Fisk som passer sammen

Hei alle sammen!

Jeg er førstegangs-akvarist, og tenker litt på hvilke fisker jeg skal kjøpe.
Jeg har et 70 liters akvarium.
Tenker på å kombinere:
- Flekket pansermalle
- Platy
- Molly, og
- Blågurami

Alle disse skal være rimelig "hardbarka" og greie som førstegangsfisker. De skal også passe rimelig greit sammen ved temperatur 23-24 grader, og en pH på 7 - 7,5.
Noen tanker?

Kan jeg ha flere fisker, eller er det enkelte dere ville byttet ut?
Inaktiv bruker
Hvor mange av hver har du tenkt?
Jag skulle inte rekommendera molly, då de är ganska känsliga. De vill ha hög temperatur och hårt (helst bräckt) vatten, något som pansarmalar och gurami inte tycker om. Blå gurami blir lite väl stora för ett 70-liters, kanske bättre att satsa på dvärggurami? Pansarmalar är trevliga stimfiskar, men tänk på att gruset inte får ha vassa kanter eftersom de då kan skada skäggtrådarna på det. Platy är ett utmärkt val, de kommer säkert att trivas i ditt akvarium. Tänk på att inte ha alltför mycket fiskar, men gärna mycket planter i början. Då blir det lättare att få akvariet i balans.

Olle
Takk for gode svar! Jeg har nettopp funnet ut at akvariet ikke er på 70 liter, men på 54 liter. Da blir vel dette for lite for også dverggurami? Hva anbefaler dere? Hvilke arter og hvor mange av hver?
Du kan nog ha 5 pansarmalar, 4 platy och 1 par dvärggurami i ditt 54-liters akvarium. Ett alternativ till dvärggurami kan vara honungsgurami, som är ännu mindre men också lite känsligare.

Olle
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap