Sand,grus og planter

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å skaffe sand til akvariet,men så fikk jeg vite at grus lønner seg for plantene pga oksygen.Blir helt forvirra.Hva er egentlig best for både fisk og planter?
Det er ingen regel som seier at sand er bedre en grus eller omvendt. (Men)
Om en har sand i karet så blir utvalget av fisk mye større en ved grus.
Fisk med barter trenger sand for å ikke ødelegge bartene sine.
All fisk kan ha sandbunn, noen fisk kan ha grus.

Planter er eg litt usikker på. Men selvfølgelig noen planter trives nok bedre i grus en sand, men dei kan klare seg like godt i sand om dei får rett stell.

Har faktisk den fine biltema sanden i mine kar, da eg faktisk klarte og kjøpe feil for ett år siden. men har spedd på med den grove sanden etter kvart.
Plantene mine trives godt i sanden, dei vokser og ser bra ut.

Det blir bare fleire og fleire som annbefaler sand fremfor grus
Men hvordan er det egentlig da å rense akvariet med sand?
Sand er mye lettere å rengjøre, siden dritten da ligger på overflata. Plantene trives utmerket i sand, så det trenger du heller ikke bekymre deg for. Det finnes rett og slett ingen grunn til å ikke bruke sand.
Personlig bruker eg avkappa hageslange på 1,5m som eg fører forsiktig over bunnen og fjerner den synlige møkka.
En gang i mnd bruker eg ei slammklokke som eg har laga selv. noe sand går igjennom men det etter fyller eg ved behov.
og dette går fint.
Må ikke alt opp når man skal rense akvariet?
Hva er den beste måten å gjøre det på?
Med en slamsuger.Røre rundt i sanden og suge opp skiten.
Alt av planter, pynt, røtter, sand lar du bare vere i karet så slammsuger du rundt dei. pynt kan du flytte på men trenger ikkje ta det opp.
Ett akvarium skal ikkje renses bare byttes vann på, filteret kniper du forsiktig i ei bøtte med akvarievann for å få vekk den grøfste skitten og bare når du merker at sirkulasjonen blir merkbart mindre.
Tilfeldig bekjentskap
© Egil Opstad
Reklame for plussmedlemskap