- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- *haster* må tømme akvarie med innebygd pumpe
*haster* må tømme akvarie med innebygd pumpe
Vi er veldig sikre på at det er en lekasje i vår 60 liter juwel. Dette er det eneste akvarie vi har. Jeg frykter det er en sprekk i bunnglasset, så vi må tømme hele. Vi har en balje jeg har tenkt å ha alt av grus, planter, røtter og stein i. Men pumpen er innebygd....
Det kan jo hende det tar oss en liten stund å tømme og evt. fikse akvariet. Og vi aner ikke hva vi kan gjøre med pumpen... Den skal jo ikke stå uten vann og slikt lenge. Så hva kan vi gjøre? Kan vi bare ta filterene ut og legge de i baljen med akvarievannet og slikt? Eller må vi på en eller annen måte få den ut så den kjører i vann?
Er det noen andre ting vi må gjøre også med tanke på tømming? Vi har aldri gjort dette før så alle tips og råd mottas med takk.
Det kan jo hende det tar oss en liten stund å tømme og evt. fikse akvariet. Og vi aner ikke hva vi kan gjøre med pumpen... Den skal jo ikke stå uten vann og slikt lenge. Så hva kan vi gjøre? Kan vi bare ta filterene ut og legge de i baljen med akvarievannet og slikt? Eller må vi på en eller annen måte få den ut så den kjører i vann?
Er det noen andre ting vi må gjøre også med tanke på tømming? Vi har aldri gjort dette før så alle tips og råd mottas med takk.
Postet 19.09.11 kl 11:06
Antageligvis så må du fjerne den innvendige Juwelpumpa når du skal re-siliconere karet, det gjør du best med en tynn kniv. Da skulle det vel gå an å plassere det i balja på en måte. Så fester du filteret i akvariet igjen med silicon når jobben er gjort. Hvis du passer på å ha filtermaterialet, svamper o.l. i akvarietvannet mens du flytter selve filterboksen så har du minst et par timer på deg før bakteriene dør. Lykke til.
Jon
Jon
Postet 19.09.11 kl 11:21
Hei.
Jeg er en nybegynner men jeg finner ikke hvor man kan skrive spørsmål eller innlegg på en helt ny side, så jeg tenkte om at dere kanskje viste det.
Postet 19.09.11 kl 11:32
Juwel
Skal du tømme karrret, for å resilikonere det, så går det par dager etter du har gjort jobben, før du kan fylle det opp igjen. Så må du jo silikonere pumpa på plass igjen, trenger jo tørketid den også. Tror heller det er lettere å kjøpe ett nytt akvarie, flytte grus, vann og alt tilbehør over, hvor du tar vare på filter bakterier fra Juwl pumpa.
Lykke til
Lykke til
Postet 19.09.11 kl 11:57
Prøver å overtale mannen til å gå med på å kjøpe et brukt 180 liter jeg har funnet. Er jo en drøm jeg har om å få et større akvarie med noen ciklider av noe slag i. Og hvis det er som du sier at silikon trenger noen dager på å tørke er jo det et godt argument
Huff, kjedelig at det skulle bli lekasje altså.
Huff, kjedelig at det skulle bli lekasje altså.
Postet 19.09.11 kl 13:36
Det er sant at resilikoneringen av karet vil ta noen dager, og det er en liten kunst/teknikk med arbeidet, Men det er fullt gjennomførbart. Det finns tråder og artikler om dette. Selve pumpehuset vil det holde med et par timers tørking, det blir jo ganske lett under vann, har selv prøvd det med hell, og filterbakteriene vil som sagt overleve i et par timer. Men du har jo et godt påskudd for å få deg et større akvarie.
Jon
Jon
Postet 19.09.11 kl 13:51
HVIS du er sikker på at det er lekkasje og HVIS du ikke har det du trenger fra før (silikon, aceton, skreper, kniver osv) så vil det nesten være både billigere og enklere å kjøpe nytt kar. 60 litere koster ikke allverden. Samtidig er det som det nevnes en grei unnskyldning til å få seg større kar.
Resilikonering er en pirkejobb som tar bra med tid...
Resilikonering er en pirkejobb som tar bra med tid...
Postet 19.09.11 kl 15:32
Nå viste det seg at det ikke var noen lekasje i det hele tatt. Var glykosen som mannen min har brukt til å feste bakgrunnen med som hadde svettet litt sa han. Vi tømte hele akvariet for å være 100% sikre. Så nå har jeg byttet ut grusen med biltema sand og alle fiskene er hjemme i akvariet sitt igjen.
Så ble nok ikke noe nytt akvarie denne gangen.
Tusen takk til alle som har svart Setter kjempestor pris på det.
Så ble nok ikke noe nytt akvarie denne gangen.
Tusen takk til alle som har svart Setter kjempestor pris på det.
Postet 19.09.11 kl 16:18
Om det er sprekk i glasset må du uansett legge på ny silikon. Silikon har en herde tid på 2 mm i døgnet, så filter bakteriene dine er kjørt uansett. Bare tøm hele greia, tørk den NØYE og legg ny silikon og glass så fort som mulig, pass på at det er HELT tørt og rent før du i det hele tatt tenker på å åpne silikon tuben. Silikon kjøper du på dyrebutikken eller Clas Ohlson. Husk å bruk eddikbasert silikon (akvarie silikon). Dette avgir eddiksyre under herding, så huset ditt vil nok stinke eddik i et par dager:P
Om det er bunnglasset som er ødelagt kjøper du ei glassplate som er like stor som bunnen innvendig, og legger den rett på det gamle glasset med en solid kladd silikon i mellom. Så silikonerer du rundt glasset mot veggene og lar det herde. Med den mengden silikon som skal til her for å få det tett bør du la silikonen herde i minst 4 dager, helst mer for da får du luftet ut all gassen også. Så prøve fyller du..
Høres ut som mye arbeid, men det er det egentlig ikke. Ikke tenk så mye på filteret, redd tanken og dyra dine først og fremst, så får du heller gå på med noen ordentlige vannbytter i noen dager fremover
Om det er bunnglasset som er ødelagt kjøper du ei glassplate som er like stor som bunnen innvendig, og legger den rett på det gamle glasset med en solid kladd silikon i mellom. Så silikonerer du rundt glasset mot veggene og lar det herde. Med den mengden silikon som skal til her for å få det tett bør du la silikonen herde i minst 4 dager, helst mer for da får du luftet ut all gassen også. Så prøve fyller du..
Høres ut som mye arbeid, men det er det egentlig ikke. Ikke tenk så mye på filteret, redd tanken og dyra dine først og fremst, så får du heller gå på med noen ordentlige vannbytter i noen dager fremover
Postet 19.09.11 kl 17:16
Postet 19.09.11 kl 17:21