Kampfisk bitt av malle så lurer på om magesekken er punktert, hjelp!

Hei!

Kjøpte for en tid siden en kampfisk til min datter på 13 for andre gang, og har gjort alt etter boka, da den forrige døde og det var stor sorg i huset. Denne gangen gikk alt bra, helt til vi kjøpte to maller, som vokste veldig raskt. Har bare disse to og kampfisken i et 70 l akvarium. Så for 3-4 dager siden oppdaget vi et tildels stort og nokså rundt sår, rett bak venstre finne. Og eneste grunnen vi kom på var at en av mallene (som jeg trodde gikk veldig fint sammen med kampfisk og forøvrig var rolige bunnfisk som ikke gjør så mye ut av seg) hadde tatt seg en skikkelig jafs av kampfisken. Vi tok sporenstreks ut begge mallene, og trodde at såret ville gro, men nå har det gått veldig lang tid synes vi. Og her om dagen så det ut som at maten den spiser kommer ut igjen gjennom såret på siden. Kan dette stemme? For ellers svømmer den rundt og oppfører seg såvidt vi kan se helt vanlig. Men den virker veldig sulten da.Vannverdiene er forøvrig bra. Kan noen være så snill å hjelpe meg? Kan den bli frisk igjen hvis det faktisk er gått hull på magesekken? Og er det bedre å avlive den enn å vente og se om den blir bedre....?

Hilsen Mariel
Hei Mariel

Jeg er ingen expert på betta (kampfisk) men om det er hull på magesekken ville jeg nok avlivet den. Latt den slippe mer smerter enn nødvendig.

Men må nok for å være ærlig si at jeg synes det høres rart ut at en av mallene skulle ha skylden. I min verden ville nok kampfisken svømt unna om malla kom for nære. Du skriver ikke hvilken type malle du har, og mine erfaringer dreier seg hovedsaklig om ancistrus, pleco og gibbier

Jeg skal ikke si at det IKKE er dem, men synes det høres usannsynlig ut

Hvilke type malle har du og str på dem, samt hvor stort er karet ditt?

Mvh Leif
Hei, takk for svar! Tenker å la den leve til imorgen, men så er det vel ingen vei utenom. . Karet vårt er ikke så stort, 70 liter. Skjønner at det høres rart ut med de mallene, er ancistrus vi hadde, den største på ca 7-8 cm, men tror nok de må ha mye større plass, selv om de i butikken sa at det gikk helt fint. For noen ganger hvis jeg kom litt brått på dem, så skvatt de til og så ut som de fikk panikk og svømte rundt som rasende og det virket som om de hadde vært overalt i akvariet på bare to sekunder, ekstremt raske, men også fullstendig ute av kontroll.. Og datteren min så flere ganger den den ene og største av dem prøve å spise mygglarvene som fløt i vannskorpen, så kanskje de fikk for lite mat, de virket ihv som om de av og til ble ekstremt redde og svømte frenetisk rundt i korte hektiske panikkanfall og tenkte at det kanskje var i en sånn situasjon at den ene av dem hadde sugd seg fast i kampfisken... Men ikke vet jeg, kommer ikke på noe annet som kan ha forårsaket det såret heller..

M.*
Plussmedlem
Fullt mulig at en av ancistrusene har tatt kampfisken. Har sett ancistrus drepe fullvoksen malawi...
Ja skjønner. Takk for svar. En trist historie dette her, nå blir det sorg i huset igjen. Tror ihv vi gir opp å ha andre fisker sammen med kampfisk, eller er det noen som vet om noen fisk som HELT sikkert ikke i hemmelighet går hen og tar livet av, evt jafser i seg store biter av kampfisker når ingen ser på??

M*
Mariel Soro
Tror ihv vi gir opp å ha andre fisker sammen med kampfisk, eller er det noen som vet om noen fisk som HELT sikkert ikke i hemmelighet går hen og tar livet av, evt jafser i seg store biter av kampfisker når ingen ser på??


Søte små fisker Mange som har kampfisk sammen med små stimfisk (men da risikerer stimfisken å bli spist av kampfiskene). Corydoras og kuhli-åler er søte skapninger som virrer rundt på bunnen uten å gjøre en flue fortred. Ottoer er en liten algespiser som ikke plager fisk, men de trives best med flere av sin egen art og er litt skjøre de første ukene. Hm... sikkert flere fisker også, men disse er de jeg kom på i farten.
Flott! Takk for tips.
Da skal vi se nærmere på dem så fort vi har kommet igang igjen.

M*
Ihht ancitrus og 70L skal det være nok. Leikstrioen jeg nettopp solgte gikk i et 54L artkar og greide seg helt fint. Fredelig og greit i det karet :- =)
Så trist med kampfisken ,alltid trist å miste fisk en er glad i.
Men ville nok prøvd igjen med ny kampfisk hvis det er den type fisk dere liker.

Selv ville jeg ikke hatt Coryer sammen med den selv om det er favorittfiskene mine .
Her har jeg hatt samme opplevelse som deg ,kampfisken laget store sår på et par av coryene som i etterkant døde av dette.
Tror det er spesiellt når den lager skumrede at den kan bli hissig og skal forsvare redet sitt og coryer er ikke akkurat glupe nok til å holde seg unna

Plecoene mine har skjønt hvordan jeg forer Ciklidene miine, de går til toppen og drar med seg mat ned Har også vært borti det at en ancistrus har sugd seg fast på en cory jeg hadde, den ble syk, svak og dårlig bak
Så det er ikke umulig at ancistrusen din trodde kampfisken var mat...
Tilfeldig bekjentskap
© Mvea
Reklame for plussmedlemskap