Kampfisk

hvis min kampfisk hann har laget skummrede, kan jeg da sette oppi en kampfisk hunn?
begynner de da og jage hverandre eller vil de mest sannsynlig bli et par?
hvis de blir et par, er det da stor sjanse for at de får unger?

håper det fins svar på spørsmålene mine
takk på forhånd!
Hei,

Det kommer an på størrelsen til karet og hvor mange gjemmeplasser det er tror jeg...

Jeg har kampfiskene mine i ett 130 liters kar og syns det blir liten plass i blant. Jeg hadde de først i en 85 liter, men uansett hvor mange gjemmeplasser jeg hadde endte det opp med at de nesten slet hverandre i filler! Jeg har to damer til hannen min for det blir jaging uansett, derav viktig med gjemmeplasser. Det er også greit at de er to for da jager han ikke den ene til døde...da får de litt hvile. Her i huset er det hannen som jager hunnene, men har hørt om tilfeller der hunnene kan være like aggressive som hannene! Jeg tenker at det er viktig å ha en reserve-løsning dersom du ser at det går på helsa løs for fiskene.

Har du en reserveløsning så er det ingenting i veien for å prøve, men tenk over størrelsen på karet du skal ha de i og at det er kjekt med skjulesteder, f.eks masse planter

Lykke til!
Alle veger
Det kan slå ut alle veger. Hadde en hann som var veldig glad i å bygge skumrede men aldeles ikke ville ha dame hos seg. Prøvde i tur og orden 8 forskjellige damer og alle ble jaget og plaget til jeg måtte fjerne dem igjen. Ellers er jeg veldig enig med foregående taler. Dersom du har et annet karr du kan flytte damen til om ting skjærer seg er det verdt å prøve. Med mindre kampfisk-karret ditt er veldig lite. Da blir det nok bråk uansett.

Om de skulle bli et såkalt lekspar vil hunnen mest sannsynlig måtte fjernes uansett. Pappa-kampfisker er ikke nådige når de skal beskytte egg og yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap