Dan´s akvarieverden (side 2)

Men hvis jeg får egg på coryene da? skal jeg ta eggene i en fødekasse?
Har du en luftepumpe?
Jeg pleier som regel å la eggene bare ligge der de er lagt.
Men tar du de i en fødekasse må du sette den et sted der det er litt strøm og oksygen.
Har du en luftepumpe så ha den oppi!
Får ikke eggene oksygen vil de råtne, ser du egg som er blitt hårete eller hvitere så bruk en nål til å spidde dem på og hiv dem. Har du catappa eller eikeblader eller orekongler bør du ha dette oppi. Det gjør at eggene ikke råtner så lett.

Av og til tar jeg å har en 3 liters boks der jeg fester eggene rett etter de er lagt.
Eggene mister klisteret sitt etter noen timer.
Men ivertfall så fyller jeg den med akvarievann, uten varmekolbe med mindre det blir under 18 grader, luftepumpe og bytting av vann hver dag!
Har to bokser som jeg bytter på. Når jeg bytter vann flytter jeg de over til den andre boksen og vasker den andre med glovarmt vann, så rulerer det sånn.
Mater to-tre ganger daglig med microorm og liquifry 1 de første 2 ukene og så med microorm og artemia
God ide, men jeg tengte nå at jeg skulle ha et lignene kar som dette:http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=17506
Skal du dele karet i to med blåfiltermatte?
Husk at en 110 liter blir kun 55 litere som er lite for en del apstoer.

Eller skal du ha:
110 literen delt, med ancistrus i ene delen og coryene i andre delen og apistoene og scalerene i 190 literen? Det tror jeg nok ville fungert greit
Yes, jeg mente at coryene skulle dele kar men mallene. Så får jeg håpe på egg og yngel på scalarene. Men hvor får man kjøpt filtermatte?
Du får kjøpt det som regel i dyrebutikker, husk å ha målene for akvariet ditt
Ok, kult!! Nå får jeg vel kjøpe filtermatte da! Da kan jo ciklidene være i eget kar med skalarene.
Noen som skal ha haloween party? Jeg skal til en annen med noen venner, men ikke "gå haloween".
Ikke noe halloween her
Ha en fin fredag sammen med venner!
Takker.

PS: det er på mandag
Dan a
Takker. PS: det er på mandag ;-)


Hehe, der se du hvor mye jeg henger med :P
Har aldri vært noe tradisjon her

Hadde jeg tenkt meg om så hadde jeg vist det, men hadde ikke hodet med meg
Det går greit vet du! God helg alle sammen!
Dan a
Tl deg Emil. Denne videoen er bra! http://www.youtube.com/user/FrontsideFlyfishing#p/u/10/P09WC7VvUfI


Har sett noen av videoene deres, de er virkelig interesante!

Men drømmen min er å dra til New Zealand for å fiske ørret i bekkene!
Som du kan se her!

Bare et tips:
Hvordan å lage en klikkbar link som jeg har lagd over

1. Kopier nettadressen
2. klikk på jordklode og lenke symbole over i menyen
3. Slett det som står der (Https eller noe sånn)
4. Lim inn nettadressen
5. trykk på "OK"
6. Da kommer det opp mye rart på der du skriver innlegget, men bare å skrive videre/ poste
Da har du en klikkbar link, mye mer proffesjonelt
Kult! New Zeland ja, det høres spenende ut Jeg har også lyst til å fiske på island og de karibiske øyene!

Har tengt litt nå. Kan jeg ha coryene med kakaduene? Eller vil ikke coryene legge egg da? Har også hørt at apistoen har dratt ut øynene på coryer. Er det sant?
Nei apisoter og coryer kan man dessverre ikke ha sammen
Vis man har et enormt akr går det selvflgelig greit, men apistoer er volsomt aggresive og territorielle, det er ikke coryer, coryene vimser bare rundt og plutselig er de på apistoenes territorie og da pikker de ut øyner og biter i corydorasene!
Dan a
Kan jeg ha coryene med kakaduene? Eller vil ikke coryene legge egg da? Har også hørt at apistoen har dratt ut øynene på coryer. Er det sant?


Apistogramma og Corydoras lever sitt liv nærmest bunnen, begge to. Dette er ofte kilden til konflikter.

Jeg har hatt Corydoras sammen med Apistogramma mange ganger, flere forskjellige arter, men det ender stort sett med at jeg må skille dem fra Coryene.

Hvorfor? Fordi når Apistogrammaene kommer i yngle-modus (og det gjør mange av de før eller siden), blir de veldig territorielle og kjeppjager Corydorasene over hele karet. Dette med territorium forstår ikke Coryene overhodet, de har ingen som helst begreper om hva det er. De bare surrer i vei og roter seg hele tiden inn på Apistoenes område, med det resultat at Apistoene blir stadig sintere fordi de ikke får budskapet sitt igjennom til inntrengerne. Så til slutt går Apistoene så hardt til verks at det ender med at Coryene blir skadet. Opprevne finner, uthakkede øyne osv.

Samboerskapet Apistogramma/Corydoras gikk stort sett greit så lenge Apistoene ikke hadde planer om eller hadde yngel og egg å passe. Men siden de ynglet støtt, så ble det bare umulig å holde dem sammen uten at Corydorasene fikk unngjelde, stakkars. Så jeg sluttet helt med å ha Apistogramma, og lot Coryene få plassen på bunnen.

PS!
Corydoras spiser Apistoenes egg og yngel om natten når de kommer over dem.
Apistoene spiser også Coryenes egg og små yngel om dagen når de kommer over dem.

Så oppdrett av noen av dem er nesten umulig i samme kar. Bare å glemme


Ok, takk for svar mona o. Men i hvertfall kan jeg kanskje ha apistogrammaene og coryene hver for seg i ett kar. Tengte å kjøpe en sånn her: http://webzoo.net/default.pl?showProduct=4670&pageId=600 til å dele opp karet med. Går dette fint? Apistoene er et lekspar, og som ikke slåss.
Nydelig scalare, ikke sant?
Yes :d
JA det er den, egentlig veldig nydelig! VIRKELIG
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap