Mitt første akvarium

For ikke så lenge siden skaffet jeg meg et 60 l. akvarium. Fikk mange tips og råd fra dyrebutikken og startet med noen planter, 6 guppyer og en malle. Det gikk ikke så bra kan man si! Fikk prikkesyken og alle, utenatt 1, har dødd. Ble så irritert og provosert at jeg lånte meg en haug med bøker og meldte meg inn her, og har lest alt jeg har kommet over. Med all den nye infoen er jeg helt forferdet over rådene jeg fikk i dyrebutikken, det var jo en oppskrift på katastrofe! Kjøpte JBL dråpetester og fikk verdiene: pH: 8, Nitritt: over 10! og GH: 9. Er litt usikker på hvordan jeg skal gå fram nå. Har begynt med å bytte ca. 40% av vannet hver dag. Er det noe annet jeg burde gjøre også? Jeg har en hagedam med gullfisker, hjelper det å hente noen bakterier derfra? Håper noen har noen gode råd, for jeg har ikke lyst til å gi opp
Hei

Om du har ei pumpe som har vært oppe og gått i noen mnd så kan du ta noe av grumset fra den godt brukte pumpa og ha i den nye, det skal hjelpe på di gode bakteriene i den nye pumpa i det nye akvariet.

HUSK! ikke ha i nye fisker en det nye akvariet før det er 0 nitritt der.
Nitritt er meget giftig for fisker.

Du gjør riktig når det gjelder og bytte vann der hver dag dersom det er noen gjenlevende fisker der.

Det jeg gjør når det gjelder nye akvarier er og la det stå fisketomt i 4-6 uker. for så og bytte minst 50% av vannet der i forhold til nitritt verdiene.
Dette siden jeg bruker innvendige pumper og dem er det ikke lett og ha filtergrums fra andre akvarier i.

Hei og velkommen til en flott hobby :o)

Du og mange andre har erfart det triste faktum at dyrebuttikker driver horribel veiledning på akvariehold.

Du har en fisk igjen i karet? Da gjelder det å bytte vann helt til nitritt er på 0. Ja, du kan med fordel hente gørr fra damfilteret, å hente bare vann er ikke så mye mening i, de gode bakteriene sitter i filteret.
Hei.

Vi gjør alle noen feil når vi begynner med akvarier. Og feil fortsetter vi gjerne med også, om vi bygger ut hobbyen. Det er en evig læreprosess med prøving og feiling. Og ofte tar en sjangser, som i blant får et positivt utfall og andre ganger blir rene katastrofen. Men hele tiden lærer en noe nytt, om det er det en ønsker. Så ikke gi opp, det vil bli bedre, og morsommere

Om du ikke kjørte inn karet ditt i det hele tatt, men bare dumpet fiskene rett oppi, så ville jeg la den ene fisken du har igjen gå der alene en stund. Og så la karet få gå seg til med bakterier før du setter inn noe nytt igjen. Jeg ville også skiftet vann hyppig mens jeg holdt øye med verdiene. Sikkert ikke dumt å skifte hver dag i to, tre dager. En tredjedel vannbytte i slengen skulle fungere. Når verdiene ser ut til å stabilisere seg litt ville jeg gått ned på hyppigheten av vannskifter igjen, til du etter en stund kan stabilisere det til en gang i uken.

Om du vil ha ned PH kan du bruke dråper du får kjøpt. Selv bruker jeg JBL ph-Minus. I min 60liter bruker jeg å skifte to bøtter vann i slengen, og da bruker jeg ca 40 dråper i hver bøtte for å få ned ph fra ca 7,5 til 6. Her må du prøve deg fram til du finner ut hvor mye du trenger. En pipette er grei å bruke for å få kontroll på dråpene. Du får sikkert kjøpt en på hobbyforretninger eller på apotek. Det finnes også andre metoder for å få ned ph. Om du søker på "senking av ph" så får du opp en hel haug med svar på forumet.

Om det er veldig høy ph i kranvannet ditt kan du jo også søke under Fiskebasen på fisk som trenger høy ph, og så gå for det når du setter inn ny fisk.

Bakterier fra utedam har jeg ingen erfaring med, så det får noen andre svare på. Men kanskje du har venner med akvarie som kan gi deg litt bakteriesuppe eller en ferdig innkjørt svamp. Eller du kjenner noen som kjenner noen som... Forsøk Facebook.

Lykkt til.
Tusen takk for alle råd, da fortsetter jeg å prøve. Dette skal jeg få til
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap