10 års fravær og rett på 700l ?

Hei, jeg er iferd med å starte opp med hobbyen igjen etter nesten 10 års opphold. mye har jeg glemt og noe har endret seg siden jeg drev sist. Hadde et 300L aquastabil helt til det sprakk i bunnen Nå har jeg god plass og det frister med 2m akvarie lengde. Det ideelle ville vært kanskje 200x40x40 men de akvariene jeg har sett på er typisk dypere og høyere så da blir det jo noen liten.

Etter å ha lest litt her så sitter jeg med noen spørsmål jeg håper å få svar på.

Først og fremst så skremmes jeg litt av tanken på vannbytte av opptil 30% ukentlig som det står mange steder. I et så stort akvarium blir det mye vann å bære. Det skal ikke overbefolkes så jeg tror jeg sikter på mindre utskiftinger enn dette.
- Har dere noen råd om hvordan jeg gjør dette mest praksisk? Noen gode produkter?
- Jeg brukte tidligere alltid akvastabil og fylte lunkent vann rett fra springen. Kan jeg kutte ut akvastabilen tror dere (bor i Tønsberg)?

Er i tidlig kjøps fase så har ikke valgt noe enda. Har sett på Juwel og Wromak akvarier så langt. Noen erfaringer med disse?`

Kommer nok flere spørsmål etterhvert men pga en langtur planlagt i februar og mars så skal jeg vente med oppstart til etter det. Gøy å planlegge er det uansett

p.s. tenker meg et amazonas habitat med dverg ciclider maller og tetra. Tør ikke gå på Diskus uten erfaring..

Det å bære vann må du fortest mulig glemme. Hageslange fra karret til nærmeste sluk fungerer fjell. Gardenakoblinger til spring eller pumpe bringer vannet inn igjen uten bæring.
Plussmedlem
Når jeg startet opp igjen gikk jeg rett på 600 liter som første kar. Angret aldri et minutt! Med passe overdimensjonert filtrering var dette det mest stabile karet jeg vel har hatt. Byttet vann hver 14 dag ca (hvis jeg ikke hadde veldig lyst til å bytte oftere)

Bruker slange rett til sluk og slange fra kran og til karet igjen. Med ca 25-30% vannbytte skal du ikke trenge "temperert" vann men skal kunne bruke en kran med kaldt vann.
Jo større kar, jo mer skal til for å velte balansen i karet. Så det er bare en fordel.

Biltema har en fin sak. Krantilkobling kan du søke etter på hjemmesiden deres. kjøp x antall meter med slange så tapper du rett i karet. Samme med utsugning. Lang slange rett i sluket. De har også hevertpumper hos biltema, som du kan koble til slangen på.
Vi startet opp igjen akkurat nå etter 15 år's fravær og gikk for en 575 ltr.
Mye mer stabilt med store kar dersom man har muligheten til det
Pass deg for litersyken vi runda 1028 ltr i dag men nå er det stopp

Ja og bruk slage og kobling mye lettere det
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap