Merkelig oppførsel- c panda

Jeg hadde 6 stk Panda. Den ene døde, mest sannsynlig pga stress da det kom 5 scalarer. Den ene scalaren var veldig kranglete. Den kvittet jeg meg med.


Det så ut som at en til skulle dø, men den overlevde og ble bedre i fargen da scalaren ble borte.
(nå ble de 4 andre byttet ut også)

Men den som var på vei til å dø, den er helt apatisk. Den ligger bare helt i ro. Men den lever jo. Ingen tegn på at den skal dø.

Etter noen dager, så egler de 4 andre seg veeldig på den. De svimser og svamser rundt den hele tiden. I et villt tempo.

Kan det være at den evnt syke er hunn og de 4 andre er kåte hanner?

Jeg vet det burde være fler Panda. Skal kjøpte fler. Men da de var 6 skt, så så det ut som de hadde det riktig så bra.

Anyone?

Det var litt magert med info her, annet enn at fisken er blek og apatisk. Det tyder jo på at den absolutt ikke har det bra. Når en fisk er så syk at vi ser det utenpå den, har det gjerne gått langt.

Men jeg reagerer litt på kombinasjonen din. Du har scalarer, som gjerne vil ha varmt vann på den høyere enden av tjue-tallet på gradestokken, mens C. panda er stikk motsatt og vil ha kjøligere vann på laveste delen av tjue-tallet. 22-24°C er passe for C. panda. Har du den temperaturen scalarer skal ha, kanskje 27-28°C, så er det glohett og altfor varmt for C. panda.

C. panda passer altså ikke sammen med scalarer, da de har forskjellige krav og trivselsnivåer mht temperatur. Av alle Corydoras-artene du kunne valgt til karet ditt, valgte du altså en av de som passer minst, dessverre

Min erfaring er at Panda "sakte tyner bort" dersom de holdes i for varmt vann over lengre tid. De tåler selvsagt noen perioder med høyere enn trivselstemperaturen, som f.eks. om sommeren, men ikke året rundt, år ut og år inn. Det forkorter rett og slett levetiden deres markant. Ofte vil man se at de gradvis faller fra, en om gangen, over kanskje et par år. Ikke noe akutte krisesituasjoner, og ikke ofte nok til at man roper et varsko, men bare sånn sakte men sikkert så forsvinner de ettersom tiden går og vannet er for varmt for dem.

Så, det kan være rett og slett temperaturen hos deg som kan være feil for C. pandaen som er puslete. Det trenger ikke nødvendigvis være sykdom, men noe så enkelt som det, altså. Og er det det som er årsaken, vil det ikke være den første i gruppa, det vil følge flere, men ikke nødvendigvis i år.

Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap