Intern filter trøbbel!!!

Hei. Håper på respons på dette ettersom dette er ett problem jeg ikke blir kvitt!

Jeg eier "kun" 1 akvarie, og jeg har vel fått litersyken, jeg er fryktelig sugen til å lage et ideelt kar til maller, men så var det et men da...

Akvarie jeg har i dag er et simpelt 125l ferplast akvarie som jeg fikk kjøpt som en pakke løsning på dyrego på gjøvik, med internt filter og reol.

Jeg renser det innerste filter svampene (som er første del av 4 seksjoner etter innsuget,) 3-4 ganger i uken, og hele boksen 2 ganger i måneden.
svampene er fulle av møkk og i det siste har det dukket opp noe hvitt og slim aktig som er et helvete å få renset skikkelig.

Jeg bruker slam suger når jeg skifter vann, så jeg får ut mest mulig møkk som ligger på bunnen, og da skifter jeg 40 liter hver gang, og dette gjør jeg hver uke.

Så det jeg lurer på da, er hvordan det kan ha seg at filteret "tetter" seg så ofte.
Det kommer intense putre lyder når det er på sitt verste, og filterboksen har en tendens til å løsne fra festene og flyte mot overflaten. Jeg bruker tre rota i karet for å forhindre det.

Noen tips eller er det bare å skifte til ekstern filter asap?!!!

Bildet er fra oppstarten av karet. Filteret er et dubai 05.
Hva slags filtermedie er det inni filteret? Kan du bytte dette til noe grovere slik at det ikke tetter seg så raskt?
vet ikke helt hva du mener med filtermedie, filteret er et dubai bluewave 05, men jeg bruker nå 07 svamper som er mye grovere enn 05, men som jeg har tilpasset litt så det fikk plass i svamp beholderen. Har funket greit etter en grundig vannskifte, har gått 4 dager nå, men nå begynner det på igjen.
Det var grovheten på svampene jeg lurte på :o)

Har ikke hørt 05 og 07 inndeling, men grovere er bedre om de går tett. Høres ut som du har for høy belastning til at filteret klarer å holde rent karet. Har ikke hørt om det merket før, men det høres ikke særlig bra ut.

Vurder å kjøpe et utvendig filter i stedet, Eheim og Fluval er gode filtere.
vel... kjøpte alt på dyrego så man kan vel ikke forvente all verden. Noen tips til hvor jeg kan få tak i et sånt filter online som passer til 125 liters kar?
De lokale dyrebutikkene er sykt overpriset.
400 spenn for 300ml aquasafe... kjøpte 5 liters kanne på aquamanias for 600 spenn + 210 i frakt og moms.
Aquamanias selger filter også ;o)

Hva med denne?
grovheten er jeg fortsatt usikker på, men 05 og 07 svamper er sikkert i mm.
05 = 0,5mm, 07 = 0,7mm osv
cara79
Aquamanias selger filter også ;o)

tar lang tid før dem svarer på mail...
sant. takk uansett, skal vurdere å se etter nytt filter... og ett større kar... plecoer blir fort for store til 125 liters kar.
Googlet Dubai bluewave og kom til at det egentlig er et annet ord for
paradis. Kjenner ikke filteret, men hvis de har samme mulighet som TIDENES beste filtere(innv.), FLUVAL+, burde det være
enkelt å skifte ut filtermediene med blåsvamp(grov). Et Fluval+-filter som
er 'moddet' trenger du ikke å rense oftere enn hver 2. el. 3. mnd. Dessuten, sjekk her. Det er i senere tid kommet en del modeller av Fluval/Eheim og andre aktører med såkalte bio-kuler ol, hvor reklamen sier at disse er mye bedre........... Hvis du får tak i en Fluval+ og setter i blåsvamp, vil du få
et langt bedre filter enn disse nymotens greiene......
Ikke alle er klar over dette, derfor gjentar jeg det gjerne her : VOLUM er alfa og omega, derfor moddet F+.......
Alternativene : Eheim 2224 eller Fluval 205 utv. filter. Disse gir langt
bedre filtrering enn noen innvendige filtere kan gi(volum igjen).
Ps !
Er selv den lykkelige eier av 2x Eheim Biopower 160, disse kan ikke
moddes. Har faktisk en moddet 1+ og en moddet 2+. 2+'n knuser faktisk
de andre modellene jeg kjenner. Er faktisk enda i tvil om det er mulig å
doble filter-volumet på Fluval U-serien(modde).........
Mht billige nettbutikker ; Aquamanias og Webzoo. Hvis disse ikke er
billige nok ; Aquaristic/Aquaristikshop i Tyskland, begge ligger i lenker
her på AF.
takk for de siste svarene.

Så et eksempel, er f.eks denne:
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=2233

og skifte til tilpassa blåsvamp som er ganske grovt.

ser at filteret kan være mer plasserings vennlig enn det jeg allrede har og kanskje :P

filteret jeg bruker er svært, men svamp filteret jeg bruker nå, er mye grovere enn det jeg allerede har, det eneste som er, er at blå svampene som jeg har nå, er at den første kuben er uthult i i midten og mye grovere. den andre kuben er ikke så grov, men den renser jeg så og si aldri. Burde jeg skaffe meg filter som er helt og helt grovt, eller kan jeg bruke det jeg allerde har?
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap