Oppstart med "filterguffe" fra etablert akvarium?

Er i ferd med å kjøpe vårt første akvarium, og prøver fortvilt å få oversikt over denne nye hobbyen (som viser seg å være mye mer omfattende enn hva jeg først trodde, hehe. )

Kjøper et brukt akvarium på 60 liter (hentes i morra), og det skal altså startes og klargjøres. (er klar over at et større akvarium vil være lettere, men her er det plassen som skorter... )
Har lest en del om filter, bakteriemasse, nitrittverier etc. Men jeg lurer på hvordan jeg går frem hvis jeg får tak i "filter-guffe" fra et etablert akvarium? (akvariet jeg kjøper er brukt, men har stått tomt og tørt ei stund, så det må rengjøres, og evt bakterier i filteret er nok ødelagte...) Har noen jeg kan spørre om å få "filter-guffe" fra, og jeg forstår det sånn at de da kryster sitt filter over i en pose/beholder, og så suser jeg hjem, heller "guffen" over mitt filter (svampen, eller fyllmassen), og starter akvariet...
Men hvor lenge må jeg da vente før mitt akvarium er klart for fisk? Er det klart umiddelbart, eller må jeg vente i flere uker?
Må jeg fremdeles følge med nitritt-verdiene, eller vil denne bakterie-guffen sørge for at akvariet mitt funker som det skal?

Gleder meg veldig til å få fisk i karet også, men vil jo sørge for at forholdene er best mulig

Velkommen til en flott hobby! Og ja, filterguffe fra et innkjørt kar gjør alt mye enklereog gir deg flere muligheter;

Du kan tilsett noen få fisk allerede dagen etter, for så å sakte men sikkert øke balastningen. Veldig lurt å følge med på ammoniakk og nitrittverdiene for å være på den sikre siden...

Eventuelt kan du mate filterguffa de med salmi til du har etablert en stor bakteriekultur, og så sette inn all fisk på en gang. Anbefaler deg å lese hr. 530s artikkel om innkjøring med salmi.

Lykke til ;D
Sissi dekket vel det meste, jeg ville bare tipse deg om å søke på "kickstart" så får du nok opp mange tråder om dette.

Det viktigste å huske er at når du først har en bakteriekutlur der så trenger den mat, så om du kickstarter så MÅ du enten sette inn fisk temmelig radig eller for filterbakteriene med salmi, eller dør de av næringsmangel og du er like langt.
Og, kickstart er ikek feilfritt, ingenting er det. En sjelden,sjelden gang så funker det ikke av ukjente grunner, samem skjer med vanlig oppstart som noen ganger kan ta lengre tid enn vanlig. Så det er lurt å følge litt med verdiene i starten, og vær litt forsiktig med foringen, bare sånn i tilfelle du skulle ha et vrangt kar.
Tiltrer ovenstående fra sissimor og siande...

Når du kjøper vanntester, pass på å kjøpe dråpetester, gjerne fra JBL. Disse er mer fingradert når det gjelder nitritt, (NO2) enn andre. Eksempelvis har Tetra 0,3 som laveste verdi, mens JBL starter på null! Ved 0,3 i nitritt, er du inne i det JBL betrakter som begynnende giftig vann og det ser med Tetratesten ok ut!

Velkommen til hobbyen, og gjør like godt plass til flere kar med en gang
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap