Bytte av lysrør. hvilke skal jeg velge

Det er på tide å bytte lysrørene i akvariene mine. De er 1 år gamle. I juvel 240 litern, ønsker jeg lysrør som viser fiskenes farge mye bedre. Her er det t5 rør idag. Hvilken styrke og type skal jeg velge? Har sett på aqau-glo. Noen synspunkt?

I 200 l må jeg og bytte og her er det t8 idag. Her gjelder det samme.

Håper på konstruktive svar. Jeg vil helst ha lysrør som viser fiskenes farge bedre enn standard typen til juvel som kommmer med akvariet
Juwel har et eget system med T-5 lysrørene. Har du Juwel lysarmatur med T-5 kan du bare bruke Juwels egne lysrør. Med T-8 kan du bruke et hvilket som helst lysrør.

Jon
Bruker Hagen LifeGlo i T8-armaturene, og en kombinasjon av Nature og Day i Juwelen fordi det er så nær LifeGlo jeg kommer med Juwel-rør. Godt fornøyd med fargegjengivelse og plantevekst, passer på å ha Nature-rørene over de røde plantene, så da kan det vel være at de gir best gjengivelse på fisken også. Fisk er ikke hovedfokus i det karet kjente jeg plutselig. Nå har vel Arcadia også kommet med lysrør i "Juwel-format", men har valgt å beholde kombinasjonen som fulgte med...

AquaGlo ble jeg helt sliten av, fine farger på fisk og planter forsåvidt, men alt blir lilla liksom, skiftet fort ut igjen :o)
Veeeeel, mine er over 2 år gamle......
Styrken er 54 Watt, 104,7 cm i et 120 cm armatur.
Lurer selv litt på dette med Juwel's lysrør og kombinasjoner av disse........
I Juwel's reklame for deres lysrør går det frem at Colour er det beste for å få frem fiskenes farger. Dette røret har høyere Kelvin enn Nature-rørene og skal fremheve rødt og blått. Skal i følge Juwel kombineres med Day.
Har selv begge kombinasjonene med Day. Synes selv Day+Plant gir litt for mye gul/grønt preg, mulig Day+Colour kan virke litt kunstig. Litt vanskelig å komme med råd ettersom ditt fokus ikke er på plantene. Hvis plantene var i fokus burde du gå for lavest mulig Kelvin(tror jeg)........ Kan vel egentlig bare anbefale deg å prøve ut kombinasjoner med høyere Kelvin. Kanskje det vil gi deg de rette fargene.
Hadde faktisk vært interessant å høre erfaringer fra folk der ute som har kombinasjonene 2x Day eller 2x Colour.
Erfaringer ?


"Åpner " denne tråden, siden jeg har et Juwel Rio 300 kar som trenger nye rør. Jeg har surfet meg ihjel på AF for å finne hvilke type kombinasjon av rør jeg bør ha, men jeg blir like forvirra jo mer jeg leser. Burde jeg kjøpe reflektorer og? Er det noe mer jeg bør bytte?

Burde jeg gå for nye Nature og Day - rør (som fulgte med?)
Noen snakker om "svart(e)-ringer" på røra, hva er dette? Tegn på at de er på tide å bytte ut?



Er 4X t5 rør.
Plussmedlem
Ja, du burde kjøpe reflektorer. Du får utnyttet lyset mye bedre da.

Med Juwel High-Lite T5 så har du ikke så mange valg. Juwel har jo egen standard når det gjelder lengden på rørene.
Arcadia har noen som passer, men ellers så er det ikke så mye å velge mellom.
Day/Nature er helt OK.
Reflektorer
Anbefaler heller kjøpe måkevinge reflektorer, enn de som er standard for Juwel. Få en helt annen lys spredning med måkevingene. Selv kjøpte jeg dem gjennom webzoo.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap