Snegler vs slamsuging...

Trenger jeg å slamsuge sanden hvis jeg har sandsnegler, og kuleskjell? Vil ikke disse renske opp i bunnlaget og gjøre mye av den samme jobben som en slamsuger...

Det avhenger kanskje på antall snegler...

Vurderer å sette opp et 80-100 liters med sand i bunnen, en del planter og røtter ol. En malle og et par fisker... Og sandsnegler og skjell for å holde orden på sanden...
Har tømt et kar der det ikke var næringssubstrat og ikke så mange rosettplanter. Karet var litt sånn kastet sammen fordi det dukket opp Corydorasyngel, de er ikke akkurat kjempedigre den første tiden. Flyttet over en hel haug sandsnegler, støvsugde og rotet i overflaten jevnlig, og fikk litt sjokk da jeg tømte karet. Den øverste centimeteren var ren og fin, men nederst var det ikke vakkert...

Nå har jeg næringssubstrat i bunnen der det vokser rosettplanter i de andre karene, men roter helt til bunns en gang i mellom der jeg vet det bare er sand, har en "mateslette" og legger heller ikke næring rett under innsuget for eksempel, der samler det seg nok litt. Blir ikke pipsvart vann akkurat, men litt hjelp kan de gode hjelperne godt få for å være på den sikre siden :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Benedicte Gabrielsen
Reklame for plussmedlemskap