Malawiciklider - Hvor er diskusjonene? (side 6)

Hva vil du anbefale som alternativt oppvekstfor til de ?
Bør jeg finknuse det foret jeg gir de voksne, og helt kutte discus for til alle ?
Hei på dere, hadde noen malawi i 160l min for et års tid siden, men la ned hele akvarie hobbyen for å prøve meg på reptiler.
Men etter å ha vært uten akvarie litt over 1 år så blir det oppstart av en 720l om 3-4 mnd når vi får kommet oss inn i det nye huset Så ved en anledningen lurer litt på sammensetting av malawi, har plukket ut disse her :

Maylandia hajomaylandi (8stk)

Cynotilapia pulpican ( 1 hann 5 huer)

Labidochromis caeruleus (8stk)

Labidochromis sp. ´Perlmutt´ (5stk)

Maylandia greshakei (8stk)

Pseudotropheus socolofi (1hanne 4huer)

Pseudotropheus sp. ´Acei´ (5 stk)

Simochromis diagramma (1 hann 3 huer)

ser dette her greit ut?

pumpe og resten av utstyret har jeg kål på, så setter pris på tilbakemelding ang fiskene
golden og perlmutt har lett for og krysses med hverandre.
Hmm Okay da forsvinner nok perlmutten ut av lista
Malawifan
Hva vil du anbefale som alternativt oppvekstfor til de ? Bør jeg finknuse det foret jeg gir de voksne, og helt kutte discus for til alle ?


Ja du bør kutte helt ut discusfôret.

Bruk fôr som er beregnet for ciklider fra Rift valley sjøene i Afrika, Malawi, Tanganyika, Victoria osv. Jeg bruker fôr som innholder mye spirulina, det får fargene bedre fram.

Men det kommer jo litt ann på hvilke arter man har. Mange av mbuna ciklidene er herbivore. Men det er og omnivore og carnivore arter. Fôret bør dermed velges ut fra hvilke arter man har.
Tar til meg det du sier, og kutter dette foret
Hei

Har også startet opp med Malawi, etter at jeg har holdt Sør- Amerikansk i ca 2 år. Solgte unna alt som hadde med Amazonas å gjøre, og kjøpte meg et 720 liters. Tenkte det ville bli et fint Malawi-kar. Så er ny i det her gamet, men lærer noe hver eneste dag. Har lest meg opp mye info innpå her, men også spurt mye på privat meld.
Som normalt, så er det jo veldig mye delte meninger om det meste, så for en som er fersk i gamet som meg, så er det ikke alltid like lett å bare lese til seg riktig info. Men en lærer jo mye underveis selv også, da en noen ganger feiler osv...og på den måten ikke gjør det igjen.

Blir mere å mere glad i Malawi fisk for hver dag som går, har ikke telling på hvor mange timer jeg har sittet å bare sett på bevegelser / oppførsel på hva hver fisk gjør. Er så utrolig fint å se på, er jo nesten så merker at de vokser for hver dag også. De har blitt mye mere trygge, er slik at nå kommer de bort til armen min, hvis jeg feks skal gjøre noe i akvariet.

Når det gjelder foring, så bruker jeg Tropical Spirulina Super Forte og noen ganger får de ei reke som jeg deler opp.

Har også fått frem ca 40 golden yngel, som går i eget kar. Lurer på hvor jeg skal gjøre av alle sammen da de blir større? Noe får jeg sikkert gitt til akvarium butikk her hvor jeg bor, men begrenser seg sikkert på hvor mye de kan ta imot også :P
Legger også ut en annonse innpå her, så satser vi på at en blir kvitt de. fire-fish og hongi har også tygget, men de fikk spytte i det store karet, hvor jeg tre steder har fylt opp med småstein, slik at de kan gjemme seg.
Gleder meg til delfinene og callainosene starter å leke.
Callainosene er vist viltfanget

Legger ved noen bilder av karet, hvis noen vil se hvordan det er satt opp. Er også glad hvis noen kommer med noe innspill. Er som sagt fersk i gamet, så tar imot info
Ser bra ut det Jim. Hva slags bakgrunn er det ?
Mange takk for det Roy Fredrik. Var så heldig at det fulgte med da jeg kjøpte akvariet. Men etter litt søk på nettet, har jeg kommet frem til at det må være Tanganyika bakgrunn.
Akvariene blir så mye bedre med en bakgrunn inni.
Det er så sant. Bare synd at det skal koste skjorta

Utrolig pent akvarium du har
Ett bilde av noen av mine Malawi ciklider.
Vakkert, utrolig vakkert. Er jo så fint med fargerike fisker
Ja det gjør seg med litt farger i akvariet.
Malawi - antall og størrelse på akvarier..
Etter en liten pause fra dette forumet så slår det meg noen ting når det gjelder Malawi, som kanskje flere kan kjenne seg igjen i.

Først: Takk til alle dere som deler informasjon og bilder om disse vakre og interessante fiskene her på AF; Kristin, Roy Fredrik, Akvafil m.fl. Jeg har lært mye, blitt inspirert og endt opp med Malawiciklider som mine favoritter.

Så: Jeg tror det er for fristende å putte mbunas i for små kar, med de negative virkningene dette kan få for fiskene, og for eget akvariehold. For nybegynnere er 250 liter et stort akvarie. For mbunas er det kanskje det absolutte minimum (om man ikke er restriktiv og klok med arter og størrelser..)

En av de mest populære Malawiciklidene er Labidochromis caeruleus sp "Golden". Da jeg sjekket hvilken størrelse disse fiskene burde ha på dette forumet sto det først 100 liters akvarie. Dette var anbefalt minimumsstørrelse høsten 2006. Senere har denne minimumsstørrelsen endret seg - nå er det 200 liter!

I dag har jeg et Malawikar på 429 liter, der lengden er 130 cm. Etterhvert som jeg har tilbudt disse fiskene større og større akvarie, så ser jeg at trivselen har økt og jeg selv har fått betydelig mer glede av disse fiskene. Dette er et blandet Malawiakvarie, slik at det er flere arter sammen med disse. Og jeg tror de fleste har det rimelig bra, noe som gjør at jeg endelig ble fornøyd med hva jeg kunne tilby fiskene. Jeg husker at Kristin "Shiramor" skrev om årsaken til at hun sluttet med mbunas i 250 literen; at hun mente de trengte bedre plass... Akkurat hvor grensen går for de forskjellige artene, og kombinasjonene, det vet ikke jeg - men jeg følte meg først bekvem når jeg endte opp med å tilby Malawiene mine det største akvariet.

Men - det er ikke alle som har plass, råd og mulighet til å skaffe seg et så stort akvarie første gang. Derfor tror jeg som regel at det ikke er sjelden at akvarister forklarer at de av ulike grunner er endt opp med Malawi i mindre egnede kar. Trolig etter forsikringer fra andre om at det sikkert går bra. (selv om det neppe gjør det)..

For å oppsummere: jeg tror det går an å gjøre mange feil ved hold av Malawi, spesielt mbunas. Og derfor kan det kanskje bli slik at man føler at man gjør noe feil ved holdet av disse fiskene, som man ikke har så lyst å dele med andre. Og ikke er så stolt av selv heller. Kanskje slutter man med Malawi uten å ha gitt disse fiskene betingelser som gjør at de kan vise fram sine sjarmerende sider, kun de brutale...

(I dag har jeg i mitt akvarie på 430 liter følgende sammensetning; 4 Golden, 5 Ps. cyaneorhabdos, 5 Metriaclima estherae, 3 Ps. zebra sp. "hara", 4 Ps. saulosi, 6 Ps. sp "polit". Dvs. 27 Malawiciklider. I tillegg har jeg to Ancistrus sp "oppdrettsvariant".)


Noen med erfaring med disse artene
Labidochromis mbamba og zebraoides
Copadichromis virginalis gold
Cynotilapia mbweca
Metriaclima black dorsal og fainzilberi
Pseudotropheus zebra long pelvic.
Det jeg håper å få svar på er som følger;
er noen av disse såkalte "akvarieterrorister"?
I karet mitt per nå er det pseudotr. Crabbro som er sjefen og karet er preget av harmoni. er en av disse nevnte artene potensielle trøbbelmakere. Jeg har så lyst på en Maylandia Zebra men har lest at de er heftig aggresive. Har ikke lyst å ødelegge maktbalansen.
Karet de er tenkt til er en 350l med mange gjemmeplasser og heftig dobbel filtrering Noen som kan svare på dette?
Copadichromis virginalis gold er en utaka ciklide og de andre er mbuna ciklider. Utaka ciklider er mye roligere enn mbuna. Derfor tror jeg ikke at jeg ville ha hatt den sammen med de andre der. Crabro kan være en skikkelig hissigpropp, og de blir relativt store.

Er det noen som selger de fiskene du nevner i område du bor ?
Der var det mange fine arter Roy, har du Aulonocara'er i samme kar også?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap