Malle+molly= molly til salgs?

Hei.
Jeg startet opp et 85L akvarie for et par måneder siden med Mollyer etter anbefaling fra dyrebutikken. De mente mollyene var best egnet for oppstarten pga mindre forrurensing med for o.l. Dette tenkte jeg hørtes fornuftig ut, og det er sikkert kjekt med noen "gartnere" til å ta seg av algene osv. Jeg dro hjem med 5 nye beboere til akvariet. Et par uker senere var det nærmere 17 beboere i akvariet... og en av mollyene var blitt slank og fin.

Så til poenget: For ei uke siden var jeg på dyrebutikken, og fant en malle som var gjenglemt og nylig funnet igjen i fiskeseksjonen. Jeg var solgt. Jeg spurte litt om den Og det viste seg at det var en liten malle type som ikke skal bli stort større. den er ca 10-12 cm, og jeg tror det kan være en Panaqolos sp. L002 L074 eller en som ligner veldig. Den er gått ut av listene i dyrebutikken, og de var ikke helt sikre på hva det var selv, men de sa den skulle ha algetabletter og litt grønnsaker innimellom. Tablettforet sa de den kunne få morgen og kveld.
Vel hjemme med den nye beboeren vel inkvartert slapp jeg samme kveld oppi tabletten. Den ble mollyenes favorittfotball. Det samme gjentok seg de neste dagene. Jeg prøvde å gi mollyene litt for samtidig for å distrahere dem, men det nyttet ikke, og nå ligger den ene mollyen klar der tabletten pleier å lande så snart jeg løfter lokket av akvariet.
Mollyene ser også ut til å terrorisere mallen, og de er stadig under røttene der den har krevd sin boplass og pirker på den.

Jeg vurderer å selge mollyene, og jeg hadde i utgangspunktet innredet akvariet med tanke på corydoras og et par andre arter. Mollyene virker slitsomt pågående på mallen, og jeg er litt redd de kommer til å plage livet av stakkaren. Jeg er også redd mallen ikke får nok mat når mollyene stjeler alle tablettene. Jeg har sett at den har vært såvidt bortpå et par ganger i løpet av denne tiden.
Jeg har bare sett den spise på en potetbit og røttene i akvariet ellers.
Mollyene skal helst bare ha litt flakfor annenhver dag også, så de driter ned akvariet med så mye mat de har fått i seg denne siste uka.

Er det best å selge alle Mollyene med yngel og hele pakka, og heller skaffe en litt mindre påtrengende fisk, som ikke spiser det samme som mallen?
Gi de mat på like tider av døgnet.
Mollyene får når du har tid på dagen,mallen får mat etter at lyset er slukket og de øvrige beboerne har roet seg.Da får den tabletten for seg selv.Skal den ha 2 om dagen så gi en før lyset kommer på og som sagt en etter at lyset er slukkert.
Så det er fullt mulig å ha disse sammen
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap