Noen spm. :-)

1. Hvor ofte skal en fisk ha mat?

2. Hvor ofte skal jeg bytte vann i et lite akvarium? og hvor mye av vannet skal jeg bytte?

3. Hvor ofte skal akvariet vaskes og hvor grundi skal det gjøres?

4. Noen som vet om noen artige fisker som får yngel fort?


Kom gjerne med infomarsjon om fisk, akvarium OSV... Dere tenker kanskje sån: Nei det trenger jeg ikke å skrive, det er for dumt...... Ingenting er dumt for en nybegynner


TAKK PÅ FORHOND
Hvis jeg skal bort en helg (drar på fredag kommer hjem på søndag) hvordan gjør jeg det med å mate fisken? Kan ikke ha den med meg heller akkurat
1-2 ganger hver dag, men gjerne en dag i uka uten foring. I et lite kar er det viktig å ikke fore for mye, overforing forurenser vannet.

Bytt 30% vann en gang i uka. Med en lite kar eller mye fisk, bytt 2 ganger i uka.

Guppy, molly og platy er lette å få yngel på.

Om du drar bort en helg, ikke mat ekstra før du drar, ikke bruk såkalt feriefor. Fiskene har som regel bare godt av en dag uten foring, så spiser de litt alger og andre ting i akvariet i stedet.
Man trenger ikke å vaske akvariet. Slamsuging (suge opp gørr på bunnen med dertil egnet redskap) og eventuelt gni av alger på frontglasset holder. Ikke rens pumpa for ofte. Er den tett, skyll svampen forsiktig i akvarievann.

Hvor lite er et lite akvarium? Palettciklider er en fisk som lett får yngel, i tillegg til litt artig adferd i akvariet. Men den krever litt plass (se fiskebasen).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap