Gjellemarksfrie discus- tilføring av nye fisk/planter?

Hei!
Har planlagt å gå til anskaffelse av et nytt "reint" karr, og så noen gjellemarksfrie discus. (noen som vet hvor man kan få tak i gjellemarksfrie discus, foresten?).

Så lurte jeg på; når man skal tilføre nye planter til karret, kan man kjøpe fra forhandler uten at disse fører med seg smitte? Altså hva burde man tenke på.. Om man får tak i planter som ikke har gått i karr sammen med annen fisk, er disse smittefrie?

Og andre fisk, det blir helt uaktuelt med mindre de har blitt behandlet for gjellemark de også?

Og en siste ting, går det ant å ha reker sammen med discus? Evnt kan disse føre med seg smitte?

Håper noen kan hjelpe meg! Har virkelig lyst å få dette til.. !
Hei Stidl,
Som svar på første spørsmålet ditt så vet jeg kun om tre som garantert har gjellemarkfri discus.
To av de selger ikke for øyeblikket, men tredjemann har avertert her på Aquaforumet.
Han bor på østlandet, men hvordan har du tenkt deg fisk til Tromsø. Flyfrakt koster en formue.

Ved kjøp av planter så er disse fri for smitte hvis de kun har stått i plantekar uten fisk og er det en seriøs aktør så vil han sikkert garantere dette.

All fisk såfremt de har gjeller er potensielle smittebærere. Må behandles derefter.

Problemet med reker i discusakvarie er at discusvann er veldig lavt på kalsium (vanligvis) og da får ikke snegler bygd hus.

Kansje sneglefolket har løsninger på dette ?
Takk for svar!

Om jeg bestemmer meg for å kjøpe fisk fra en annen plass i landet, og de må sendes med fly, for jeg bare betale for det da, er vel eneste mulighet. Om personen orker sende de i det hele tatt, er jo en hel affære.

Er greit å få litt oversikt tenkte jeg

Blir litt klokere etterhvert angående dette. Virker nesten umulig å få tak i gjellemarksfrie diskus uten å bruke kalium-kuren, noe jeg ikke har muligheten til å gjennomføre.. Men har ikke tenkt å gi opp, kanskje jeg er heldig en dag

Har hørt man kan bruke noe kalk-holdige blokker egentlig beregnet til skilpadder (kan kjøpes på dyrebutikk, er formet som en skilpadde, og denne skal vist nok ikke gjøre noe med vannverdiene...) Men vet ikke dette helt for sikkert.

Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap