Misslykket kickstart av filter

Inaktiv bruker
Jeg forsøkte å kickstarte et nytt stort filter i et 400 liters kar uten hell.. Det ble nitrittfosgiftet etter to uker. Jeg måtte flytte all fisk til et annet kar. Hva gjør jeg nå? Hvis akvariet og filter står å går i noen uker til 4-6 vil nitritten forsvinne av seg selv? Må jeg bytte vann hver dag når d ikke er fisk der? Takknemlig for svar
Hvis du bare lar karet stå uten å tilføre noe som blir ammoniakk, enten fiskefor som brytes ned til ammoniakk, eller i mine øyne enda bedre, ammoniakk direkte i form av Salmi husholdningssalmiakk fra Lilleborg, vil du ikke få noen bakteriekoloni. Om du i tillegg bytter vann, vil du gjøre vondt verre. Ammoniakk er det fiskene skiller utgjennom gjellene og ved avføring og urin. Dette me, som du jo har forstått brytes ned av bakterier som "bosetter" seg i filteret og i bunnsubstratet.

I tiden før du fikk målbar nitritt, hadde du også ammoniakk i karet dit, spesielt dersom pH var 7 eller over. (Ved surere vann vil ammoniakken i det vesentlige være i form av ammonium som ikke er tilnærmelsesvis så giftig for fisk som ammoniakk. Jo surere vann jo støre andel ammonium.)

I din 400 liter er det bra med 3 - 4 milliliter Salmi hver dag. Eventuelt like mye fiskefor som du ville gi de fiskene du har/vil ha i karet.

Metoden er beskrevet her:

[URL=http://http://akvaforum.no/text.cfm?id=2372 ][/URL]
Inaktiv bruker
Tusen hjertelig takk for raskt svar ) jeg skal gjøre som du skrev !
Men hvor lenge skal jeg tilsette salmi hverdag? Til nitritttesten er ok? Hvor ofte bør jeg måle nitritten i denne perioden? jeg bruker dråpetest..
Hver dag som du sier, til nitritt viser null. Test hver dag, test gjerne også ammoniakk (NH3/4) og pH. Hvis pH synker til nærmere 5, vil prosessen stanse opp og du må tilsette litt pH+ eller natron. Årsaken til dette ligger i selve nitrifikasjonsprosessen som utvikler syre.

Dersom det skulle bli en for stor opphoping av ammoniakk (spenger skalaen på testen) kan du hoppe over Salmi en dag. For høy konsentrasjon kan også hemme bakterieveksten.

Når du en dag ser at den mengden Salmi du satte til dagen før, er fullstendig brutt ned og du ikke kan se spor av ammoniakk eller nitritt i vannet, er karet klart til å ta imot fisk. Foreta et stort vannbytte, minst 50%, og sett inn fisk helst samme dag. Venter du lenger, begynner bakteriene å dø fordi de ikke får næring. Da kan du eventuelt sette inn en dose Salmi igjen. Før du setter inn fisk, bør du også sjekke nitrat, (NO3). Den bør ikke være høyere enn rundt 20 - 25. Ideelt for fisk ca 15. Er den høyere, bytter du bare mer vann.

Med dette vil du kunne sette inn all den fisken du skal ha i karet på en gang, dersom du skulle ønske det.

For noen virker dette komplisert. Det er det egentlig ikke. Fordelene er flere, bl.a. lærer man mye om vannverdier og hva som påvirker dem.

Om du setter inn noen fisk av gangen, slik de fleste antagelig gjør, vil bakteriekulturene dine tilpasse seg den megden fisk og derved avfallstoffer, som produseres til enhver tid. Grunnen til dette er helt enkelt at det ikke kan være flere bakterier enn det er næringsstoffer til (ammoniakk). Da må du også neste gang bare sette inn noen få fisk, slik at bakteriene fårtid til å utvikle seg til å bryte ned den økte mengden avfallstoffer.

Lykke til.
Inaktiv bruker
:0) thanks!!!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap