Diskusyngel
Jeg kommer til å legge ut noen bilder og videoer av mine discusbarn for og følge utviklingen av de. Her kan alle komme med synspunkter og gode tips og råd. Dette er avkom av foreldre som har hatt vellykket opdrett en gang tidligere. Den gang i selskapsakvariet men da med kun 5 stk som overlevde.
Når jeg satte nedi lekskjegla i selskapet for å se om de ville leke igjen så skjedde det raskt og det ble egg og 'wiggles' i løpet av ei lita uke.
Etter rådføring med Ragnar Wist, en verdenskjent akvarist her i Trondheim tok jeg sjangsen på å flytte kjegla til et bb akvarium. Ei bøtte under kjegla for sikkerhets skyld og så oppi en 90l som jeg hadde fylt med samme vann som i selskapet. Foreldrene raskt etter og det gikk veldig bra. Foreldrene tok fatt på yngelpleien etter bar et par minutter og det går kjempefint enda
Det jeg lurer på akkurat nå er om jeg skal starte artemia maskina og prøvefore med det nå etter at de har vært frittsvømmende i 3 dager eller om jeg skal vente noen dager til?
Når jeg satte nedi lekskjegla i selskapet for å se om de ville leke igjen så skjedde det raskt og det ble egg og 'wiggles' i løpet av ei lita uke.
Etter rådføring med Ragnar Wist, en verdenskjent akvarist her i Trondheim tok jeg sjangsen på å flytte kjegla til et bb akvarium. Ei bøtte under kjegla for sikkerhets skyld og så oppi en 90l som jeg hadde fylt med samme vann som i selskapet. Foreldrene raskt etter og det gikk veldig bra. Foreldrene tok fatt på yngelpleien etter bar et par minutter og det går kjempefint enda
Det jeg lurer på akkurat nå er om jeg skal starte artemia maskina og prøvefore med det nå etter at de har vært frittsvømmende i 3 dager eller om jeg skal vente noen dager til?
Postet 01.10.11 kl 10:31
Postet 01.10.11 kl 11:08
Hei esox,
Ynglen din vil nok ikke spise artemia før de har gått på foreldrene i syv dager .
http://youtu.be/Aqjw0iY6jWI
Linken fungerte ikke direkte, må kopieres og limes.
Kom igjen pc freaks, løs problemet.
Ynglen din vil nok ikke spise artemia før de har gått på foreldrene i syv dager .
http://youtu.be/Aqjw0iY6jWI
Postet 01.10.11 kl 12:30
Endret: 01.10.11 kl 12:32
Dag 4
Takker for svar Kai. Starter med artemia på tirsdag for å se om de tar det, det skal bli spennende. Det ser nå ut som at 'støvskya' i god utvikling og står på krukka og napper eller så er de på foreldrene. Når foreldrene spiser så er de litt overalt ellers så så er de samlet og det er moro å følge med.
Postet 02.10.11 kl 19:45
Postet 02.10.11 kl 20:10
Dag13
Nå har yngelen spist artemia et par dager og det er en fryd å se hvor glupske de er.
I går begynte hua og vis en svært aggresiv adferd og var regelrett sint på hannen og beit og jaga ham hele tia. I dag det samme samt hun var aggressiv mot yngelen og det så ut som hu ville spise opp de. Etter en stund flytta jeg henne tilbake til storkaret hvor hun stressa rundt et par timer før hun ble roligere.
2 yngel ble med i hoven og de har full jobb med å henge på henne når hun flytter seg over store områder og iblant i strømmen fra pumpene, moro og se på
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, la henne være i 720l og bare ha hannen sammen yngelen i 90l oppvekstkaret? Skal jeg flytte henne tilbake til ungene sine eller la det være som det er nå?
legger ved et bilde som viser ungene på artemiakjøret, ca 1 cm lange nå.
ps. det er ikke så møkkete som det kan se ut, skifter noen liter vann flere ganger om dagen etter artemiforingen.
I går begynte hua og vis en svært aggresiv adferd og var regelrett sint på hannen og beit og jaga ham hele tia. I dag det samme samt hun var aggressiv mot yngelen og det så ut som hu ville spise opp de. Etter en stund flytta jeg henne tilbake til storkaret hvor hun stressa rundt et par timer før hun ble roligere.
2 yngel ble med i hoven og de har full jobb med å henge på henne når hun flytter seg over store områder og iblant i strømmen fra pumpene, moro og se på
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, la henne være i 720l og bare ha hannen sammen yngelen i 90l oppvekstkaret? Skal jeg flytte henne tilbake til ungene sine eller la det være som det er nå?
legger ved et bilde som viser ungene på artemiakjøret, ca 1 cm lange nå.
ps. det er ikke så møkkete som det kan se ut, skifter noen liter vann flere ganger om dagen etter artemiforingen.
Postet 11.10.11 kl 21:17
Postet 11.10.11 kl 21:26
Postet 11.10.11 kl 21:28
Postet 11.10.11 kl 21:32
Dag 15+ 17
Det går fortsatt fint med småtassene, de spiser artemia med voldsom apetitt og vokser bra. De går fortsatt sammen med faren og det funker bra. Ettersom de får artemia 5-6 ganger i døgnet så beiter de ikke så mye på ham og det er fredelig i karet. 'Gutta' leiter etter mat på bunn og i blåsvampveggen og greier seg stort sett for seg selv. I løpet av ca 10 dager så skal de flyttes over i en ny 170l zooline som jeg har kjøpt av Terjes tropefisk. Denne skal stå på stua og 'gutta' skal få være i den helt de er klare for nye hjem.
De 2 som ble med hua over i 720'n så jeg i går men i dag er de ikke å se, får håpe at de bare skjuler seg for meg.
legger ved bilder fra dag 15 sammen far og dag 17. De vokser bra
De 2 som ble med hua over i 720'n så jeg i går men i dag er de ikke å se, får håpe at de bare skjuler seg for meg.
legger ved bilder fra dag 15 sammen far og dag 17. De vokser bra
Postet 15.10.11 kl 17:41
Endret: 15.10.11 kl 17:45
Postet 23.10.11 kl 14:17
Postet 24.10.11 kl 22:42
Endret: 24.10.11 kl 22:46
Dag 26
Det går fortsatt bra med småtassene. Jeg har kun funnet 1 død så det ser virkelig lovende ut dette. De har nå fått discusfasong og antydning til gulfarve på finnene, virkelig søte der de vrimler rundt på konstant matjakt.
På lørdag skal de flytte inn i et nytt kar som vil stå på stua så jeg kan følge med de skikkelig. Da vil hannen få være i 90l som han er i nå inntil videre pga at hua har vært utro og dannet par sammen med en unggutt i 720 litern. Jeg har sett flørtinga et par dager og i dag skjedde det, de lag egg på et criniumblad i hjørnet på karet.
Unggutten står og vifter nå og ser ut til å ta jobben seriøst.
Alt i alt så skjer det altså litt av hvert i Esox' discushage
På lørdag skal de flytte inn i et nytt kar som vil stå på stua så jeg kan følge med de skikkelig. Da vil hannen få være i 90l som han er i nå inntil videre pga at hua har vært utro og dannet par sammen med en unggutt i 720 litern. Jeg har sett flørtinga et par dager og i dag skjedde det, de lag egg på et criniumblad i hjørnet på karet.
Unggutten står og vifter nå og ser ut til å ta jobben seriøst.
Alt i alt så skjer det altså litt av hvert i Esox' discushage
Postet 24.10.11 kl 22:43
Kai Hansen
Link som funker her
Har laget en dummy for hvordan man bruker hyperlink p[ AF. Denne kan sendes til den som vil ha ved og kontakte meg p[ email.
Postet 24.10.11 kl 23:53
Endret: 24.10.11 kl 23:55
Postet 25.10.11 kl 01:16
Dag 34
I dag ble det flytting her gitt. Småtassene, 56 stk ble flyttet over i et 170l zoorud kar. Far ble flytta tilbake til 720 litern sin, der er han sjef. Og tilslutt ble den utro hua med den unge elskeren sin flytta til 90l oppdrettskaret. Med seg fikk de et blad av en crinium med wiggles på. Det tok ca 1 time før de oppdaga bladet og hva som var klistra til det, de måtte ha mat først
Fint å se at det går bra og flytte fisk slik som jeg gjør det, prøver å avpasse vannet så det blir noenlunde samme vannverdier og temperatur og da ser det greit ut.
Hva jeg skal gjøre med så mange når de vokser til det vet jeg ikke enda, men den tid osv.
ps. se på bakgrunnene på karene mine, gamle håndduker. Gjenbruk er ikke alltid god bruk ser jeg)
Fint å se at det går bra og flytte fisk slik som jeg gjør det, prøver å avpasse vannet så det blir noenlunde samme vannverdier og temperatur og da ser det greit ut.
Hva jeg skal gjøre med så mange når de vokser til det vet jeg ikke enda, men den tid osv.
ps. se på bakgrunnene på karene mine, gamle håndduker. Gjenbruk er ikke alltid god bruk ser jeg)
Postet 02.11.11 kl 00:00
Endret: 02.11.11 kl 00:04
Postet 04.11.11 kl 15:08
Dag ?
Det er fint å høre at du vil begynne med discus, kom og se på mine en dag
Jeg har litt problem med å fore nok da jeg er endel borte i forbindelse med jobb. Enkelte dager helt oppe i 12 timer men de kan snart få litt knust tørrfor med forautomat så da går det bedre. De spiser litt tørrfor nå samt at de sloss med mygglarver innimellom. En mygglarve kan lett bli for lang for en liten fyr på 1,5 cm og da blir det mye jobb med å få den nedi magen) Artemia er fortsatt hovedforet men de går stadig mer etter det andre jeg gir dem med stor interesse og pågangsmot.
Legger ved et bilde av mor til som har vært utro og resultatet av det. Disse var frittsvømmende i dag og beiter nå på foreldrene. Farvesammensetningen på disse 'jalladiscusene' som Bjornik kaller dem er spesiell. Det kan bli noen flotte fisker av vært kull håper jeg. En annen ting som dukker opp snart er et stort plassproblem..
Jeg har litt problem med å fore nok da jeg er endel borte i forbindelse med jobb. Enkelte dager helt oppe i 12 timer men de kan snart få litt knust tørrfor med forautomat så da går det bedre. De spiser litt tørrfor nå samt at de sloss med mygglarver innimellom. En mygglarve kan lett bli for lang for en liten fyr på 1,5 cm og da blir det mye jobb med å få den nedi magen) Artemia er fortsatt hovedforet men de går stadig mer etter det andre jeg gir dem med stor interesse og pågangsmot.
Legger ved et bilde av mor til som har vært utro og resultatet av det. Disse var frittsvømmende i dag og beiter nå på foreldrene. Farvesammensetningen på disse 'jalladiscusene' som Bjornik kaller dem er spesiell. Det kan bli noen flotte fisker av vært kull håper jeg. En annen ting som dukker opp snart er et stort plassproblem..
Postet 12.11.11 kl 19:39
Endret: 12.11.11 kl 19:41
esoxEn annen ting som dukker opp snart er et stort plassproblem..
For all del, jeg kan alltids hjelpe deg å bli kvitt noen etterhvert
Jeg mistenker at foring x antall ganger om dagen ikke er så kritisk mens de kan beite på foreldrene, for foreldrene kan det vel derimot bli en voldsom omsorgsbelastning?
Jeg synes det er flott at det blir drettet discus i Trondheim igjen
Postet 12.11.11 kl 19:56
ohr[QUOTE=esox] En annen ting som dukker opp snart er et stort plassproblem..
For all del, jeg kan alltids hjelpe deg å bli kvitt noen etterhvert
Jeg mistenker at foring x antall ganger om dagen ikke er så kritisk mens de kan beite på foreldrene, for foreldrene kan det vel derimot bli en voldsom omsorgsbelastning?
Jeg synes det er flott at det blir drettet discus i Trondheim igjen
Jeg tenker ikke på de som er i eget akvarium og nærmer seg 2 mnd, de vil klare seg en periode men jeg er redd for at den gode veksten stagnerer med altfor ujevn næringstilførsel. De vil leve helt greit med knust discusgranulat fra forautomat som en nødløsning men det er ikke optimalt.
Får jeg de som ble frittsvømmende i dag til begynne på artemia etterhvert og leve godt fram til jeg reiser på ferie 10/12 så kan både du og andre få noen til egen oppforing. Når de er ca 1 mnd gamle så kan de muligens klare overgangen til et nytt miljø. De vil uansett ikke klare seg her hos meg med forautomater og hjelp til vannbytte og tilsyn en 2-3 ganger i uka.
Selv med foreldre som har så ulike farger så vil det nok dukke opp noen prakteksemplarer farvemessig.
Postet 12.11.11 kl 22:18
Endret: 12.11.11 kl 22:24