Bytte ti l malawi?

Hei
Jeg har har en forkjærlighet for ciklider,og har hatt sommerfuglciklider i flere år.( Lagt egg flere ganger men ikke no mer) Problemet er at den naturlige ph verdien i vannet her er på 7,2-7,3. Har derfor måttet holdet denne nede med røtter eikebarkekstrakt.
Spørsmålet mitt er; hvilke Malawi kan jeg ha i et 120 l kar? En sort eller flere?( vet at de fleste må ha mye større plass, ulike meninger her inne og i bøker da)
Har sett litt på Golden og Labidochromis .....
Må man bare ha steingjemmesteder eller kan man ha NOEN planter og?
Dette er sikkert mange dumme spørsmål,men jeg spør allikevell!
Håper på svar
En 120 liter er for liten til og ha Malawi ciklider i. Det vil ende opp med at de tar livet av hverandre. Skaff deg ett større akvarie først.
Myrra
Dette er sikkert mange dumme spørsmål,men jeg spør allikevell! Håper på svar :-)

Kjempefint at folk spør før de går til anskaffelse av noe som kanskje ikke vil fungere.
Jeg er nok enig med Roy Fredrik: 120 liter blir for lite for voksen fisk.
Til nød kan du ha 3 - 5 av en Aulonocara-art (som er relativt greie), men det blir vel litt kjedelig.
Eller malawi ungfisk som får flytte over i større kar etter noen måneder.
Ellers så kan du ta en titt på fisk fra Tanganyika-sjøen. Der er det noen artige, små krabater som samler på skjell og som kan fungere i akvariet ditt. Se f.eks på 'Lamprologus'-artene.

Om planter i malawi-kar: Man kan godt ha planter i karet. Kan f.eks være fint for yngel å gjemme seg i. Problemet er at ikke alle planter trives i de vannverdiene, og at fiskene graver mye i sanden.
Takker så masse for svar!!! Ja må vel spare til et større kar Fiskene må ha d bra!! Takk igjen !
Vurderer å kjøpe en 240 liter. Forslag til Malawi/ Tanganyika? Hva ville dere anbefale?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap