Salte akvariet?

Vi har blitt annbefalt å salte vannet, men forstår det ikke helt så har ikke gjort det enda..
Akvariet er nå ca 1 uke gammelt, og ting ser for oss bra ut. Men har jo nå forstått at det ikke er så lett for det blotte øyet å måle trivselen!

Karet er 180 l, bør vi salte det?
18 salt blokker??

Får en opp hardheten på vannet ved å salte?
Plussmedlem
Bruk Søk-funksjonen på salt eller salte så vil du få opp masse info
Nå er forvirringen total her..
Har prøvd å lese en del av trådene, men blir liksom ikke sikker på hva vi bør gjøre.. Føler vel ikke helt at jeg er dreven nok til og ta denne avgjørelsen selv..

Noe som kan gi meg et kjapt tips på og øke hardheten i vannet?

(fortsetter lesingen i mellomtiden)
Dropp saltet. Salt bør kun brukes medisinsk.

GH økes best med alabastergips (fås i hobbyforretning) eller GH+ fra dyrebutikk.
Da blir det nok GH+ vi går for.
Takk for svaret, det er en jungel av gode tips på forumet

Må vannet byttes oftere ved tilsettning av denne typen?

Skader det fisken om vi salter litt?? Hvor mye kan vi ha i uten og bytte vannet?

Syns dette er veldig vanskelig.. Ser at de fleste her inne styrer unna saltet, men den hyggelige damen i butikken annbefalte dette pga nystartet akvarie og ved nye fisker...
Ved nystartet akvarium burde betjeningen i butikken rådet dere til ikke å sette inn fisk med en gang. Om du søker på Innkjøring her på AF får du opp mange muligheter til å finne ut hvorfor.

Salt kan kanskje hjelpe på noen av de problemene dere står overfor, men det er ikke selve løsningen. Med fisk i nyoppsatt akvarium vil avfallstoffene fra fisk (avføring og urin) samt den ammoniakken den skiller ut gjennom gjellene til å øke ammoniakkinnholdet i vannet til giftige verdier. Om fisken ikke dør av dette, vil den antagelig gjøre det når ammoniakken blir brutt ned til nitritt. Det første skjer i løpet av en til to uker og det andre etter tre til fire uker.

Årsaken til dette er at de avfallstoffene som kommer fra fiskene og fra rester av fiskefor, ikke blir brutt fullstendig ned til ufarlige stoffer (nitrat) før de riktige bakteriene har etablert seg i filteret. Dette kan du lese mer om i artikkelen Fiskeløs innkjøring.

Løsningen nå er daglige vannbytter på minst 30%. Kjøp dråpetester og hold øye med vannverdiene framover.
Karet har stått i en uke nå, og den eneste testen som ikke ser bra ut er gh.
Vil de andre verdiene bli dårligere etter hvert?

Da må vi smøre oss med tolmodighet og la fiskene få leve sitt eget liv de neste 3 ukene, krysser fingene for noen overlevende

Tolmodighet er en test!!
Det ville være enklere å gi gode råd dersom du fortalte mer om hva vannverdiene faktisk er, og hva slags fisk du har. De fleste fisk i selskapskar er fornøyd med den hardheten man oftest finner i Norge, dvs. ganske så lav sammenlignet med det man har på kontinentet og i England.

Hvis du måler følgende: pH, GH, KH, NH3/4, NO2, og oppgir type fisk kan du få mer konkrete råd.

Mengden avfallstoffer, herunder ammniakk er avhengig av hvor mange fisk du satte inn. Ved få fisk, vil vannmengden i karetgjøre at stoffene i begynnelsen tynnes ut tilstrekkelig til at fisken klarer seg de første dagene. Etterhvert vil ammoniakk imidlertid stige, fordi det foreløpig ikke er tilstrekkelig mengde bakterier til å bryte ned den kontinuerlige tilførselen. Deretter for du samme problemet med nitritt, av samme årsak.

Hvis du bare smører deg med tålmodighet og ikke foretar deg noe rent praktisk, som daglig testing av NH3/4 og etterhvert NO2 og pH med tilpassede vannbytter for å holde verdiene lave (tilnærmet null), vil fiskene dine plages, varig skades og sannsynligvis dø. Problemet med innkjøring med fisk, er at den tar lenger tid fordi du hele tiden må tynne ut de avfallstoffene bakteriene skal leve av, slik at fiskene overlever. Man kan ikke samtidig gi optimale forholdfor begge.
Som nevnt over, bør salt ikke brukes i annet enn medisinsk formål. Faktisk er det en hel del fisk og snegler som ikke tåler salt i vannet i annet enn korte perioder (f.eks. L-maller og corydoras (pansermaller)). Dessverre blir man veldig ofte feilinformert om dette fra dyrebutikker. Denne myten om salt er en etterlevning fra tidligere tider, da filtrering i karet ikke var sett på som viktig, og man dermed slet med ammoniakk og nitritt i vannet. Salt hjelper ikke mot de to stoffene, men kan hjelpe fisken noe i akutte tilfeller med ammoniakk- og nitrittforgiftning.

Når det gjelder innkjøring av filter, tar dette ca 4-5 uker, og man skal i den perioden ikke ha fisk i karet (dette blir dessverre også feilinformert fra butikker, og de selger i tillegg middel som skal "sette i gang filteret" og som i beste fall fungerer minimalt). I løpet av de 4-5 første ukene, skal man likevel gi litt fôr til vannet, selv om det ikke er fisk der. Det som skjer i denne innkjøringsperioden er dette: Fôret som ligger i vannet, gjør at det dannes ammoniakk. Ammoniakk er giftig. Etterhvert som dagene går, vil det dannes en koloni av bakterier i filteret som omdanner ammoniakk til nitritt. Nitritt er også giftig. Men etterhvert som nitrittnivået stiger i vannet, vil det også danne seg en koloni av bakterier i filteret som omdanner nitritt til nitrat, og nitrat er betydelig mindre giftig. Disse to periodene tar i overkant av 4 uker tilsammen. Grunnen til at man trenger disse to typene bakterier i filteret er at når man setter fisk inn i karet, vil man få ammoniakk pga. matrester og avfall fra fiskene. Ettersom dette er giftig, må man ha disse bakteriene som omdanner ammoniakk til nitritt, og deretter nitritt til nitrat. Gjennom filteringen blir man altså kvitt de to giftige stoffene, og ender opp med det betydelig mindre giftige nitrat. Nitrat fjernes gjennom vannbytter, samt at planter også tar opp stoffet. Jeg håper ting ble litt klarere, selv om jeg føler at svaret mitt kanskje ble litt rotete.
Nå har jeg teste vannkvaliteten på begge akvariene igjen.
Jeg skal prøve å gi en forklaring på hva jeg klarer å lese ut av stripsene

NO3 ligger på mellom 10-25
NO2 ligger på 0

GH ligger på
Ble visst noe galt med den forige jeg prøvde å poste..

Har to akvarier, og vannverdiene er like.

NO3 ligger på mellom 10-25
NO2 ligger på 0

GH ligger på 3d

KH ligger på mellom 0-3d

pH ligger på mellom 6,4-6,8

50l karet inneholder kun guppy (som forøvrig har ynglet i dag)

180l karet inneholder:
20 kardinaltetra
6 silver dollar
3 platy
6 indisk glassmalle
3 sverd drage
1 black molly (mistet den andre i dag)
2 bunnfisk
5 snegler

Liten rot, 7 planter som vi prøver å få til og vokse seg store.
Svart grus i bunn.

Hva bør vi gjøre for og få orden på verdiene?
Noen som har noen innspil om verdiene i vannet?
Verdiene er jo greie de, men fiskene dere har er veldig uenige om hva de liker. Spesielt molly som vil ha høyere både ph og gh enn dere har, og kardinalene som vil ha enda lavere ph...
Har du noen tips om hva vi bør gjøre?
Skal vi la det være som det er og se hva som skjer, og i framtiden velge fisk som passer verdiene vi har i dag?
Nå er jeg ny i gamet her, men har fått grei beskjed om at man kun må bruke dråpetester!!! Stripsene gir nok ikke gode nok resultater slik jeg har skjønt det!

Ahående fisken ville jeg sjekket litt mer hvilke vannverdier de trives under slik at dere får noe å forholde dere til.

Ellers håper jeg dere får videre tips av noen mer drevne her på forumet!
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap