Hva er dette apparatet og hvordan bruke det?

Fikk dette med som gave etter kjøp på over 500 kr i en nettbutikk. Det lå i en hvit umerket eske og hadde ingen instruksjoner med på hvordan bruke det eller noen forklaring på hva det var.
Sendte en mail til butikken som hadde sendt det og spurte, og fikk svar tilbake om at det var et uv apparat, og at det var bare og putte det i akvariet og plugge det i..

Tør jo ikke helt det siden jeg rett og ikke forstår hvordan jeg skal stille inn knappene på kontakten eller noe som helst annet for den saks skyld.

Er det noen som har peiling på hva dette er, og om det er noe jeg kan ha bruk for, eller om det rett og sett hører hjemme i søpla?


Knapper på kontakten:
[External Image]
Forside:
[External Image]
Bakside:
[External Image]
Det er tydeligvis et UV-filter. Står litt om det på denne siden her: http://www.saltvannsakvariet.no/uv-filter.htm

Ellers så selger de UV-filter på webzoo, og det står litt om bruk der også...
http://webzoo.net/default.pl?showPage=588

Ellers ser jeg det er flere tråder om UV-filter her inne, og på Nettakvariet.
Ja... Takk.
Det er ikke lys i dette apparatet som jeg kan se da...

Skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal stille inn dette.. + eller -, og ellers de tallene fra 3-12.
første bildet er av transformatoren.
les på apparatet du skal koble det til hvor mange volt det trekker. Så stiller du transformatoren etter dette.
pluss-minus står det på kabelen som kommer inn i transformatoren. Er om ytre eller indre leder skal være pluss eller minus. Kan jo være transformatoren er riktig innstilt, men ville dobbeltsjekket for sikkerhetsskyld.

Espen
Black_Flys
første bildet er av transformatoren. les på apparatet du skal koble det til hvor mange volt det trekker. Så stiller du transformatoren etter dette. pluss-minus står det på kabelen som kommer inn i transformatoren. Er om ytre eller indre leder skal være pluss eller minus. Kan jo være transformatoren er riktig innstilt, men ville dobbeltsjekket for sikkerhetsskyld. Espen


Hehe takk.. Føler meg skikkeli blond nå. :p
Skjønte ikkeno av den forklaringen, men heldigvis så gjorde mannen i huset det.

Er bare et problem, det står absolutt ingenting på apparatet, ikke et navn engang. :P

Stoler ikke på dette apparatet, ser litt "jalla" ut, så det får ligge i en skuff fortsatt.
Jeg synes den minner mistenkelig på en boyou (eller noe lignende) co2 apparat.
Det er ikke en karbon stav inni heller enn en lyspære?

Hilsen Ola.
ohr
Jeg synes den minner mistenkelig på en boyou (eller noe lignende) co2 apparat. Det er ikke en karbon stav inni heller enn en lyspære? Hilsen Ola.


Ja, er en dobbel stav inni.
Elektrisk co2
ser veldig ut som ett co2 anlegg.

volt stilles ut ifra hvor mye du vil ha.
og polaritet for å kunne veksle hvilken stav som skal brukes som anode og katode.

har hørt at dette kan være vrient å bruke, da det gir stor og ukontrollert effekt.

men prosessen er ganske enkel. den splitter h2o som er vann, hydrogenet flyter opp (noe farlig om man har en helt tett lystopp) og oksygenet reagerer med karbon og blir co2. og noe ozon om jeg ikke husker helt feil. men det er med på å holde akvariet rent og pent
Bjørnar Hundseth
ser veldig ut som ett co2 anlegg. volt stilles ut ifra hvor mye du vil ha. og polaritet for å kunne veksle hvilken stav som skal brukes som anode og katode. har hørt at dette kan være vrient å bruke, da det gir stor og ukontrollert effekt. men prosessen er ganske enkel. den splitter h2o som er vann, hydrogenet flyter opp (noe farlig om man har en helt tett lystopp) og oksygenet reagerer med karbon og blir co2. og noe ozon om jeg ikke husker helt feil. men det er med på å holde akvariet rent og pent :)


Har gått i søpla nå. Tok ikke sjansen på og bruke noe jeg ikke var sikker på virkningen av. :p
til resirkulering mener du?
Vi forurenser jo ikke med å kaste elektrisk avfall i søpla og skader miljøet.

Espen
Black_Flys
til resirkulering mener du? ;) Vi forurenser jo ikke med å kaste elektrisk avfall i søpla og skader miljøet. Espen


Selvfølgelig!
Her sorteres det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap