Hjemmelagde akvarium

har sett masse på hjemmelagde akvarium i det siste da jeg tenker å lage et selv.
har sett på mallekar for det meste å ser at de fleste bygger kar som har en bredde på 40-50 cm.
er det ingen som lager kar som har større bredde ?
blir jo mye større bunnareal for mallene.
mulig det er for å unngå for stort press på glassene i front?

noen som vet noe om det, eller som har link til akvarium som har litt større bredde..??
Vet at webzoo.no har fått laget akvarium etter spesialbestilte mål
har lest og lest på flere forum om hjemmelagede akvarium..
å det er jo sikkert 1000 forskjellige måter å lage akvarium på.

leste en her som jeg likte ganske godt men er usikker på om det er holdbart.

kryssfinerkar med glass kun fremme.
holder det med en treramme rundt glasset fremme ?
en høyde på 50-60 cm.

har flere bøtter med flytende gummi stående som jeg har brukt i flere dammer jeg har laget.
hvordan skal jeg gjøre det i kanten mot glasset ??
smøre gummi i karet og så siliconere glasset fast eller siliconere og så smøre gummi etterpå??
Hei

Jeg har bygget meg et akvarie på 160x60x80cm som er innebygd i veggen. Fikk et sveiseverksted til å lage en ramme av aluminium (5x10cm vinkelprofil) og denne rammen skrudde jeg fast i veggåpningen. I rommet bak bygget jeg et akvariebord av 2"8" og la en stålplate i bunnen. Veggene ble laget av rupanel. Deretter kjøpte jeg EPDM (gummimatte brukt til hagedammer) og limte denne til rammen med tykke striper med Tec7 lim. Å få den tykke gummiduken brettet slik at den var jevn inni kassen var ikke så lett, men det gikk greit til slutt. Det ble nå en hel duk limt fast i en ramme. Deretter smurte jeg silikon på rammen og presset et 15mm glass inn i åpningen. Glasset ble fuget ferdig når alt hadde størknet.
En kar i en akvariebutikk sa at jeg aldri ville få det tett, men det har stått i 1,5 år nå og har ikke lekket en dråpe.

Mvh
JT
Inaktiv bruker
stjørdalsmannen
leste en her som jeg likte ganske godt men er usikker på om det er holdbart. kryssfinerkar med glass kun fremme.

Jeg må stoppe deg litt der Hvis du finner på og bruke kryssfiner til akvarium er du DØMT til og misslykkes, er bare og helle vannet rett på gulvet å legge en fisk i det. ;D
Du må bruke MDF plater (Eller Plexi/Glass).
Kryssfiner er IKKE vanntett og trekker til seg vannet, sveller ut å da er det ødelagt.
Nei, MDF er tingen.

Om du ikke har vert her så står det mye NYTTIG info her ---> (URL)

Lykke til!
Spock
[QUOTE=stjørdalsmannen] leste en her som jeg likte ganske godt men er usikker på om det er holdbart. kryssfinerkar med glass kun fremme.

Jeg må stoppe deg litt der Hvis du finner på og bruke kryssfiner til akvarium er du DØMT til og misslykkes, er bare og helle vannet rett på gulvet å legge en fisk i det. ;D
Du må bruke MDF plater (Eller Plexi/Glass).
Kryssfiner er IKKE vanntett og trekker til seg vannet, sveller ut å da er det ødelagt.
Nei, MDF er tingen.

Om du ikke har vert her så står det mye NYTTIG info her ---> (URL)

Lykke til!

Her er du helt på villspor.
Kryssfiner har i årevis vært brukt til å bygge store akvarier. (Det er lite lønnsomt ved små kar).Kryssfiner er tynne treskiver limt på tvers av hverandre til ønsket tykkelse og leveres også i vannfast utførelse. Ved bruk i akvarier, forsterkes fineren med glassfiberarmert epoxy eller polyester. Alterativt kan man bruke bare epoxy.

I Den store Akvarieboka som jeg kjøpte for antagelig 20 år siden, er det beskrevet et meget fint akvarium på ca 400 liter bygget i vannfast kryssfiner.

Metoden har også vært brukt i mange år for å bygge store og små båter, spesielt med West system med epoxy og glassfiber i kombinasjon med finer.

Jeg ville derimot avgjort ikke bygget noe akvarium i MDF. For mange år siden, da Optimistjolla het A-jolla og ble introdusert som begynnerjolle av Aftenposten, ble den bygget i oljeherdede trefiberplater, også kjent under varemerket Huntonit. Det var hard trefiberplater som var impregnert og gjort vannbestandig, men den ble også malt eller lakkert for å tåle vann.

MDF har ikke den stivheten som kryssfiner har, den er ikke impregnert for å tåle vann og egner seg, i mine øyne, bestemt ikke til akvariebygging.

Sjekk bl.a. denne tråden: http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1069279-500L-DIY-akvariet&highlight=kryssfiner+akvarium
Inaktiv bruker
Beklager på det sterkeste^^ Jeg googlet litt etter at jeg leste svaret ditt og det var ikke meningen og forvirre.
Det er godt at vi har folk her med god erfaring.
Jeg tenkte vell litt feil jeg, var spon plate jeg tenkte på at man ikke må bruke.
Takk for rettelsen 530.

Men ville fortsatt ha brukt Glass eller Plexi.
OSB er også et rimelig alternativ for mindre prosjekter, ikke fullt så solid som kryssfiner, men overraskende solid og holdbart.. ikke slett overflate da.

Lest og hørt at mange har hatt problemer med overgangen glass-finer fordi treverket "lever"
Ergo beveger og trekker seg sammen osv ved forskjellige temperaturer.

Betong skal visst være mye enklere og få til.
her er en måte og lage akvarium på.
har sett på den der linken før. bra prosjekt.
men har funnet ut jo mere du leter desto flere forskjellige varianter finner du!
så jeg velger å kjøre på med min egen måte og gjøre det på.. hehe

så får jeg se hvordan det går....

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap