Er i ferd med å kjøpe vårt første akvarium, og prøver fortvilt å få oversikt over denne nye hobbyen (som viser seg å være mye mer omfattende enn hva jeg først trodde, hehe. )
Kjøper et brukt akvarium på 60 liter (hentes i morra), og det skal altså startes og klargjøres. (er klar over at et større akvarium vil være lettere, men her er det plassen som skorter... )
Har lest en del om filter, bakteriemasse, nitrittverier etc. Men jeg lurer på hvordan jeg går frem hvis jeg får tak i "filter-guffe" fra et etablert akvarium? (akvariet jeg kjøper er brukt, men har stått tomt og tørt ei stund, så det må rengjøres, og evt bakterier i filteret er nok ødelagte...) Har noen jeg kan spørre om å få "filter-guffe" fra, og jeg forstår det sånn at de da kryster sitt filter over i en pose/beholder, og så suser jeg hjem, heller "guffen" over mitt filter (svampen, eller fyllmassen), og starter akvariet...
Men hvor lenge må jeg da vente før mitt akvarium er klart for fisk? Er det klart umiddelbart, eller må jeg vente i flere uker?
Må jeg fremdeles følge med nitritt-verdiene, eller vil denne bakterie-guffen sørge for at akvariet mitt funker som det skal?
Gleder meg veldig til å få fisk i karet også, men vil jo sørge for at forholdene er best mulig