Er dette nok filtrering?

Har et 720L karr med følgene filtrering:

Am-Pro AT 3338 utvendig pumpe (1200L/H) (Nylig rengjort)
Innvendig sirkulasjonspumpe bak hjørnefilter (375 L/H)
Innvendig sirkulasjonspumpe bak hjørnefilter (550 L/H)

Virker som at min ene pleco får for lite oksygen. Det er den eneste malla som går opp i overflata for å snappe luft. Han gjør det ca hver 4 time.
Er en liten tass på nesten 40cm..
Kan dette være tilfelle, eller syns han det bare er "moro"

Hei. er på ingen måte noen filtrerings ekspert Men for å få gassutveksling mellom luft og vann så trenger du bevegelse i vannflaten. Bryter noen av dine pumper vannflaten og gjør den litt urolig? Hvis ikke, så vil det gi mere luft i vannet

Mvh Stian
Ja, begge de innvendige sirkulasjonspumpene bryter vannflaten, mens utløpet fra den utvendige pumpen ligger litt under overflaten..
Hm rart, burde jo holde i grunn. Testet for nitritt? Kan jo hende at 720l trenger ganske stor overflatebevegelse for å oppnå nok luft i vannet
Jeg får sjekke i morgen. Har ikke noe testutstyr i hus.
Høres ut som det kan være lurt Lykke til!
Kansje ta et større vannskift frem til du får testet, for å være litt på den trygge siden av skalaen

Kan jo hende andre med mere peiling enn meg har mere og tilføye? Vanntest er i allefall lurt å ta nå og da uansett

Har karret vært i drift lenge?
Sakset i fra: Ancistrus - litt mer enn bare en algespiser av Erlend D. Bertelsen.

"Vi kan ofte se at Ancistrus og andre Loricariidaearter svømmer raskt opp til overflaten, for å suge inn litt luft, før den raskt svømmer ned til gjemmestedet sitt. Dette sees spesielt ofte i vann som inneholder lite oksygen. Fisken har evnen til å kunne lagre luft i tarm og mageregionen, som den kan bruke om oksygennivået i vannet er for lavt. Dette er allikevel ingen unnskyldning for å holde fisken i oksygenfattig vann. Den beste måten å holde fisken på er å ha mye strøm i vannet. På den måten vil vannet være mettet med oksygen, og fisken vil trives utmerket.

Grunnen til at disse artene kan bruke noen av innvollene som falske lunger, er tørkeperioden som fisken opplever i naturen. Da kan fisken bli fanget i små oksygenfattige dammer, og behovet for ekstra oksygen er da stort."
Det er mulig at selve filterkapasiteten er litt liten?

Om jeg skjønner deg rett så er de to innvendige pumpene bare der for sirkulasjon, altså uten noen form for filter på seg. Da har du bare AM'en på 1200l/t til filtrering, og det er egentlig ikke så mye.

Jeg har en powerhead på 1200l/t som drifter filteret mitt i min 160liter, om man regner tapt fart pga. modifiseringen med filter tipper jeg den ligger rundt 900l/t. Om du har et såpass mye større akvarie enn meg så burde du hatt adskillig mye mer filtrering, særlig siden maller er kjent for å grise mye.

Det er verdt å ta med i beregningen at filtrering kommer av to faktorer, hvor ofte vannet passerer gjennom filteret + hvor mye filtermateriale det passerer, utvendige filtere har ofte rikelig med plass til filtermateriale. Men du skal ha et heftig filter for å klare 720liter med bare 1200l/t.

Edit: gjorde et kjapt søk litt hist og her, og ser at flere bruker samme pumpen på akvarier på rundt 200-300liter. I større kar har de ekstra filtere i tilegg.
Leser at det er 2 hjørnefilter i karet. Kansjke disse burde hatt litt kraftigere pumper + at jeg er enig at filtrering virker litt lite i forhold til liter. Hvor mange og hva slags fisk har du i karet ?
Jarle F
Leser at det er 2 hjørnefilter i karet. Kansjke disse burde hatt litt kraftigere pumper + at jeg er enig at filtrering virker litt lite i forhold til liter. Hvor mange og hva slags fisk har du i karet ?


Hehe, det står det vettu! Litt blind og senil sent på kvelden

Et raskt overslag gir da rundt 2000l/t, med diverse filtermasse. Det begynner jo å nærme seg, men det kan godt være mer vil jeg tro. Jeg har lite erfaring med filtering i store kar, men jeg observerte at noen andre hadde 4200l/t i et 720 discus kar. De liker jo rolig vann:-/ Ikke vet jeg om det er denne eieren (og jeg kommer ikke på hvem det var, så jeg får ikek slått det opp på nytt i farta, beklager) som har sykt mye sirkulasjon, eller om det er normen. Vi får håpe at det dukker opp noen som kan svare litt bedre. Enn så lenge ville jeg gjettet at mer filter hadde gjort seg.
Takk for svar folkens.

Har en Eheim 2026 som skal i drift i løpet av neste uke også.
Vurderer og bytte ut pumpehodene på henholdsvis 375 og 550 L/H med to pumper på 1200 L/H som da står bak hjørnefilteret

Kan hende det hadde vært lurt å bli kvitt begge de to utvendige pumpene og heller kjøpe meg en Eheim Pro 2080 samt få to stk 1200 L/H i hjørnene.

Sjekka for PH i dag, og den ligger på ca 7.5.

Plecoen har desutten ikke vært oppe å snappet så langt i dag.
Har da gått til innkjøp av en Eheim Compact+ 3000 til å ha i det ene hjørnet. Så da regner jeg med at det skal bli nok sirkulasjon i alle fall. Tok et 25-30% vannbytte i dag også.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap