Ny innen dette :) syk platy gutt

Hei er ny innen akvarium.

Har hatt 23 fisker i 3 - 4 uker. 17 neontetra, 3 platy og noen andre :P

men i dag merket jeg att den ene platy gutten var "syk".. Den ligger for det meste på bunnen(litt på siden) den har fått et hvitaktig hode. Fisken er rød Hva er feilen? det er 2 uker siden jeg byttet 1 - 3dels vann. prøvde gi den mat alene (den spiste litt) men var ikke piggere etter 2 timer ca, så jeg byttet 1-3dels vann nå nettopp. Hva er det med fisken?

Har også en plante, den begynner å bli litt brun på noen blad. bytte den ut?
en ting til: han puster veldig fort. ble ikke bedre etter jeg ga den mat og byttet vann.

Håper på fort svar. Haster litt!
Du er nok nødt til å gi er informasjon for at noen skal kunne hjelpe deg.

Hvor stort er akvariet ditt? Når startet du det og når hadde du i fisk? Har du kjøpt testsett for å se hvilke vannverdier du har? Hva med filter?

Det beste du kan gjøre er å lese artiklene om Oppstart av akvarium, Innkjøring m.fl. under artikkelsamlingen her på AF. Da vil du også selv se om du har gjort det meste riktig eller ikke.
Bytt 30% vann kvar dag framover.
Hvor lenge har du hatt karet?
Hvor stort er karet?
Hvilken vannverdier har du?
Er filteret innkjørt?
Akvariumet er på ca 60 liter

Vi fulgte det som de sa på dyrebutikken ang oppstart og når fisken skulle tilsettes. har ikke testsett nei, men resten av gjengen har det bra ser det ut som Filteret er rensket nylig. Den blir bare verre og verre syns jeg. nå nettopp lå den helt på siden. får jeg reddet den?
Da du renset filteret, gjorde du det forsiktig i litt vann fra akvariet? Eller gjorde du det grundig rent i vann rett fra springen? Hvis det var det siste alternativet, har du sannsynligvis drept det som måtte være av de riktige bakteriene i filteret som du er avhengig av for å få fjernet avfallstoffer fra fisk og rester av for.

Hvis du har gjort som butikken sa med hensyn til oppstart og innsetting av fisk, antar jeg at du satte inn fisk i løpet av en ukes tid etter at du hadde satt opp akvariet, det er det de vanligvis sier i butikkene etter hva nybegynnere her forteller. Det blir ikke mer riktig for det. Igjen, les det som står om oppstart og innkjøring så kan du vurdere om du har gjort det riktig. Hvis ikke, har du antagelig enten ammoniakk eller nitritt i akvariet ditt. Begge deler er skadelig og etterhvert dødelig for fisk.

I alle fall er vannbytte hver annen uke for sjelden for såvidt mange fisk i en 60 liter, især nå i starten. Bytt 30% hver dag frem til du kan teste vannet, med dråpetester, for ammoniakk, nitritt og pH. Deretter kan du bytte 20 - 30% en gang i uka.

Inntil du får tak i tester, kan du ta med litt vann på et gullende rent glass (helst et prøveglass fra apoteket) til butikken og be dem teste for både ammoniakk og nitritt. Ikke gi deg før de gjør begge! Helst også pH.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap