Noen spørsmål ang. co2- oppsett

Har tenkt å sette opp et co2- anlegg i en 54 liter.

Flaska har jeg fra før ( 2 kg), men resten mangler jeg. Har søkt litt på nett, og funnet noen alternativer som prismessig blir en god del hyggeligere enn om jeg kjøper i norske butikker.

Fant f.eks. denne ph- kontrolleren på ebay:



Selv om det sikkert er tryggere å bestille fra f.eks Tyskland, har jeg tenkt å gi dette en sjanse. Det meste er jo laget i Hong Kong og Kina likevel.

Og når jeg først er i gang, tenker jeg å bestille regulatoren derfra også. F.eks. denne:



Da mangler jeg vel egentlig bare reaktoren? Og der er jeg litt usikker på hva jeg skal velge. Det eneste jeg helt sikkert ikke vil ha er en innvendig reaktor, da den tar for stor plass.

Da gjenstår utvendig reaktor kontra glassdiffusor om jeg har forstått det riktig?

Jeg har ikke funnet mange utvendige reaktorer, med unntak av aqua medic sin beregnet for akvarier opp til 1000 liter! Har også sett noen på US aquaristik. Er det noen som kan tipse om en mindre utvendig reaktor? Må passe til utvendig Eheim 2224- filter, slangedim. 12/16 mm.

En glassdiffusor er jo et enklere og rimeligere alternativ, men usikker på om det er like bra. Er det ineffektivt, og vil føre til at jeg må etterfylle gass oftere, eller er det en fullgod løsning for et lite akvarie?

Om noen har tips eller meninger, blir jeg glad for å høre
Jeg bruker den samme PH-kontrolleren til å overvåke PH'en i akvariet. Hatt den i rundt et år - fungerer utmerket. Har ikke koblet den opp mot magnetventil til CO2, så kan ikke si noe om det.

Angående regulatoren så mener jeg det er ulike standarder i Norge enn i Storbritannia/Asia, så det må du være obs på. Jeg kjøpte selv en regulator på ebay fra USA (Victor 450A-580) og bygde den om til å passe til å passe norske CO2 tanker. (du trenger en ny "stem" og festenøtt, kostet meg 300kr på en lokal forhandler i Bergen)
Det er bedre å bruke litt penger på det så du får noe skikkelig, spesielt når det gjelder CO2.


Når det kommer til oppløsning av CO2 har jeg dårlig erfaring med reaktor. Har selv Aqua Medic 1000 som du nevner, og selvom den fungerer brukbart har jeg funnet en billigere og bedre måte. Bruker nå en skimmerpumpe. (Samme som følger med i Aqua Medic Blue skimmere - 1200l/t) Plugger i slangen fra bobleteller rett i venturi-inntaket på den, og den kutter opp CO2-boblene utrolig bra. Fungerer mye raskere (PH 6.3 til 5.3 på litt under en time) og takler større CO2-load enn en reaktor, samt koster bare 375kr + frakt fra Krizoo. Eneste "negative" er at du får en fin "mist" av CO2-bobler så lenge den står på, og at du får en pumpe hengende i akvariet. Denne pumpen kan nok være litt stor for en 54 liter også, og jeg har ikke erfaring med glassdiffusorer heller. Godt mulig det er et greit alternativ. (husk at de fleste diffusorer krever et visst trykk inn til diffusoren for å være effektiv, vanligvis 15-30 PSI)


Olonoz
Jeg bruker den samme PH-kontrolleren til å overvåke PH'en i akvariet. Hatt den i rundt et år - fungerer utmerket. Har ikke koblet den opp mot magnetventil til CO2, så kan ikke si noe om det.

Ph proben må jo byttes en gang i året. Hva koster den til denne ph kontrolleren. Håper de selger den løst utenom ?????
Bettina
[QUOTE=Olonoz]Jeg bruker den samme PH-kontrolleren til å overvåke PH'en i akvariet. Hatt den i rundt et år - fungerer utmerket. Har ikke koblet den opp mot magnetventil til CO2, så kan ikke si noe om det.

Ph proben må jo byttes en gang i året. Hva koster den til denne ph kontrolleren. Håper de selger den løst utenom ?????

Koster $20 for en ny en. Jeg har ikke merket noe galt med den enda.
takk for godt innlegg.

angående regulatoren, så selges den med europeisk gjengedim på 22 mm, eller amerikansk på 21 mm. Det er vel 22 vi bruker her?

Når det kommer til reaktoren, så er jeg fremdeles ikke klok
Kan nok ikke sette en pumpe i det lille akvariet.

Jeg får kanskje prøve med en diffusor først, og utbedre om det ikke funker. Glassdiffusorer er jo faktisk det eneste av teknisk utstyr som er direkte pent !

Fint å høre at ph- controlleren funker.
Olonoz
[QUOTE=Bettina][QUOTE=Olonoz]Jeg bruker den samme PH-kontrolleren til å overvåke PH'en i akvariet. Hatt den i rundt et år - fungerer utmerket. Har ikke koblet den opp mot magnetventil til CO2, så kan ikke si noe om det.

Ph proben må jo byttes en gang i året. Hva koster den til denne ph kontrolleren. Håper de selger den løst utenom ?????

Koster $20 for en ny en. Jeg har ikke merket noe galt med den enda.

Har bare blitt fortalt at det er en tommelregel å bare bytte den en gang pr år. Den vil jo tape seg etterhvert!
superconstanse
angående regulatoren, så selges den med europeisk gjengedim på 22 mm, eller amerikansk på 21 mm. Det er vel 22 vi bruker her?


Jeg vet faktisk ikke nøyaktig dimensjon på de gjengene, men det som bekymrer meg med den du linket er at det er ikke bare gjengedimensjonene som er annerledes, det er hele koblingen som skal inn til tanken. En amerikansk wga320 stem passer ikke i norske co2 flasker selvom gjengedimensjonene på skrufestet (nut'en) som skal inn til selve flasken er rett.

Er temmelig sikker på at Asia bruker de samme tilkoblingene som oss. Det er USA som skiller seg ut.

Tror bildet av regulatoren jeg linket til var litt uheldig.

Uansett, endte jeg opp med å bestille denne:

Virker som en veldig seriøs forhandler, som selger kvalitetsmerker, som f.eks ADA

Solenoiden er jo til og med tysk!

Jeg bestilte også direkte fra butikken, altså ikke gjennom eBay. Da var det gratis shipping, så det ble enda billigere. Ble ganske begeistret for denne butikken. Klarte ikke å la være å bestille dette nydelige vater lilysettet , til erstatning for de grønne eheimrørene.

Gleder meg som en unge til å få det opp!

Kjøpte også en glassdiffusor. Ellers måtte jeg bare bestille en plante, for å se om den overlever frakten.
Om du kjøper utstyr med magnetventil fra utlandet, så pass på at du får til 230 volt, ikke 110 volt.

Stephan
Ingen fare. anlegget er for europeisk standard, 220- 240 volt. Det er amerikanerne som får problemer om de bestiller fra Asia, ikke oss
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap