Hjelp laange grønne alger....

Hei, har fått noe sabla lange grønne alger som vokser kjapt. Legger ved noe bilder. Noen som kan si hva slags alger dette er og hvordan bli kvitt de???

Takker for all hjelp.
Tipper vanlige grønne trådalger..
Klippet tekst fra artikler om alger her inne: Disse fester seg gjerne på akvarieglasset og på planter og ses som små grønne flekker eller tråder. Kan og vise seg gjennom at vannet blir grønnfarget, at algene er frittsvevende i vannmassene. Når grønnalger dukker opp, og oppleves som et problem, er det et tegn på næringsoverskudd i akvariet, et for høyt nitrat-nivå, men også kan hende for mye lys (sollys?). Vil gi seg ved å redusere lyset, noe oftere vannskifte i denne perioden og ved å plante inn flere hurtigvoksende planter som for eksempel Limnophila sessiliflora, Egeria densa og Ceratopteris cornuta. Molly, Platy, Ancistrus og Otocinclus er gode til å beite grønnalger. Litt grønnalger er likevel et tegn på et akvarium i balanse.
Takk for svar, mulig sollyset er årsak!!! da denne ligger litt lavt på himmelen på denne tiden av året og har en tendens til og komme inn på akvariet ca midt på dagen. Er riktig nok bare en "stripe" men kan jo være nok dette...
Inaktiv bruker
Opplevd det samme, og det kom av sollyset Sola gir veldig mye næring til algene.
Prøv og dekkover eller spærr solen så den ikke kommer på glasset.
En liten stripe burde ikke være noe problem, jeg har sollys i to-tre timer på ene karet mitt uten noe særlige problemer (untatt at temp. kan bli litt vel høy). Sy deg eventuelt et lite trekk som du kan slenge over de få timene det er mye sol på karet, bare pass på at det ikke dekker hele karet, for da blir det så som så med tilgangen på frisk luft, og temperaturen vil stige noe om du har det over lenge. (Jeg har også trekket for å stoppe fulle idioter på fest, så jeg ikke får skremt og forgiftet fisk).

Hvordan er vannbytte-rutinene dine? Høyt nitrat er en vanlig grunn, som allerede nevnt.

Bruker du noe plantenæring? Det gjelder å hjelpe plantene dine til å få overtaket og bruke næringen i vannet, ikke algene. Da er plantenæring ofte kjekt, pass på at det er en med mikronæring, siden det er det som som oftest mangler.

Jeg har også hatt stor suksess med å skifte lysrør, gamle rør leverer mye dårligere enn nye, også her er det å gi plantene overtaket som er poenget. Er de mer enn et år eller to gamle så bytt til nye, helst av et stødig merke. Hvor lenge du har dem på er også viktig, ca. 10 timer er greit, lenger enn det så klarer ikke platene å nyttiggjøre seg av lyset, mens algene fortsetter å meske seg.

Ellers så er det jo verdt å merke seg at nystartede kar gjerne er litt i ubalanse i starten og fort får mye alger. Jeg har plagdes i omtrent et år hver gang, så plutselig blir bare alt mye lettere. Du sier ikke hvor gammelt karet er, men det er nå noe å huske om du står med et ferskt akvarie.
Hei Siande

Litt om karet:

Juwel Vision 450L med Diskus Foring ca 6 ganger daglig, vannbytte = 50% 2 ganger i uken.

Karet har vært i drift i 5-6 år uten disse problemene Et godt tips du hadde var lysstoff rørene mine, disse er faktisk 2-3 år gamle.... T5 4 stk (Juwel koster skjorta)

Tiden som lyset står på daglig er ca 8 timer (er ikke hjemme fra jobb før kl 1700 om ettermiddagen) (noe lenger i helgene)

Plantenæring benytter jeg ikke noe av da ikke jeg har så mye planter i karet, bruker for tiden bare Vallisneria gigantea da det ikke er lett og finne planter som liker seg i konstant 30 Celsius (varme)

Penselalger har jeg hatt nesten hele tiden i større eller mindre grad, men disse grønne algen her vokser bare i toppen av karet, og det ser nesten ut som grønt slim det som ligger i toppen av vannskorpen, mens de som henger på roten vokser fort!!!
Hm, ja, da er vel neppe nitrat og overskudd av næring det største problemet nei Mulig siden det er lite planter, men vannbytter i discus-skala burde holde det meste på avstand.

Når du nevner slimete så tenker jeg litt på at det kan være flere varianter av alger samlet, om de lukter litt rart og er litt blålige så kan det være noe BGA, de er fort litt slimete. Men det blir litt gjetting, beklager. Jeg ville nok prøvd med lysrør og muligens å skygge for den solstripen bare for å være sikker. Funker ikke det så får vi legge hodene i bløtt igjen tenker jeg, og håpe at noen andre har mer erfaring fra noe lignende. Algemidler er kanskje ikke det du helst vil ha i et discus-kar.
Hva står BGA for da Siande? Mulig jeg kunne funnet noe bilder på nett!!! Putter minst mulig av kjemikalier i dette karet ja

PS: De lukter ikke akkurat godt nei.....
Blå-Grønn Alger. Det er egentlig en bakterie, og vi er vel egentlig ikke helt sikker på hvorfor folk får dem. Står mye rart om dem, men det finnes folk som har slitt med dem selv om de har vært aldri så flittige med alt man tror kan forårsake dem. Jeg har plagdes mye med dem selv, og ene gangen forsvant de med nye lysrør, andre gangen ble de bare borte helt av seg selv i løpet av en uke. En ting jeg vet sikkert er at de ikke liker mye strøm, så om du kan rette utblåset til pumpen på dem så får du ihvertfall begrenset dem.
Om du søker på "BGA" i forumet finner du utallige tråder om temaet.

Det står endel om alger i denne artikkelen fra samlingen her, den gir et greit grunnlag, men det finnes mer dyptgående informasjon (og feil-informasjon) på de større internasjonale forumene, et lite googlesøk gir som oftest haugevis med treff.

Kort sagt vil jeg påstå at vi vet særs lite om alger og det er mye myter/sannheter som ikke har et helt faglig grunnlag ute i hobby-akvarismen, men vi fumler videre så godt vi kan ihvertfall
OK. Takk for link og hjelp så langt Får de ikke helt til og stemme i forhold til bilde ved akkurat den artikkel. Men bilde øverst til høyre ligner veldig på mine alger bortsett fra at mine henger på røttene som en stk FX5 og TetraTex pumpe står i hver sin ende og pumper vann i mot.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap