Ensom nyinnkjøpt corydoras med blakke farger og uten bart

var en tur i dyrebutikken idag og fant en liten gjeng på 6 corydoras(elegans tror jeg, ikke heeelt sikker) som jeg kjøpte og tok med meg hjem. Nå har de vært i karet 6-7 timer og jeg ser at 5 av dem ligger/svømmer/hviler/er isammen, mens den siste er alene. den som går alene er mye lysere/blakkere i fargen enn de andre og den mangler bartene sine...
(ser nesten ut som om den gikk i oksygenfattig vann om dere skjønner) den virker også litt forvirret, skvetter når jeg kommer nær glasset og svømmer lissom litt på måfå.

hvordan kan jeg gjøre det best mulig for denne lille stakkaren?

alle tips mottaes med takk.
[QUOTE=Anne Kristin]elegans tror jeg, QUOTE]

eller sterbai kanskje...
En Corydoras uten barten sin, er dessverre enda verre stilt enn en trønder uten sin bart

En Corydoras som mangler bartene sine, er ofte nettopp slik du beskriver; litt tafatte, forvirrete og litt puslete. De lukter jo ikke omgivelsene sine slik de skal, så det er ikke så rart.
At en fisk er blek samme dagen som den er kjøpt, ville jeg ikke tatt så alvorlig. Ikke riktig ennå. Den skal akklimatisere seg og komme over sjokket over å bli jaktet på, fanget, flyttet og satt i helt nytt vann.

Jeg antar at butikken du kjøpte dem i, har holdt Corydorasene på feil bunnlag, og hatt dem på grus. Dette er barte-fiende nr 1.
Men det er håp. Det er gode sjanser for at barten vokser ut igjen, dersom du har riktig bunnlag (sand) i ditt akvarium og god filtrering og gode vannbytterutiner. Sandbunn og rent vann er det som hjelper, og som forhindrer sopp og infeksjon der barten er slitt vekk.
har sand ja. den virker ikke så blakk i fargen lengre, phuh. den er nok litt forvirra under mating, de andre på bunnen får farta veldig opp når det er matings, og dette skønner jo bartelausen, men han får i seg noe ivertfall

får bare håpe bartene er på vei ut igjen

takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap