Gh for høy?? må ha svar raskt.

Heisann!

Jeg har fått lekspar av Corydoras Panda.
De legger egg i ett sett

I følge fiskebasen skal de ha en GH på 0-8.

Jeg har 16. Bør jeg få denne verdien ned og evt. hvordan?

Skal også sies at jeg har Guppy sammen med dem.

Vil det gå å ha en gh på rundt 9 ?

Har du så høy GH uten at du har tilsatt noe? Du må bare bytte vann slik at veriden går sakte ned. Du kan fint ha en gH på 9. Jeg har 12 i mitt kar .
Gh i krana er mellom 8-16. ( bruker strips).

Vil det kanskje være bedre å gå fra grus til sand?

Jeg har for tiden 0,3 mm sand med noen ( ca 100 steiner) som er på 0,5-1 cm.

Men siden Coryene mine legger egg,så trives de vel med gh på 16 eller??
Strips gir veldig usikre svar. Jeg tester med dråper, og her ligger gh ganske jevnt på 4 i krana. Har du privat vann?
Grus skal ikke ha noe å si for gh egentlig. Men sand er mye bedre siden du har coryer og det ser myye finere ut med lys sand i akvariet. ha en del vannbytter fremover og se hva som skjer. er vel ikke stor annet å gjøre for å få det ned nå.
Coryer skal ikke ha så hard vann. Det skal helst ligge på rundt 7-8. Så er nok ikke pga det høye nivået at de legger egg. har du fler typer forresten i karret?
Nei,har kommunalt.
Får vann fra jonsvannet.
Grusen kan ha noe å si for vannkvaliteten jo, de fleste typer er pH- og GH-nøytrale, men langt fra alle. Svart vulkansk grus, hvit kalkholdig grus ol. kan ha noe å si. Få testet vannet med dråper da det å drikke vannet og gjette vannverdier er mer nøyaktig enn strips. :p
Takk for gode tilbakemeldinger!

Trodde bare at de la egg når de mente vannkvaliteten var god

Jeg har guppy,grønn Terra ,og ancistrus maller. + reker og jeger snegler.

Hvordan er det forresten å ha sand og planter?
Vil ikke plantene bare flyte opp ettersom ingenting holder igjenn røttene? Evt går det ann å blande LITT 0,2 mm grus?
0,2mm er ekstremt finkornig så det vil gjerne falle ned i grusen. Sand og planter er null problem, mindre oppdrift enn med grus, synes jeg. Det som stikkes nedi, holdes nedi. Bruker selv grov biltemasand (les om det før du skaffer deg, er flere typer og ikke alle er like gode..) og har også brukt Rådasand på 0,4-0,8mm.
Obs! Var litt for snar med å si hvor stor steinene er.

Dette er riktig størrelse : fra 0,6-1.3 cm.

Tror jeg går for 0,1 mm hvit sand bare fremover.
Ser som sagt bedre ut og jeg tipper at fiskene trives bedre også

jeg bruker kun sand som er hentet fra en fin badestrand. Skyller det godt i varmt vann i bøtte før jeg bruker det. Viktig å se om det er noe forurensinger i området som kloakk o.l. plantene mine trives med det. Men det som kan være lurt med sand er å ha snegler som graver seg ned, pga det kan dannes gasslommer under sanda. sneglene får disse dermed opp fra sanda.
Tilfeldig bekjentskap
© Werner S. Waage
Reklame for plussmedlemskap