Garra rufa, doktorfisk

Er det mulig å få tak på disse noe sted?
Har sett dem på butikker rundt omkring i Bergen, så det går jeg ut fra. Har du prøvd å bestille dem fra din lokale akvariebutikk?
Trodde ikke disse eksisterte i akvarie verden

Nei, jeg har ikke snakket med noen lokalt her. Men da skal jeg prøve.
Vet du pris på de?

Tenkte i utg. punktet å bruke de som "doktorfisk" . Lest om de nå, veldig fasinerende.
Dessuten ser fisken flott ut. Så da må jeg sette opp et stort karr til.
Min lokale Tropehagen butikk har de inne akkurat nå så da går jeg ut fra at de kan bestilles fra butikker i denne kjeden ihvertfall
Vet at siggi i Hvittingfoss har en del av disse,
usikker på hvor han har kjøpt sine
Bilde av noen doktorfisk og mine føtter Veldig kule små skapninger!
Doktorfisk, eller SPAfisk som den også kalles i noen tilfeller, en utrolig flott fisk.
Denne fisken brukes i noen helse-spa, og den har vist seg å hjelpe mot psoriasis og flere andre hudsykdommer. Jeg tror det var slik at den spiser døde hudrester og slikt, og på den måten hjelper å holde hudsykdommer i sjakk. Hvis du har sår på hendene så renser den visstnok så bra at den forhindrer betennelse også hvis jeg ikke husker helt feil. (så en dokumentar om denne fisken for et par år siden)

Her har de den på Tropehagen zoo, og der tar de 79,- pr stk. Jeg for min del synes dette er litt mye, da de burde være flere i karet. Men prisen kan jo sikkert variere fra sted til sted. Du kan jo spørre på lokal'en om de kan ta inn noen til deg?

Uansett, lykke til i fiskejakten ^^,
Inaktiv bruker
Lurer litt på om Panda garra flavatra også er like effektive til å spise døde hudceller? Jeg har 8 av disse og de er helt gale hver gang jeg tar hender/armer ned i akvariet, og skal absolutt spise på huden så lenge jeg holder armene nedi Ganske morsomt. Og, siden de andre fiskene i karret ser at disse spiser på huden så kommer også de frem og skal "smake" og se hva dette her er for noe

Prisen på Panda garra flavatra ligger på rundt 80 kr på Krizoo, men jeg har sett at de selger for 130 kr på andre dyrebutikker. Igrunnen ganske rimelig hvis man tenker på hvor vanskelig det er å få disse til å formere seg (noe som jo ikke skjer i fangenskap).
Har sett de i min lokale zoobutikk og ,så de er nok ikke så vanskelig å få tak i.

Men lurer litt på hvordan du rent praktisk skal bruke disse som behandling ?

Vet at steder der det praktiseres som behandling ,at de har store plastkar m/lokk på ,de hopper visst, og beholderne må være veldig rene.

tenker da på hvordan dette kan gjennomføres hjemme?
Det kommer vell litt ann på hvilken del på kroppen en skal behandle.
Hendene er jo ikke så vanskelig, men kan jo muligens bli litt problematisk hvis man skal behandle føtter osv.

OT: Her selger de garra rufa på tropehagen. Men de tar 79,- pr stk, som blir for dyrt for min del. Men har sett på noen nettsider med fiskelister at de selges for 35 kroner noen plasser.
Etter det jeg har blitt fortalt så spiser de IKKE huden,men plukker den på jakt etter annen mat.
Hvis du vil bli kvitt noe mere hud enn ønsket så kan du kjøpe chin chin.
Inaktiv bruker
Jeg leste et sted at det var vanskelig å få tak i ekte garra rufa, doktorfisk. At det ofte er slik at man ikke får den ekte utgaven. .. Men at de selges som den ekte.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap