Nok et teit spørsmål :p

Jeg har sittet å sett litt på bilder av forskjellige malawi den siste tiden og lest en hel del her på forumet samt en liten bok på engelsk.
Har skaffet meg noen slike selv og synest dette er kjempe spennende.
Men det jeg skulle spørre om; Jeg har lagt merke til at det er flere av artene som har gule små flekker som ser ut som å bli flertallige ettersom fiskene vokser på "bukfinnen" ? Er det noe sammenheng i artene eller noe slikt?
Mange av ciklidene i Lake Malawi er nært beslektet med hverandre og brukes i biologien som skole-eksempel på sympatrisk artsdannelse, det vil si at en art blir til to, uten spesifik barriære, og det er nok derfor de er så like hverandre også.

Mener jeg ble fortalt en gang at alle ciklidene fra Lake Malawi en gang for 100.000-vis av år siden utviklet seg fra noen få individer gjennom evolusjon....
Såpass ja Det er godt mulig det. Er isåfall utrolig facinerende disse her. Håper på å få til disse jeg har kjøpt
De gule flekkene kalles egg flekker. Hunnene tror hannens eggflekker er egg og vil ta dem i munnen. Dermed vet hannen at han kan slippe melke. Dermed befruktes eggene hun har i munnen.

Astatotilapia calliptera er den arten som man regner er den opprinnelige arten i Malawi.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap