Nitritt

hva gjør jeg nå???? nitritt verdiene mine er på 2 og jeg har holdt på og bytte 30% venn i snart en uke og det hjelper ikke jeg har et 100l kar.
Hva har du i akvariet ? Er det inkjørt ?
Hva måler du med, strips eller dråpetester?

Om nitritten er så høy så må du nok bare bytte mer vann, 30% er ikke mye. Hele poenget er at du fortynner nitrittkonsentrasjonen, så er det mye nitritt så må det byttes mer vann. Ut over det så er det bare å smøre seg med tålmodighet, bytte vann og kanskje sjekke om det finnes en snill akvarist i nabolaget som kan gi deg litt filterguffe slik at du kan kickstarte karet.
akvareiet har jeg hatt i 3mnd nå.puttet ikke oppi fisk før det hadde gått 6uker med div tilsetninger. det er molly og slørhaler oppi. alltid hatt fine vann prøver helt til nå. jeg måler med strips fra JBL. har også hatt fine vann prøv er i butikken.
hva er filterguffe?

uff ikke lett og sette seg inn i alt
Har du rengjort filteret i det siste? Eller stoppet det en stund?

Noe må ha skjedd slik at filterbakteriene har dødd, eller så viser testen din feil. Går fiskene og snapper luft i overflaten, eller oppfører de seg som normalt?

Strips mål er så unøyaktig at de ikke er verdt å bruke, kjøp heller en JBL dråpetest til å måle nitritt.
de oppfører seg normalt ja. ja jeg har akuratt skyllt filterne i akvarievann
Da kan du feks. skylle filteret litt lettere, kjøpe større filter og/eller roe ned på maten etter filtervask.
Kjøp dråptester over nett. Det er billigst..
Folk nevner at strips er for unøyaktig, og det er jeg helt enig i. Bortkasta penger.

Ta med deg litt vann til den lokale dyrebutikken, så tar de helt sikkert å sjekker vannverdiene dine, med ordentlige tester..

Kanskje har du helt fine vannverdier.

Er det en grunn til at du renser filteret? Hvor ofte renser du det?
.. og hvordan filter er det du har?

Du sier at du har 3 i nitritt. Selv om du har drevet med vannbytte i en uke.. Syns det er rart.
Hvis du tar 1dl akvarievann + 1dl kranvann, så skal det totalt være 1.5 nitritt.. Men stripsen sier kanskje 3 på det vannet også?
(Strips som blir utsatt for fukt blir enda mer unøyaktige.. Kanskje er dine ødelagte?)
Jeannet Siljeholt
akvareiet har jeg hatt i 3mnd nå.puttet ikke oppi fisk før det hadde gått 6uker med div tilsetninger. det er molly og slørhaler oppi. alltid hatt fine vann prøver helt til nå. jeg måler med strips fra JBL. har også hatt fine vann prøv er i butikken. hva er filterguffe? uff ikke lett og sette seg inn i alt :(

Har du testet for ammoniakk noen gang? Bruker butikken også strips når de teste vannet ditt? Hva tilsatte du i de 6 første ukene før du satte inn fisk? Det kan tenkes, avhengig av hva du gjorde, at filteret faktisk ikke var innkjørt da du satte inn fisk og at det er den normale nitrittoppen du nå ser.

Ettersom nitrittkonsentrasjonen ikke synker på tross av vannbytter, tyder det på at ammoniakken fra fiskene brytes ned til nitritt, men at prosessen stopper der. Det tyder på manglende innkjøring. Hvi filterbakteriene skulle være drept av en eller annen grunn, er det i så fall bare de bakteriene som bryter ned nitritt. Ettersom nitritt øker, må første del av prosessen, nedbryting av ammoniakk, være i gang.

Hvor store er slørhalene dine? Kanskje forer du vel mye? Hvis det ikke er veldig ung fisk du har, kan de godt gå noen dager uten mat. Da vil de bare skille ut ammoniakk gjennom gjeller og urin, ikke fra avføring. Det vil redusere belastningen på filteret noen dager.

Det som må til, er vannbytter daglig til nitritt er null, selv om det tar et par tre uker.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap