Guppy

Lurer litt på hvordan dere som driver med guppy-oppdrett gjør det, for å unngå innavl... Har tre akvarium, og har ikke tenkt til å drive stort med avel, men litt for morro skyld. Så jeg lurer litt på hva som er beste løsning for å skille de som er i familie fra hverandre. Kan flere hanner gå sammen i samme akvarium uten hunner?
Da kan jeg jo ha et med hunner, et med hanner, og et der jeg setter hunner og hanner som får yngle.

har man mange akvarium så blir det jo selvfølgelig annderledes, men vi har som sagt bare tre.
jeg driver med oppdrett av utstillingsguppy, og har ett kar til hunner og ett til hanner, samt ett hvor jeg setter de beste bunnene og hannene sammen for og avle på dem. Ved oppdrett av guppy så avler man ofte bevisst på familie for og utnytte de beste genene.
Lena Jansberg
Ved oppdrett av guppy så avler man ofte bevisst på familie for og utnytte de beste genene.


Ja, det er kanskje derfor guppy har gått fra en hardfør fisk til de skjøre sykdomsutsatte fiskene vi har i dag.

Hvorfor ikke alliere seg med noen andre som har guppy, og utveklse gener i blant? Selg yngel, og kjøp inn nytt blod av og til for best mulig genetisk variasjon, noe som gir bedre helse hos fisken.

Innavl er en skikkelig uting, kun hobbyavlere med hunder, fisker og hester driver bevisst med dette, i husdyravl der avl er stor butikk så er innavl den store stygge ulven da ulempene med innavl er såpass store mhp helse, livskraft og fertilitet.
litt rart da att disse utstillingsfiskene er mye sterkere fisk enn butikkfisken?
Lena Jansberg
litt rart da att disse utstillingsfiskene er mye sterkere fisk enn butikkfisken?


DET skal ikke så mye til da ;o)

Nå var det ikke meninga å angripe ditt guppyoppdrett, jeg bare prøver å få fram av innavl er en uting som ofte blir bagatellisert.

Jeg er ingen ekspert selv, men har en bachelorgrad i husdyrfag og har noen avlsfag fra UMB. Kort oppsummert, unngå innavl ! :o)
jeg kommer iallefall ikke til å la søsken eller andre nært beslekta få yngle.

Hvordan er det med guppy og mye sirkulasjon i vannet? Pumpa i det ene akvariumet vi har kjøpt brukt lager veldig mye sirkulajson.. lurer på om jeg må kjøpe ny, eller om guppyen ikke bryr seg..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap