Idabu's literssyke... (side 2)

Ja det er sant Sissimor!
Burde hatt sand i alle kara... Men de fleste er satt opp for en stund siden, og fyllt med bunnlag som passet til bakgrunnen i kara. Er fristet til å tømme kara og ha sand i alle sammen, men det er en sinnsyk jobb... Særlig 360 litern som jeg har bunnsubstrat (jord) til plantene under grusen... Blir mye gris bare jeg flytter på plantene.
Siden nybegynner sto skrevet i panna på oss når vi handlet til de første kara, så fikk vi fin grus i stedet for sand, og de i butikken sa at alle fisk kunne gå i det... Klassisk nybegynnerfeil..
Prøvde oss på biltemasand, men tok nok feil type, for når vi slamsugde, forsvant sanda, og ikke møkka... Ga igrunn opp sand da.
Men nå prøver vi igjen, og jeg gleder meg til coryene mine får mer optimale forhold.
Snart flytting av corydoras...
Idag er det 12 dager siden 540 litern ble fyllt med vann. Har hatt i filterguffe fra annet kar. Håper at det kickstarter de gode prosessene i det svære filteret! Målte Ph, nitritt, nitrat, gH og kh i går. PH er 7,0, nitritt er 0, nitrat gir et lite utslag, gh 3 og kh 2.

Planter har kommet i karet, men det er ikke akkurat gjengrodd... Tar litt tid å få det like frodig som man kunne tenke seg gitt...

Har en gruppe på 15 individer som ble solgt som corydoras "peru gold stripe", og de ligner igrunn på disse. Klør i fingrene etter å flytte dem inn på ordentlig sandbunn!

Ønsker meg en gruppe til med Corydoras til å tumle rundt på bunnen med de jeg har. Kanskje adolfoi?
Er så mange fine...

De skal gå sammen med 8 av disse lekre skapningene.

Noen som har en tidsmaskin? Skulle gjerne vært ei uke fram i tid...
Ha en fin kveld!
Corydoras oppdrett!!!
Okey, det er kanskje ikke SÅÅÅ kjempespesielt..., men gurimalla så moro!!

Corydorasene mine har til stadighet lagt egg på vegger og planter, jeg har ikke rørt noen av egga.
Ikke før idag.. For et par dager siden hadde corydorasene igjen klistret egg "overalt". Idag tok jeg mot til meg og satte oppi et fødenett, samla inn alle eggene jeg fikk tak i. Og trur du ikke at eggene klekkes nå?
Skal den yngelen virkelig være så liten? De er jo enda mindre enn guppy-yngel jo! Bittesmå skapninger freser bortover nettingen. Stor stas! De er nå reddet fra snegler og neontetra, så får vi se om a mor klarer å få til dette oppdrettet da.
Levendefødere og ancistrus og reker går fint, men corydoras er noe helt annet har jeg forstått.

Igår syntes jeg at filteret i 125-litern (rekekaret) bråkte noe så infernalsk. Når det høres ut som et helikopter har tatt plass i møbelet, er det kanskje noe som er galt. Igår hadde jeg ikke tid til å ordne det, hadde nemlig Halloween-bursdag for 5-åringen. Idag har vi tatt et røsk. Etter en skikkelig filterrens, satte vi filteret igang igjen, men da lekker det!!! Under filterrensen fant vi noen rekeyngler i filteret, selv om vi har hatt strømpe på innsuget. Bittesmå reker som har fått komme tilbake til karet. Hmmm, lang tid til å feilsøke... Fant ikke ut av det, men tror det bare er noen pakninger. I mellomtiden har vi satt inn et innvendig am-top filter med strømpe på. Prøvde et slikt luftdrevet rekevennlig filter, det var enda verre enn eheimen som har stoppa! Skrekk og gru. Greit med litt lyder fra vann og filter, men når det overdøver samtaler, så er det litt i overkant for meg.

Den bolivianske sommerfuglciklidehunnen min ser ikke særlig bra ut idag, bleik og høy pustefrekvens. Så da måtte 180-litern få et vannskifte idag. Bytta 50%, var mye grums å få med seg. Blei livlig i karet nå, håper at den yndige frøkna kommer seg litt med litt nytt vann. Glassmallene ble i hvertfall veldig fornøyde, og suser rundt i åpent lende. Bekymret for den fiine jenta.

Imorra skal tre platyer til få være med på jobb, det er to hunner og en hann. Begge hunnene ser veldig drektige ut. Det blir moro for elevene det! Skal sette opp et lite kar til yngel imorra. Det er jo en av de tinga som er morsomt med fisk.

Ha en fin kveld!
Bilder fra klekkekaret med ancistrusyngel. Disse småtassene har allerede fått småsøsken.
Amanoreker som koser seg med discusfôr og muligens prøver å lage litt rekeyngel... Det kommer det ikke til å bli noe av, for de trenger jo brakkvann for å vokse opp..

Gullguramiene mine

To av mine regnbuefisk (melanotaenia herbertaxelrodi)
Digger nettbutikker...;)
Imorra kommer en ny varmekolbe til 540-litern, litt rekefôr og auksjonsposer... Idag er det bestilt et nytt filter til det øverste karet i reolen, og 10 amanoreker fra akvariereker.

Flytteplanene for Corydorasene nærmer seg veldig!
Har verdens snilleste mann, som kom hjem med to gyngestoler/reclinere som skal stå på "biblioteket/storkarrommet".
Gleder meg til å sitte der og nyte karet når det blir ferdig.

Tok forresten bilde av en anubias som blomstrer!

Har oppdrett på Dragontail ancistrus. Syns de har så fine farger!
Gratulerer med nye Amano reker på vei,disse er flotte!Kjenner igjen gleden ved og vente på en pakke,venter vel på 3 stk nå selv,som jeg vet er på vei med diverse utstyr til meg...
Ja, det er stor glede og spenning når det er pakker i posten.
Har fått tilsendt både planter, reker og fisk tidligere, men er alltid en risk at det ikke går bra.

Har en liten stim med amanoreker fra før, de er så livlige og morsomme i karet. Synd det er så skrekkelig vanskelig å få oppdrett på..
Endlers guppy
Idag har jeg vært hos Mioo76, og handlet Endlers guppy og skiferhuler.
Nå svømmer nydelige endlers rundt i karet til guttungen.

Oppdatering på corydorasyngel.. Det er 10-15 yngel som suser rundt i fødenettet. Idag har de fått avskallet artemia og knust diskusfôr. Vet at dette ikke er optimalt, men gjør et forsøk.

Jammen var det klekt en ny gjeng med dragontail ancistrus idag også.

Og posten hadde kommet med pakke idag. Da skal varmekolben til onkels dam tas ut av 540 litern og inn med en ny Jaeger 300W.
Innflytting!!
Hurra!!!

Idag har 3 Anostomus anostomus fått flytte inn i 540 litern! De hadde bare tre på butikken i larvik. Hadde tenkt meg en litt større stim,men det får bli litt seinere, for de var ikke så billige.
Men du verden så fine de er! Svisjer rundt i karet og sjekker ut sitt nye hjem.

Som samboerer fikk de 8 regnbuefisk fra 360 litern.

I 360 litern flyttet det inn 10 kongotetra. Flott fisk som jeg fikk en fin pris på!
Ettermiddagen og kvelden kommer til å gå med på å kikke på de nyankomne. Det er stas med fisk!
Praktbunntittere
Har tilbrakt en anseelig mengde med tid foran 540-litern i kveld. SÅÅÅÅ fine de praktbunntitterne er! Fredelige, aktive og flotte! Nesten litt forelska jeg nå!
Ja, 540 liter er mye vann, særlig om det skulle gå galt... Men karet er egentlig ikke så stort. 160 cm langt.
Plass til mye fin dekor og flotte fisk som det blir litt størrelse på.
Jeg har litt over 2200 liter tilsammen, fordelt på 12 kar.
Bilder
Bilde 1 er 540 litern

Bilde 2 er Anostomus anostomus (Praktbunntitter)

Bilde 3 er min nye kjærlighet...
Bilde 1 er 360 litern

Bilde 2 er gullguramihannen

Bilde 3 er også gullguramihannen
Bilde 1 er sjokolademallen i 360 liter

Bilde 2 er noen av kongotetraene i 360 litern

Bilde 3 er black ghost fra 325 litern
Corydoras adolfoi
Da har jeg bestilt en gruppe med corydoras adolfoi, på 9 individer. De skal hentes på lørdag, gleder meg veldig!!!

Idag har forresten corydoras gold stripe yngelen fått sin første smak på myggiser. De er nå trillrunde i den lille magen sin! Veldig fornøyd med at det er mellom 15 og 20 yngel som har overlevd. Første forsøk med cory-yngel, og det ser ikke så verst ut.
Gratulerer! Både med nye flotte fisker, og vellykket oppdrett ;D
Takk for det Sissimor!
Adolfoi har stått på ønskelista lenge, og ble veldig glad når jeg fant noen som skulle selge dem.

Skikkelig gøy med yngelen, hadde ikke stor tro på at det skulle funke...
Igår kom 9 Adolfoi i karet, så fiine! De barter rundt og stimer veldig fint.
Planen var å putte gold stripe coryene i samme karet (540 litern), så da var det "bare" å fange inn 15 stk fra 112 litern... Det gikk overraskende greit! Stakk håven innunder hulene, og vips 5 stk fanget på en gang! Dette gjorde jeg flere ganger, og iløpet av 7 minutter var alle fanget!
Nå stimer de sammen med Adolfoiene, og praktbunntitterene i 540 litern. Ser ut til at de storkoser seg i sanda og strømmen.
Ble skikkelig liv i karet nå, for regnbuefiskene vil også være med på moroa, så et fargerikt fellesskap suser frem og tilbake ved frontglasset.
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Oscar Støleggen
Reklame for plussmedlemskap