Hjelp!

Hei!

Jeg fikk to slørhaler i bursdaggave i begynnelsen av August. disse fikk jeg i en bolle (vedlagt som bilde). Men jeg synes så synd på dem at jeg bestemte meg for å kjøpe et større akvarium. jeg kjøte da et 60l akvarium på TAMalna, pakkeakvarium med pumpe osv..
Jeg puttet de to slørhalene i akvariet og etter 1dag kjøpte jeg to til. dagen etter kjøpte jeg 2 bunnfisker (mørke med hvite prikker på) også tok det ca 1uke før jeg kjøpte to til. den siste kjøpte jeg 2uker etter at akvariet hadde gått.. så begynte fiskene å dø en etter en og jeg har testet vannet mitt og det blir blødrødt på nitrittester. Jeg har tydelig vis to hardføre slørhaler og en sugefisk for de lever ennå. De er nå flyttet ut av akvariet og inn i bolla. akvariet har nå stått en uke uten fisk og en uke og 3dager med 1/3 nytt vann.. Jeg har hatt oppi Safe start, aquasafe og akvariesalt. Safe start har jeg hatt i den siste uken, mens aquasafe og akvariesalt har jeg brukt før men ikke fra starten. Nå har jeg bare tre fisker igjen og ønsker virkelig ikke at disse skal dø!

Testet vannet i dag, 27.09 og det er fortsatt blodrødt... har dere noen tips for hvordan jeg kan få bort nitritforgiftningen og hvordan jeg kan redusere dette videre?

Og hvordan skal jeg forholde meg til fiskene i bolla (bytting av vann, akvariesalt osv?)

Takk takk for fine svar!

Her er det for mange og store fisk i for lite akvarium. De er også satt inn i akvariet før akvariet er klart for fisk. En ting, og en ting alene kan redde dem. Vannbytte. 30% hver eneste dag.

Å sette dem i bollen hjelper nok ikke stort. Har du filter der?
La dem heller gå i akvariet (som strengt tatt er for lite for gullfisk), og bytt vann. Bytt vann, og bytt vann.
Svar
Der jeg har kjøpt fiskene har de sagt at det ikke skal være noe stort problem å ha flere slørhaler i et 60l akvarium...

Nei, det er ikke filter i bolla.

Men mener du da at jeg bør sette tre fisker i et kraftig nitrigforgiftet akvarium? Vil de ikke dø da? Og når jeg bytter vann, bør jeg tilsette akvariesalt hver dag?
Bytt vann. Hver eneste dag. Ca en tredjedel av vannet. Bedre at de står i et akvarium med filter enn i en bolle. Salt har jeg aldri brukt i ferskvannsakvarie. Har lest at det kan benyttes som medisin i noen tilfeller.

Aquasafe trenger du sannsynligvis ikke. I norge har vi fint vann som ikke trenger tilsetninger.
Butikker kan man ikke alltid stole på. Det er også noe jeg har erfart.

les her om gullfisk.



Okey, Da skal jeg prøve å bytte vann hver dag. Takk=)
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap