Hjelp, hvite prikker.
Postet 14.09.11 kl 18:38
Endret: 14.09.11 kl 19:56
Dette høres ut som en parasitt som heter hvitprikk faktisk. Du må enten få tak i medisin eller du kan prøve varmekuren, om du har en varmekolbe som fungerer godt, og et skikkelig termometer. Her i sykdomsartikkelen står varmekuren godt beskrevet.
Medisin mot hvitprikk får du kjøpt på dyrebutikk og nettbutikker. Vær obs på at enkelte medisin kan ta knekken på bakteriene i filteret ditt slik at det kan oppstå problemer med nitritt i ettertid. Esha Exit er trygt å bruke, men det må du til en nettbutikk for å få tak i.
Uten behandling så vil alle fiskene stryke med så et eller annet må du behandle de med.
Medisin mot hvitprikk får du kjøpt på dyrebutikk og nettbutikker. Vær obs på at enkelte medisin kan ta knekken på bakteriene i filteret ditt slik at det kan oppstå problemer med nitritt i ettertid. Esha Exit er trygt å bruke, men det må du til en nettbutikk for å få tak i.
Uten behandling så vil alle fiskene stryke med så et eller annet må du behandle de med.
Postet 14.09.11 kl 19:47
Postet 15.09.11 kl 14:39
Postet 26.09.11 kl 19:24
Huff, blågurami-hannen ser absolutt ikke ut til å like det varme vannet. Guramiene ser ikke ut til å (foreløpig) være rammet av hvitprikkene, men må altså lide for de andre fiskenes skyld... Han står i vannet og bare gynger fram og tilbake, bruker finnene aktivt og glir én cm fram, én tilbake, i rytmisk bevegelse... Hunnene ser ut til å takle ting langt bedre.
Mon tro om jeg burde avslutte varmebehandlingen, og heller handle medisin i morgen?
Noen innspill?
Mon tro om jeg burde avslutte varmebehandlingen, og heller handle medisin i morgen?
Noen innspill?
Postet 26.09.11 kl 21:23
Postet 26.09.11 kl 21:37
eg hadde også hvitprikk eingang i tida, eg og testa ut varmekuren men ikke helt etter boka, men satt opp varmen til 32 grader i 2 dager. så satt eg den tilbake til normalt, hvitprikkene var der forsatt men va blitt mer som dotter og fallt av iløpe av den neste uka. så fortvil ikke om prikkene ikke fordufter med en gang, kan ta litt tid før dem faller av, min metode fungerte vertfall, kom ikke igjen etterpå. men vikti at man oppnår 32 grader og ikke 30-31fks da eg har hørt det er 32 som må til..
Postet 26.09.11 kl 23:29
Endret: 26.09.11 kl 23:31
Postet 27.09.11 kl 00:01