Ny i snegleverden...

Hei.
Jeg har akkurat kjøpt en gullfiskbolle på 10 l med pumpe og filterenhet. Hadde egentlig tenkt å ha et par små fisker i den, men ser at den er lite egnet for det. Har derfor nå begynt å tenke tanken på snegler og evt reker etterhvert...

Hva trenger jeg i bollen for at snegler skal trives? Har tenkt å bestille en liten lampe å ha over bollen, en liten varmekolbe, noen planter/moseballer, og rådasand i bunn. Er jeg klar til å begynne å rigge i stand da? Eller er det noe jeg mangler? Har tenkt meg i fjæra å finne noen fine steiner å legge i karet, men disse må jeg vel vaske grundig først. (Går det ann å ta steiner fra saltvann over i ferskvannsakvarie hvis de er godt vasket?)

Når jeg har fått stabile verdier i vannet skal jeg begynne å kjøpe snegler, men må først sette i stand karet. Har sett på utvalget de har på Akvariereker, og regner med jeg kommer til å bestille der etterhvert. Hvis jeg på sikt skal ha reker, må jeg vel ha en sånn rekesvamp å sette på filteret...
Husk at snegler må ha stabile vannverdier. Du bør la bollen kjøres inn 4-6 uker før du har oppi levende vesner. Du kan fore bittelite grann sånn at filteret har noe å jobbe med og bakteriene formerer seg fortere. Snegler vil ha PH på 7-7,5 og GH på 8-12. Masse planter og en liten rot vil gjøre susen. Ca 26 grader er perfekt for snegler.
Du kan også kjøpe snegler privat, det er sikkert noen annonser her inne som selger snegler også.
Lykke til med en fantastisk hobby. Anbefaler å se igjennom sneglebildetråden her inne. Der er det bilder av masse snegler. Lykke til.
Takk for svar. Da er jeg på rett vei. Har tenkt å la bollen stå å gjøre seg klar ja. Får se om jeg får tak i en liten rot også å putte oppi også. Ellers leste jeg at snegler liker cappa blader, så det skal jeg også kjøpe.
Er det lurest å kjøpe et par snegler om gangen, eller kan man kjøpe en sånn 10 pk assortert de har på Akvareker?

Det er egentlig ungene som ville ha akvarie, men de er jo for små til å styre selv enda Så da trenger de litt hjelp. Ser ut som det kan bli en morsom hobby for hele familien. Blir gøy for ungene å mate sneglene.

Vet du om det er greit å ta de ut av vannet av og til. Regner med ungene vil holde de i hånda, men det er kanskje ikke så lurt...?
Jeg er litt redd for at 10 pakningen fra akvariereker blir for mye i en 10 liter. Jeg anbefaler maks 4 snegler i en så liten bolle.
Snegler er en barne vennlig hobby. De kan taes ut av karet og holde de i hånden en liten stund. Ikke på timesvis. Da vil de merke at de begynner å krype på de og de vil smake på hånda deres. Det kjennes ut som de kiler når de smaker på dem. Sneglene legger ikke igjen slim ol igjen etter seg som de ute i naturen gjør. Unger elsker også å se på de i akvariet for de finner på masse rare krumspring.
Visste ikke at de kunne tas utav vannet ! Trodde de kunne kveles da? Men kommer de ut av husene sine når man løfter de opp slik? hadde vært artig å prøve. de er jo veldig søte da med sine lange følehorn
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap