Behandling av oodinium?

Hei, er temmelig fersk i akvalivet, har bare vært i gamet i ca 1 mnd.
Har et 60 liters akvarium, med Platy, tetra, et par Ancistrus/Pleco (er ikke helt sikker på disse, da de er "adoptert"), og en Metallpansermalle.

Jeg er muligens litt treig i oppfattelsen av enkelte ting, men jeg prøver å lære så fort jeg kan... (men her er mye å sette seg inn i...)

Nuvel, for 1-2 uker siden døde den ene Platy-hunnen vår etter å ha vært syk ei stund. Den fikk krokete rygg, "flat" ryggfinne, og ble matt/fløyelsaktig på kroppen. (jada, jeg burde sett signalene da, men altså, jeg er fersk, og trodde kanskje den bare var gammel...)
Men nå har vi altså en ny Platy-hunn som har fått mange av de samme symptomene. Flate finner, matt/fløyelsaktig/melaktig på kroppen. Denne har også "flat/sammenklemt" halefinne. Den er lite aktiv, holder seg for seg selv, gjerne i et "stille" hjørne i akvariet. Og den klør seg på kroppen... Etter å ha søkt litt rundt omkring, finner jeg at dette samstemmer med Oodinium... Ser nå også at enda en Platy-hunn har noen få symptomer. Og dette må jo behandles.
Begge er forresten røde korall-platy, men har blitt lysere, nesten guloransje rundt gjellene og på buken. Klarer ikke se noen hvite prikker...

Etter en runde på dyrebutikkene her, pluss et apotek og en dyrlege, fant jeg kun noe som heter Faunamor, med ei krøkkete bruksanvisning på TYSK. *dåne* Hadde mest lyst på Esha Exit, da jeg forstår at denne er best å bruke? Men den var altså ikke å oppdrive.
Ene dyrebutikken anbefalte å behandle med Akvariesalt, men pga en metallpansermalle hadde jeg ikke lyst til det.

Men da gårsdagens "fangst" kun var Faunamor, ble jeg desperat. Fisken er tydelig syk, og noe må gjøres. Ble da anbefalt å ta en god halvliter akvarievann i et litersmål, ha oppi tre skeier med akvariesalt, blande godt, og la de to syke Platyene gå oppi der i ca en halvtime, før jeg tømte alt oppi akvariet. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å gjøre dette, pga pansermalla, men i ren desperasjon måtte jeg gjøre noe. Men som jeg trodde endte Platyene med buken opp så snart de kom oppi saltlaken i litermålet. Fikk de kjapt tilbake i akvariet, og de kom seg heldigvis begge to. Helte saltlaken forsiktig oppi akvariet, og skrudde opp temperaturen til 32 grader. (må jo prøve noe, kan jo ikke sitte og se på at fiskene blir sykere og sykere) Krysser fingrene for at ikke andre stryker med av "kuren"...
Har også satt på luft til pumpa, så den blåser bobler i vannet.

Og så, mens alt dette står på, begynner en tredje, storgravid Platy-hunn å stresse... Så jeg putter ho i et fødekar, og ut kommer det 21 små platyer... Snakk om at alt skal skje på en gang!! Jeg ble nærmest desperat av små babyer, sykdom i akvariet, og at jeg ikke fant den medisinen som jeg egentlig ville ha, så jeg hengte opp Faunamor også...

Men hva skal jeg egentlig gjøre? (har sansynligvis gjort altfor mye allerede...)

Men fiskene har overlevd natta, og de to sykeste ser kanskje faktisk litt piggere ut i dag enn i går. (men de ble skikkelig slått ut av den der saltlake-torturen... *slemme butikkdama som foreslo sånne ting* )

Må vel ut å kjøpe et ekstra akvarium i dag, som jeg kan ha yngelen over i... Men de har jo allerede vært i storakvariet med sykdom i, så de må kanskje behandles likevel? Bare beholde de i ynglekaret/fødekaret øverst i 60 literen?
Huff der var det mye som skjedde på en gang! Angående ynglene... de tåler ikke så godt å bytte akvarie, ha heller den syke fisken oppi det. eSHA EXIT er jo for hvitprikk, så det vil garantert ikke hjelpe. Alle vannverdier et som de skal? Ikke nittitt? Den sykdommen du nevner i overskriften, har fiskene et gråaktig belegg på seg? Hvis de har det, er det nok Oodinium. Mørklegg karet i noen dager, og spør etter medisiner på nett eller i dyrebutikker. Husk at ved medisinering skal temperaturen være på minst 26 grader. Tilsett også 5ml grovsalt pr. 100 liter akvarievann. Har fiskene et brun aktig belegg over seg? Det kan være sopp. Bruk grovsalt og medisiner her også. Hvis de har et hvitaktig belegg, er det nok parasitter. Ved kraftige angrep kan fisken begynne og blø. Hvis de klør seg til ting, er dette også et symptom for parasitter. Bruk grovsalt og medisin for hvitprikk. Dette kan være noen av sykdommene du har i akvariet. Håper dette hjalp!!!
Eni
Men de har jo allerede vært i storakvariet med sykdom i, så de må kanskje behandles likevel?

Det har du helt rett i. Det er ingen vits å flytte smitten over i enda et akvarium.

Du har igangsatt hele 3 forskjellige kurer mot sykdom nå, og det skulle ikke forundre meg om du mister noen fisk. Det kan bli i tøffeste laget for dem.

ETTER-REDIGERT:
32°C er en temperatur som dreper to typer parasitter; den som forårsaker hvitprikk, og den som forårsaker oodinium. Det er sannsynligvis den sistnevnte du kan ha fått bekjentskap med, for den gjør ofte at det dannes fløyelsaktige, litt tåkehvite belegg flekkvis som er gjennomsiktige på fiskens kropp. Et ekstra piff kan være å mørklegge karet totalt under medisinering og behandling, da parasitten er avhengig av lys. Å fjerne alt lys (legg teppe over akvariet så ikke dagslys kommer til heller) vil da svekke parasitten ytterligere.

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å dobbeltsjekke at temperaturen i akvariet ditt virkelig ER 32°C, og ikke f.eks. bare 31½°C...! Er den bare en halv grad for lav, vil noe parasitter overleve og bare formere seg enda fortere pga høy temperatur.

Du har sikkert akvarietermometer, men mange av dem som selges i handelen er svært upålitelige og unøyaktige. Så et bilde her på AF en gang, der en fyr hadde samlet 5 - 6 forskjellige termometere på glasset i samme kar. Hvis jeg ikke husker feil, viste ingen av dem eksakt samme temperatur... noen hadde opptil 2°C feil! Og DET er kritisk hvis det er snakk om varmekur for behandling av sykdom.
Jeg vil derfor anbefale deg å kjøpe et termometer til, av høy kvalitet, og dobbeltsjekke hvilken temperatur du virkelig har i karet.
Tror fremdeles det er Oodinium jeg hadde i akvariet...
Den sykeste fisken ble bare sykere og sykere, og en kveld så jeg at halefinnen var helt frynsete. Var redd for finneråte, men morran etter var hele fisken vekk... Så da var det nok noen sultne småfisker som ikke hadde klart å vente til den var helt død...

De andre har klart varmekuren fint. (har dobbeltsjekka temp med et digitalt steketermometer, bare for å se at jeg kom meg over 32 grader. Og mitt akvarie-termometer er samstemt med steketermometeret )

Har i dag fjerna Faunamor'en som har hengt i i 8 dager, har tatt vannbytte, og har starta med å ta ned tempen også... Så får vi se da. Alle fiskene ser nå friske ut, så jeg håper det beste

Yngelen ble forresten flytta over til et helt nytt 20 liters akvarium, og de har det supert oppi der alle sammen (eller, de er jo så mange, så det er håpløst å telle dem *ler* Men der er MANGE i alle fall )
mona o
32°C er en temperatur som dreper
Eg har hørt at temperaturen må være minst 32,2 grader.

mona o
Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å dobbeltsjekke at temperaturen i akvariet ditt virkelig ER
Helt enig!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap