Fiskene mine dør!!

Hei.
Jeg jeg kjøpte et brukt akvarium i slutten av sommeren fordi jeg syntes så synd på gullfisken min som jeg hadde i en bolle.
akvariet var bare et halvt år gammelt og på 52-54 liter.
jeg vasket grusen, kokte alt av pynt som skulle oppi og kjøpte masse planter. Så ventet jeg 2 uker før jeg tok gullfisken oppi vannet.
Jeg kjøpte etter det 10 neontetra, 4 mini-maller og to sneglespisere.
Jeg kjøpte også en gull gurami, og den kranglet mye med gullfisken min, og jeg var redd jeg måtte kvitte med med den, men etter at jeg kjøpte en gullfisk til ble det helt stille og de kanglet ikke mer.
men etter det begynte ting å skje. plutselig døde begge sneglespiserene. de hadde vært slappe siden jeg kjøpte dem og lå bare på grusen. Da kjøpte jeg to nye, men de døde etter noen dager. jeg fik da to nye, men de døde også. nå har jeg kjøpt 7 stykker til sammen, men har bare en, og den har blitt ensom siden den er alene. gull guramien min døde også av forstoppelse, me jeg er redd den spiste sneglefiskene mne. men mange har dødd etter den døde og.
Men det rare er at alle de andre fiskene mine har det bra.

Jeg har også hatt problemer med ujevt vannteperetur og at pumpa sluttet å funke, men har kjøpt nye.
hva gjør jeg galt?
I har ikke så veeeldig mye erfaring...
Men, kan jo sette spørsmål angående en helt grunnleggende ting;

Er vannverdiene (ph, gh, osv.) riktige i forhold til fisken?

-kan jo hende vannet ditt er altfor hardt f.eks?
Les denne artikkelen.

Tipper det er Nitritt som er årsaken til fiskedøden. Delvannsbytter får ned konsentrasjonen av farlige stoffer.
ph'en i vannet er mellom 7 og 7,5. sjekker et par ganger i uka. bytter vann ofte, og det er ikke nitrit i vannet, sjekker det også ofte.
men hvis det var noe galt med vannet ville vel de andre fiskene bli syke og?
Vannet er jo veldig forskjellig alt etter fra hvor fisken opprinnelig kommer fra.
Fisk fra Amazonas trives ikke i samme vann som fisk fra Malawisjøen i Afrika f.eks.
Så noen fisker trives utmerket, imens andre kan dø....

Står Ph og Gh verdi nederst for hver fisk man går innpå på sidene her.
Plussmedlem
Du har sannsynligvis problemer med vannkvaliteten.
For mange fisk over et kort tidsrom har blitt tilført akvariet.
"Sneglespiserne" dine - Er det praktbotia?
Du bør ikke kjøpe flere av disse. De passer ikke i 50 liter.

Du skriver at pumpa sluttet å virke. Da har du tydeligvis også skiftet pumpe/filter i løpet av disse ukene. Hvis du ikke passet på å overføre filtersvamp/filterbakterier fra det gamle filteret så begynte du omtrent på dag 0 (null) med hensyn til oppstart av karet igjen.

Hvilke fisker "har det bra"? Noen typer fisk takler dårlig vannkvalitet bedre enn andre.
her er det for mye fisk i for lite vann. rett og slett!
Jonas76
her er det for mye fisk i for lite vann. rett og slett!


For å utdype litt, gullfisk er en fisk som griser mye. Anbefalt størrelse på akvarie er ca 200 liter. Den kan også, hvis forholdene er gode bli svært stor. I små akvarier, og boller, blir de ikke store, og dør i veldig ung alder.

her er det 2 gullfisk i ca 50 liter vann, pluss en del annet også..
Sjekket vannet for ammoniakk?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap