Hvordan behandle sopp?

Har fått sopp på en platy. Kan jeg bruke vanlig bordsalt til å behandle sopp? I såfall hvordan salt, og hvor mye? Fremgangsmåte? E nybegynner, så er rimelig grønn... Har et akvarium på 63 liter. Hatt endel startproblemer, er på nippet til å gi opp, men har ikke helt lyst til det... Kan noen hjelpe, please?
Rent vann er viktig om du har sopp, så begynn med daglige delvannsbytter.

Her er en fin sykdomsartikkel.

Som det står i artikkelen kan Esha2000 bruker mot sopp.

Salt kan hjelpe, men om du kan bruke det kommer ann på hvilke fisker du har, ikke alle tåler salt.

Er det lenge siden du startet karet, og hvor lenge har du hatt fisk i det?

Hva er vannverdiene dine?
Først - tusen takk for svar

Kor mye vann bør æ bytte, over kor mange daga?

Æ har ancistrus, platy, guppy, kardinaltetra, siamesisk algespiser, kuhlii-ål og regnbuefisk.

Det e vel ca 4 måneder sia æ starta opp. Det sto i nesten 14 daga før æ hadde fisk i det. Har mista endel fisk etterhvert. Føler jo at æ har prøvd å gjøre alt rett, men noe går galt.

Vannverdian e ganske bra, har slitt litt med for høy NO3. Og i det siste har det vært litt for høyt på klor også. Bruker Aquasafe.
Hvis du har høy NO3 så er det vannbytter som hjelper.
Ukentlig bør du bytte ca 30% vann. Nå med fisk med sopp på så vil jeg har byttet 20% daglig i hvertfall en uke. Det enkleste er ofte det beste, og rent vann skader aldri fisken :o)

Vet ikke hvordan vannbytterutiner du har, men det er ikke alltid lurt å ta vann rett fra springen, eller å bruke varmtvann fra springen ved vannbytter. Jeg fyller en bøtte eller en vanndunk med kaldt vann fra springen og lar det stå noen timer før jeg bruker vannet, gjerne over natta. Da får vannet "lufta seg", og om vannverket i Alta tilsetter mye klor, så kan aquasafe være greit å bruke.

Hvor stort er karet ditt?

Jeg er fra finnmark, og har bodd i Tana med masse akvarier :o) Dyrebutikken i Alta var nærmest om jeg skulle kjøpe fisk. Flere jeg kjenner har erfart at de har mye sykdom på fiskene sine, så jeg foretrakk å kjøpe fisk når jeg var i Oslo eller Tromsø. Det er litt prakk å ta med fisk på fly, men det går :o)
Takker så mye for gode råd og tips Har bytte 25% av vannet idag, så da får æ bytte ut ca 20% i ei uke

Har byttet vann hver 14 dag, for det var det han her på dyrebutikken sa jeg skulle... Men etter at jeg begynte å miste fisk, og begynte å teste vannet jevnlig gikk jeg over til å skifte hver uke. Skal prøve å gjøre slik du sier, å la vannet stå en stund. Har bare tappet lunket vann fra springen. Sånn e det når man e grønn :p

Har bare 63 liter. Trur også at jeg kanskje har hatt for mye fisk, men spurte på dyrebutikken og dem sa det gikk heeelt fint.. Begynner å tvile litt på kunnskapen der, ja.. Har også hørt flere nevne at de har sykdommer på fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap