet alle i håven, og etter at jeg satte henne inn i eget kar plukket hun de opp igjen Derimot virket det som om hun mistet interessen for de etter bare et par dager ! Hvorfor ?
Yngelen går nå alene, ca 30 stykker, og det ser ut til å gå fint med de. Har laget til en slags mini steinformasjon i boksen slik at de kan gjemme seg, men aner ikke om dette er nødvendig. De spiser og vokser, ingen dødsfall så langt etter 6 dager. Forer de 3-4 ganger om dagen. Bytter vann hver dag, og tar vann fra hovedkaret.
2 av de andre tygger, og skal flyttes ca 25.1.12. Håper de passer yngelen lenger enn den første !
1 Golden hunn tygger - her er jeg usikker på hva som er datoen, men tror det er omtrentlig samtidig som de siste delfinene. Satser på det, og om jeg tar feil så får det vel gå sin gang.
Flyttet fra malawi karet ancistrus hannen med yngel hule og hele stasen over i en breeding box, og nå har jeg gud vet hvor mange små sugemunner i yngelkaret. Hannen er satt tilbake i hovedkaret.
Er svært fornøyd om dagen, og lykkes jeg med delfinene må noen gi meg et hint om en art som vil stille sterkere krav til meg som nølende kaller meg akvarist
Hallo.Det høres ut som du koser deg bra om dagen ja Jeg har noen tyggere jeg og,men vet ikke helt hva jeg skal gjøre for det kan bli vanskelig å få ta i dem for det er så mange plasser å gjemme seg.Eneste mulighet er vel å ta ut stener?
Fått så dilla på ciklider(malawi,tangayika)nå så nå tror jeg at jeg rensker ut 350 litern og putter inn antaglig malawi.Helt et annet driv i akvariet med sånn fisk.Masse bevegelse hele tiden og veldig fortrolige.Bare jeg reiser meg i stua så samles hele gjengen.
Kommer nok til å spørre endel fremover.
Trikset er vel stor nok håv, eller to Jeg har hatt suksess med å drive de rolig til et sted i karet der de ikke har fluktmulighet, for så å fange de. Min erfaring er at jo roligere jeg er, jo lettere går det
Gøy å høre at det yngler hos deg, Malawifan. En ser stadig etter nye utfordringer og nye fisk en vil prøve seg på. Hos meg går det nok hovedsaklig i apistoer, og startet i bunn med di enkleste. cacatuoides, Hongsloi og Macmasteri. Når di gikk i "boks" stilte jeg stadig større krav til meg selv, jeg også. Siden har det blitt flere apistoer drettet her og spesielt gøy var det med A. cf Commbrae (VF) og A. cf Borellii (VF).

Jeg har et par og en trio med A. baenschi. Paret la egg i forrige uke uten hell og i dag kom jeg hjem fra jobb til egg hos trioen. Håper det går bedre denne gangen.

Har skaffet meg et nytt par (blandt annet) med A. Barlowi som jeg håper å få i gang om ikke alt for lenge. En ung firer, 1+3 har forsøkt seg også uten hell men di er litt unge enda.

Har solgt unna noen grupper jeg har drettet så er på utkikk etter for meg nye typer apistoer. VF er alltid spennende og som regel flottere i farger enn oppdrettsvariantene.

Håper du får til det som er på gang, og at du finner nye utfordringer. Det er alltid spennende. Har et Tilapia mariae par her som fikk omlag 250 småtroll julaften og det er gøy. Ikke akkurat den str ciklider jeg foretrekker, men fikk tilbudet om å overta dem. Få dager etterpå var det egg.... Acara paret legger jo egg i hytt og pine og er omtrent som kaniner. Der klekket siste kullet i går...

Mvh Leif
Takk skal du ha Loffa

Acaraene mine er akkurat som dine, men disse er ikke lettsolgte, så det har blitt mat av de fleste ynglene her. Har foret opp noen, men ikke mange.
Jeg har Corydoras Sterbai gående, og her mislyktes jeg første gang, og skal nå gi de noen reale kaldtvannsbytter med påfølgende matfest for å se om de kommer i gang. Men må vel innrømme at det er delfinene som er hovedfokuset nå om dagen
Update for de som måtte være intr

Delfin ynglene er nå 14 dager gamle, og går i eget kar. Det er ca 20-30 stk av dem. Spiser godt, og ser ut til å ha det bra
To hunner til som tygger, og etter mine beregninger skal disse flyttes i egen boks 25 januar. Det samme gjelder for to Golden hunner. Her er jeg usikker på datoen, men tror sånn ca 25 på disse også.

Forer delfin yngelen nå med finknust discus for, og det ser ut til at går ned på høykant.
Ancistrus hannen som passet på 30+ yngel er tilbake i hovedkaret, og ligger igjen på egg. Disse er jeg usikker på om jeg flytter fra karet denne gang. Er jo begrenset for hvor begeistret husstanden er for yngelbokser/kar over alt
Mener selv jeg har funnet en genial ide for å fjerne matrester i BB yngelboksene ! JBL sprøyta som er med testsettene påmontert en luftslange, for så å suge restene opp

Må uansett si at når jeg sitter alene om kvelden etter at unger har falt i søvn, og lyset er av, så er det rimelig energi givende å høre all surkling og blupping fra alle karene når du vet at alle har godt friskt vann og har fått den maten de helst vil ha
Delfin yngel spiser avskallede artemia
Hei.De var fine.Håper jeg kan komme så langt en dag at jeg har masse yngel.
Hva gjør du hvis hua spytter i håven?Slipper du hu tilbake med en gang da eller blir hun sammen med de små.Har lest at det er det beste å la hu gå med de små,men har også fått det for det andre øret at det er lurt å ha henne tilbake med en gang for da slipper man unna mobbing som sikkert kommer lettere hvis hu har vært borte ei stund.
Jeg har hatt et par som har tygga,men jeg har ikke tatt dem ut så da har vel de små blitt mat.Må nok begynne å ta dem ut skal det bli noen på meg og.
Håper vi kan holde denne tråden gående ......
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap