Malawiciklider - Hvor er diskusjonene? (side 8)

Roy Fredrik Pedersen


Takk for svar Roy Fredrik. Meg bekjent er det ingen som selger de artene jeg nevner. Har lyst på en av de hvite sebrastripete malawiene, er jo mange ulike arter å velge mellom med forholdsvis lik grunndesign. Tror jeg skal forsøke å få tak i en ps. Tropheus zebra long pelvic. noen forslag hvordan?
Jeg tror ikke mange av kjedebutikkene kan skaffe de. Jeg har tilgang til listene fra flere av de europeiske leverandørene. Det er ingen butikker i Norge som har direkte import fra Malawi, så vidt jeg vet. Da må man til Sverige eller Danmark. Men det kan jo hende noen har dem privat.
Akkuratt ja
Tenkte meg det. Får se hva jeg gjør. Ender vel opp med labidochromis Hongi eller Labidochromis chisumulae...
Estherae OB/MC F1, dessa hade jag hatt god lust pa
Ble litt fangst i dag og, ei tyggende Pseudotropheus socolofi.
Litt bilder jeg tok i Malawi i fjor sommer:

Bilde 1: Melanochromis parallelus hun

Bilde 2: Slik fanges ciklidene med nett

Bilde 3: Metriclima aurora fra Likoma
Bilder fra malawi
Ser unektelig ut som en kongeferie
Fremavlede raser
Akvafil


Leste et innlegg på cichlid-forum hvor historien til Red Ruby ble fortalt. In-line breeding er ikke å skape en ny art eller rase men å fremheve allerede eksisterende fargetrekk. Så i all enkelhet en Red Ruby er ikke en egen art men en Aulonocara sp stuartgranti chipoka.

http://www.cichlid-forum.com/articles/red_peacocks.php
Ja det var en konge ferie.

Red ruby, firefish osv er ett resultat av selektiv avl ja. Det har blitt en kommersiell fisk på linje med andre "brødfisk". En ekte Malawi entusiast har ikke slike fisk, men kun ekte Malawi ciklider som finnes i sjøen.
Bekymret
Det er din mening og det er helt ok Roy Fredrik.

Men en ting jeg leste i dag som bekymret meg om Sciaenochromis Fryeri også kjent som Blå Ahli. Var at hannene ofte dreper Aulonocara hanner og forsøker å parre seg med Aulonocara hunnene i akvarier. Har du hørt om det? Noen andre på forumet dette har skjedd med eller noen som holder de nevnte sortene sammen uten problem?
Jeg har de to artene sammen men de er vel yngel på 3-4cm så alt er fredelig inn til videre. Vil gjerne ha svar på dette slik at jeg kan bytte eventuelt selge en av sortene.

mvh
Torfinn
Jeg har hatt Fryeri sammen med Aul. Maleri og stuartgranti "Eureca", men kan ikke huske at det var et problem. Men så er ikke disse aulonocara`ene blå heller.
Min Fryeri kranglet heller med delfinene og en M. callainos, og det tror jeg var fordi de også er blå.
Kanskje det er blå Aulonocara som får problemer sammen med Fryeri?
Fryeri vs aulonocara
Takk Kristin T- Shiramor det var betryggende. Har også lest et sted at om bestanden i et kar vokser opp sammen skal aggresjonen i karet bli lavere. Jeg får se litt hvordan det går.
Lykke til
Har du / dere forresten sett den filmen fra Malawi-sjøen hvor en Fryeri imiterer en blå Aulonocara i utseende og væremåte, for så å snappe til seg Aulonocara-yngelen? Fasinerende.
Linken: Devious fish
Later som at den leter etter mat i sanden som Aulonocaraene gjør :-p
Det er ikke meningen og tråkke noen på tærne med mine meninger om oppdrettsvarianter av Malawi. Grunnen til at jeg er imot dem er at det finnes så mye rene arter og velge mellom. Firefish osv er avlet fram for og ha røde ciklider. Mange tror at det ikke finnes røde Malawi ciklider. Men det gjør det. En av de fineste er Copadichromis borleyi fra Kadango. Hannen blir knall rød.
Noen av de tyggende hunnene mine. Det vil si noen har spyttet ut yngelen allerede.
Bilde 1
Pseudotropheus socolofi

Bilde 2
Pseudotropheus polit - Lion's Cove

Bilde 3
Pseudotropheus estherae - Minos reef
Bilde 4
Metriclima greshakei - Makokola

Bilde 5
Haplochromis latifasciatus - Lake Kyoga

Bilde 6
Metriclima callainos - Nkhata bay
Tror ikke noen føler seg tråkket på her Roy Fredrik. Folk har bare forskjellige ideer om hvor grensen bør gå når det gjelder fiskenes "ekthet". Mye diskusjoner om det det på et annen nettside jeg ser på også.
Jeg vil også ha bare fisk som naturen selv har skapt, men det er ikke bestandig så enkelt å få tak i disse dessverre. Det er også en av grunnene til at jeg selger unna malawiene. Her jeg bor er det ofte "uekte" malawi og malawi av ukjent opphav å få tak i, og skrapfisk.


Enig med Kristin T- Shiramor, tror heller ikke noen føler seg tråkket på Roy Fredrik. Folk har ulike ideer og meninger om mye og mangt, og det er sånn det bør være.
Om en synes fargespillet og variasjonene i Aulonocara stuartgranti chipoke er fine nok i utgangspunktet og synes Nederlenderene i Ruisbroek in Maassluis som avlet frem fargevarianten er noen kommersielle røverfanter så er det helt ok.
For min del settes grensen ved etikk. Dyr som avles for å få anatomiske rariteter Ballongkropp, flatt fjes, slør 7 ganger kroppens lengde, boblekinn ol. slik at det at hemmer naturlig bevegelse og livsutfoldelse. Å avle i retning av farge (eks Red Ruby) er for meg uproblematisk fra et etisk synspunkt. Men om det er en ekte Malawi er jo et annet spørsmål.





Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap