Fersking trenger hjelp og innspil før fiskene kjøpes

Da var jeg klar for selskap i stua igjen. Dro fram det gamle akvariumet på 75 liter i god tro om at dette skulle bli bra. Viser seg da at armatur og topplata manget, så nå ser det ut til at jeg henter et 375L akvastabil til helga.
Selv om jeg har hatt at selskapsakvarium for noen år siden, så har jeg relativt liten peiling på akvariumsverden. Trenger alle innspill jeg kan få fra dere med bredere erfaring

Det jeg tenker rundt oppsett er at jeg liker di akvariumene hvis det ikke er alt for mye planter i. Ser for meg litt steiner, fin lys sand, noen få planter og 3D bakgrunn. Vil også ha utvendig filter for å få det så fint som mulig i karet. Tenker å ha ei balje under som filteret står i, med rør gjennom gulvet og ned i kjelleren. Karet skal delvis bygges inne.

Hvilke fisker bør jeg se på/etter når jeg liker et kar uten for mye dilldall, og som passer med fin sandbunn osv?
Tar imot alle innspill med takk =)

hvis du ser på malawi kar, så er de ofte bare med stein.
Takk for tipset Har sittet og googlet og lest litt di siste dagene, så har skjønte at dette er i nærheten av det jeg tenker på. Stemmer det at det er noe som heter Viktoria som likner eller har jeg missforstått helt?
Victoriasjøen er etter det jeg kan se litt de samme når det gjelder innredning.
Afrikanske ciklider
Kenneth Uleberg
Takk for tipset :) Har sittet og googlet og lest litt di siste dagene, så har skjønte at dette er i nærheten av det jeg tenker på. Stemmer det at det er noe som heter Viktoria som likner eller har jeg missforstått helt?


Fellesbetegnelse: afrikanske ciklider, kommer hovedsaklig fra de 3 største sjøene, malawi, tanganika og viktoria sjøen. Er du ikke opptatt av artsriktige akvarium i forhold til opprinnelse, kan fisker fra afrika blandes uavhengig av opprinnelig sjø, da de har relativt like betingelser. Hovedforskjellen fra "andre" fisker er at de liker et mer basikt vann en surt, altså Ph over 7. Dette fikser du lett med å bruke kalksten og sand i oppbyggingen. Ang planter er disse fiskene glade i grønt så her er det vel kun noen få arter som er å anbefale, bla vallisneria, anubias, javabregne....


Lykke til!
Kan noen fortelle meg hvordan jeg kan bygge opp akvariet med tankte på minst mulig arbeid i etterkant, best mulig holde riktige verdier på vann osv? Er en utvendig pumpe mer enn bra nok? Har sett folk som har både innvendig og utvendig. Har dette forskjellige funksjoner? Er det bedre å ha BTN bakgrunn med filtrering bak dette? Har sett fler har bygget dette. Og hvorfor er det fordel med varmekabel og varmekolbe sammen?
Har lest litt på diverse forum, men for å slippe å søke meg i hjel så spør jeg litt også
Det som spiller størst rolle er filtervolum. Dvs den løsningen som gir størst volum, vil gi deg best filtrering. Noen bruker en innvendig i tillegg for å få litt mer sirkulering. Noen fisk vil ha mer bevegelse i vannet enn andre. En bakgrunn med filter, vil som regel gi ett stort filtervolum. Håper det hjalp deg litt
Etter litt om og men så skal jeg hente akvarium i morgen. Han sa det var 320 liters, men så var det 150 bred. og da jeg hadde han på tlf sa han at det var 50x50 også. så det høres jo ut som et 375. Prisen er svært upåklagelig. Nå nå skal det stå å vente på at jeg får tak i hel bakgrunn og resten av utstyret for å bygge filtrering bak bakgrunnen, Når det er i boks så blir det å sette det på plass, bygge ramme og bygge det delvis inne. Blir tappeslange ned til vaskerom, men påfyllinga vil fåregå ved å helle vann oppi fra bøtte, da jeg ikke vil ha noe slange inn i karet som kan fororsake lekasjer, siden det ikke er noe praktisk drenering.

Så, hvis noen vet om noen som har en BTN eller liknende bakgrunn til salgs som er 150x50 så hyl ut =)
Filtrering
Utvendig filtrering er hovedsaklig en biologisk filtrering, dvs bakteriekultur som dannes i filtermassen og spiser avfallsprodukter i vannet, absolutt anbefalt. Filteret rengjøres sjeldent. I tillegg bør man også ha et innvendig filter som fungerer som et mekanisk filter, dvs tar partikler og skitt i vannet, denne kan rengjøres ved vannbytte. Med et innvendig filter forlenger du også tiden mellom hver rengjøring av utvendigfilteret også. Et innvendig filter skaper også som nevnt, mer sirkulasjon i vannet som afrikanske ciklider gjerne liker. Og helt rett, det er filtervolumet som er avgjørende uansett, blåsvamp bak bakgrunnen vil også fungere.

Faxsegrus i bunnen, og bygg steinrøys med faxsestein (ikke for mye småstein slik at det blir for tett, da vil det lett danne seg mye avfallstoffer og skitt i steinrøysen. Da noen arter også er sneglelekere, skader det vel ikke med noen sneglehus også
Faxsekalk vil også forhøye pH verdien, så slipper du å tenke på det..
Ta en tur til biltema feks. Kjøp en slange og en krantilkobling. Så kan du fylle vann med slange, istedetfor bøtter. Jeg henger bort min i kjellern, når den ikke er i bruk. Endel lettere enn bøtter.
Kobling
Jes, enig med den. Jeg har kjøpt mine koblinger for å sette rett på vasken eller dusjen på plantasjen, superenkelt slik vi liker det
Takker masse for mange gode svar! . fant en klempebra DIY for filtrering bak bakgrunn, som viser meg hvordan jeg tilkobler både utvendig filter, og filtreing bak bakgrunn. Smart med den slangen.. men pleier dere bare å ha sånn ca temp på vannet dere fyller i dag eller ved vannbytte?
Så faxegrus er å foretrekke framfor fin sand i et malawi-kar altså? (selv om jeg syns det er fryktelig pent med sandbunn) Er Faxestein kostbart da? så for meg å bygge litt forskjellig steinrøys med gjemmeplasser og slikt for fiskene, samtidig som jeg prøver å få en relativt klean look i karet
Fyller kaldt vann jeg. Det senker temperaturen litt, men ikke allverden. Kjøpte også en hevertpumpe på biltema, som jeg koblet på en annen slange, slik at jeg tapper rett i do. Lærte raskt at det lønner seg å sette på en bit blåsvamp på den, da dvergguramiene syns den var svært spennende, og en satte fast hodet i innsuget på den. Fikk den løs igjen før det gikk galt da.
Jonas76
Fyller kaldt vann jeg. Det senker temperaturen litt, men ikke allverden. Kjøpte også en hevertpumpe på biltema, som jeg koblet på en annen slange, slik at jeg tapper rett i do. Lærte raskt at det lønner seg å sette på en bit blåsvamp på den, da dvergguramiene syns den var svært spennende, og en satte fast hodet i innsuget på den. Fikk den løs igjen før det gikk galt da. ;)


Hehe ser det for meg. Har tenkt å lage t-stykke nede ved det utvenidge filteret med ventil så jeg kan slitte det derfra og ned i kjelleren.
Faxse grus/sand
Kenneth Uleberg
Takker masse for mange gode svar! . fant en klempebra DIY for filtrering bak bakgrunn, som viser meg hvordan jeg tilkobler både utvendig filter, og filtreing bak bakgrunn. Smart med den slangen.. men pleier dere bare å ha sånn ca temp på vannet dere fyller i dag eller ved vannbytte? Så faxegrus er å foretrekke framfor fin sand i et malawi-kar altså? (selv om jeg syns det er fryktelig pent med sandbunn) Er Faxestein kostbart da? så for meg å bygge litt forskjellig steinrøys med gjemmeplasser og slikt for fiskene, samtidig som jeg prøver å få en relativt klean look i karet


Faxsegrus er ikke dyrere en "vanlig" grus, den er ca. 2-3mm.
Kaldt vann ved vannbytte stimulerer også til lek! men selvsagt skifter man ikke 90% og fyller på iskaldt vann....
JUHUU! Da har jeg kjøpt meg akvarium.

Det jeg fikk på kjøpet:

375 liters Akvastabil med; stativ, Fluval 404 pumpe, lysarmatur, varmekolbe.
130 liters Akvastabil med; heldekkende lysarmatur, innvendig pumpe, varmekolbe

Fikk også med ny innmat til Fluval'en, diverse slanger og lysarmatur til lite akvarium (passer mitt gamle 75liters som mangler armatur)

130 literen har en knekt kortside som jeg må bytte, men for ALT dette gav jeg 500kr, noe jeg må si jeg synes er et røverkjøp.
Fyfa***
Kenneth Uleberg
JUHUU! Da har jeg kjøpt meg akvarium. Det jeg fikk på kjøpet: 375 liters Akvastabil med; stativ, Fluval 404 pumpe, lysarmatur, varmekolbe. 130 liters Akvastabil med; heldekkende lysarmatur, innvendig pumpe, varmekolbe Fikk også med ny innmat til Fluval'en, diverse slanger og lysarmatur til lite akvarium (passer mitt gamle 75liters som mangler armatur) 130 literen har en knekt kortside som jeg må bytte, men for ALT dette gav jeg 500kr, noe jeg må si jeg synes er et røverkjøp. :D


I hælv*** det var billig, RØVERKJØP DELUX!!!!

Artige, da er det bare å hoppe i det

Lykke til!
Ja det var så billig at det var helt latterlig. Nå venter jeg bare på å komme over en rimelig 3D bakgrunn. Hvis ikke får jeg bare bestille ny fra danmark, men hadde håpet å slippe å bruke 3000 på bare bakgrunnen. Målet er i allefall at det er oppe å går med fisk før nyttår Høres lenge ut, men holder på med en bil også så både tid og økonomi skal passe inn

SÅ, er da på jakt etter utbyggende bakgrunn for bakgrunnsfilter, pumpe til å ha i enden av bakgrunnsfilteret, og ellers resten som trengs i forbindelse med dette.
her har de komplett med filter, dog uten pumpe




har sett litt på hjørneløsningen deres også. ser bra ut.
Jonas76
her har de komplett med filter, dog uten pumpe [URLBLOCK1] har sett litt på hjørneløsningen deres også. ser bra ut.


Ja har sett der, men er litt skeptisk siden det er til 520liter og jeg har 375. Må ta kappe 10cm på kantene. hvis ikke jeg klarer å spore opp en billig brukt bakgrunn så kommer jeg nok til å bestille her denne her :

Og lage filter selv av bioballs og blåskum
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap