Råd om ferdig akvariesett for komplett nybegynner

Heisann! Jeg er helt fersk i gamet og er på utskikk etter mitt første eget akvarium!

Fisk fascinerer meg og ha en hobby jeg kan komme hjem til og bruke tiden min på hadde ikke vært dumt.

Jeg har sett og brukt endel tid gjennom akvaforums linker og forum med dette er ikke til å bli klok på hvis man ser at å fram og opp å ned!
Så.. Måtte legge inn ei ferskis tråd selv

Jeg har tenkt veldig på en Juwel Rio 180 med møbel, synes den er fin og har stortsett alt jeg trenger.
Meeen.. Så er det Pumpe/filteret som mange skriver om er noe drit?
Er det så dårlig at det må byttes eller er det helt ok? Noen andre akvarier som kan være erstatter/like bra?

Håper på god tilbakemelding!
Oh...
Også om det er for stort? Eller akkurat passe å starte med. Har hørt det er lettere å drive ett stort enn lite!
Jo større akvarium du kjøper, jo lettere er det og holde likevekt i akvariet. Det samme gjelder forsåvidt med filterpumper. Overdimensjonerte filter er alltid bra. Anbefaler utvendig filter som ikke tar opp plass i akvariet. Men du kan fint kjøre det som følger med og eventuelt supplere med ett utvendig filter.

Før du skaffer deg fisk, planter osv, bør du prøve og finne ut hvilke krav disse skapningene trenger. Ph som er hardheten på vannet er veldig viktig for mange arter. Temperatur, væremåte osv er og viktig. Du bør skaffe arter som har samme krav.

Du kommer antagelig til og bli rammet av liter syken du og....

Lykke til !
Enig med siste taler
Kjøp så stort akvarium du har plass/råd til, og et utvendig filter først som sist Min mening er at de filterne som følger med feks Juwel er i minste laget, og tar unødvendig plass i akvariet.
Ja, større kar er lettere å holde balansen ved like i. Mer vann, skal mer til for å ha skadelig påvirkning. Helt enig med de over her som anbefaler deg utvendig filter.
En ting du skal tenke på da, er at produsentene av filtere gjerne tar i veldig når de setter opp kapasiteten til filteret. Så gå for ett filter som produsenten sier takler ca det doble av karret du har/skal ha. Så til en 180 liter ser du etter ett filter opp til 400 liter.
Karet i seg selv er bra? Likte det veldig godt utseende messig. Noen smørbrød lister på hva jeg trenger mer oppi der? Er det sånn at man trenger 900ml nesten med aquasafe i starten t 180 liter? Synes d hørtes mye ut
Juwel har ellers god kvalitet ja.

Aquasafe trenger du ikke med mindre du har ekstremt mye klor og/eller tungmetaller i springvannet. (Det samme gjelder 90% av alle tilsetningsstoffer til vannet. Det meste av slike produkter er unødvendige, og i verste fall bare lureri.)

Anbefaler deg å begynne med å kjøpe deg en pH-test (dråpetest) til en hundrelapp eller to, og finne ut hvilken pH du har i springen. Dette kan du godt gjøre før du kjøper akvarium. Når du vet sånn cirka hvilken pH du har, kan du begynne å bestemme deg for hvilke fisk du skal ha.
Og kjøp tester for nitritt og ammoniakk samtidig; veldig nyttig under innkjøringen (og veldig kjekt å ha for ettertiden). JBL har de mest nøyaktige testene.
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap