Sand vs grus??

Inaktiv bruker
Hei
Har nylig gått til anskaffelse av et stor hjørnekar (ca300 l) og lurer på anbefalinger med bruk av sand, eller grus i dette. Har tidligere brukt begge deler i mitt gamle kar, men fikk da litt dårlig erfaring med sanden (samlet seg masse møkk langs kanten, og var vanskelig å holde rent synes jeg)
Skal innrede karet så naturlig som mulig.
Alle innspill mottas med stor takk
Det kommer jo mye an på hvilke type fisk du skal ha da .Noen fisker "krever " sand mens andre ikke bryr seg om hvilket bunnlag det er.
Selv synes jeg sand er finest utseende messig og en står fritt til å velge fisker.
Men fortell gjerne hva du har tenkt å ha i karet ,så blir det litt lettere.
Inaktiv bruker
Jeg har scalarer, flying fox, sort neontetra, maller og dvergbotia.
Fikk anbefalt sand til dvergbotiane, men de trakk faktisk til grus-delen av det forrige karet.
Skal også gå til anskaffelse av sommerfuglciklider når karet er oppe å går
OK ,da må det bli sand da sommerfuglciklidene er små jordspisere som roter siler sanden gjennom gjellene for å finne mat.
Inaktiv bruker
ok men hvilke sand er den beste i forhold til å holde det rent? blander jeg forskjellige typer?
Biltema sin blåsesand er veldig mye brukt,men det må være den som står" til akvarie "på. Den trengs heller ikke skylles hvilket mange andre typer sand må.
Har du fisker som roter i sanden så blir det ikke så mye boss på sanden.

Selv har jeg masse Corydoras og trenger så godt som aldri å slamsuge. Men disse går ikke så godt sammen med Ciklider dessverre.
Det er biltema sand i alle kar her også. Har både fisk og snegler som roter i sanden så det er sjelden det legger seg no skit som ikkje noen ser seg nytte i.
Inaktiv bruker
ok takk for fin tilbakemelding da blir det nok biltema, har også lest råden mm den sanden her inne
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap