Hva skjer med discus når man flytter dem?

Hei

Har flyttet ett ungt og lovende par fra første etasje og ned i kjelleren etter at de har lagt egg flere ganger i selskapskarret. De har aldri klart å holde på egga mer en 2 dager i det store karret da de må holde unna 20 discuser og 5 scalrarer.

Nå etter jeg har flyttet dem, har de lagt egg 3 ganger, og spist egga, eller de har blitt spist av andre(?) den 2 dagen her også. Men, nå den 4 gangen har de holdt egga nå i snart 70timer og det har fortsatt ikke klekket noen. Det er blitt veldig mange hvite egg i dag (dag 3)og det er ikke mer en 10 igjen som fartsatt er oransje.

Det jeg lurer på er følgene: Jeg har lest at om du flytter discus par vil det ta 6 til 9 mnd. før de er avklimatisert og hannen vil i denne perioden ikke kunne befrukte egg. Gjelder dette bare "lange" flyttinger, eller også fra ett karr til ett annet i samme huset? Vannkvaliteten i begge karr er veldig like, men kanskje ikke 100% likt, så det ble jo flytting i pose og avklimatisering som om de skulle være nykjøpte.

Fiskene er ca +-2år og 17-18cm

PH 5,5
temp 29
Dette er ikke noe nyoppsett så jeg har ikke målt nitrit og nitrat på en stund, men lekskarret er ett innredet karr på 530 liter, så det skulle ikke være fare for det.
Jeg mins å huske at GH var på rundt 3-4 sist jeg målte, så det skulle vel være bløtt nok for befruktning?
Har du målt konduktiviteten i vatnet?
Og kor mange ganger har dei lekt?
Kan vere mange grunner til at discusegg ikkje klekker.
Er vatnet for bløtt, (høgere osmotisk trykk i vatnet) vil vatnet trenge inn gjennom membranen i egget og ødelegge det. Motsatt, hvis det osmotiske trykket er for høgt,
altså for hardt, vil det suge væske uta av egget, og egget imploderer.
I tillegg må det vera rett blanding av mineraler og sporstoffer i vatnet.
Som ein siste utvei, kan ein kjøra reint osmosevatn og kjøpe ferdige mikser med mineraler og sporstoffer for å vera sikker. Vanligvis er ikkje dette et problem.
Har du hatt bra klekking på discus før i samme vatnet, så ville eg bare ha smurt meg med tolmodighet
Einaste eg ville ha ebdra på var pH. Discus har ingen problem med pH 5,5, heller ikkje egga.
Men 5,5 er så lavt at du balanserer på ein knivegg med tanke på pH-dropp.
Bikker den under 5, risikerer du nitrit. Filteret kræsjer ikkje, men det klarer ikkje å holde nitriten på 0,0. Måler du med Tetra sin nitritt-test (mulig dei har ein som er lavare skala på?) , er jo alt i verden perfekt om den viser 0-0,3. Men om du måler med et som er fin skala på, så viser den kanskje 0.05mg/l. Personlig foretrekker eg at pH ligger på rundt 6,5. Da fungerer filteret optimalt, pluss at ein unngår ammoniakk, som er vel så giftig som nitrit.

Kjartan

GlennO
før de er avklimatisert .... ble jo flytting i pose og avklimatisering......

Jeg er en sånn som liker å si fra når folk bruker et ord feil Kan hende du vil sette pris på å vite at det overhodet ikke heter AVklimatisering, men derimot heter AKKLimatisering...? Jepp, med to K'er. Ingen V der, altså.

Ta gjerne en kikk i Universitetet i Oslos ordbok på nett om du ikke tror meg
Mona: det er vel strengt tatt feil å bruka apostof sånn som du gjer og?
K'er. Riktig skrivemåte er K-er.
Ta gjerne ein kikk her http://no.wikipedia.org/wiki/Apostrof
hvis du ikkje trur meg Hohooooooo!
Glenn, av ein eller anna grunn svarte eg ikkje på det du spurte om...
Når ein discus blir flytta, er det ikkje uvanlig at den blir sur i trynet sitt og står og er misfornøyd noken dager/veker for den del.
Tolmodighet er ein dyd.

Kjartan
Hehe, takker for norsk-kurset

PH'en blir målt av elektrode, men jeg kunne kanskje hevet PH noe ja. Jeg senket PH for å trigge lek på de, men det er nok ikke nødvendig lenger.
Konduktiviteten har jeg aldri målt, hvordan gjør jeg dette, og hva skal den i så fall være? Jeg regner med dette er ledeevne i vann, selv om vann jo egentilg er en isolator, men med oppløste salter vil det være en form for strømledeevne i vann??

Fiskene har ikke vært sur i tryne De la egg etter bare 2-3 dager i det nye karret deres. Men, jeg husker å ha lest noe Kai Hansen skrev om at hannfiskene sluttet å produsere melke etter å ha bli flyttet.

Så det jeg lurte på var om dette bare gjelder "lange" flyttinger, eller om det også vil ha samme virkning i "hjemmet"

Mvh Glenn
Legger til at de har lekt ca+-15 ganger nå, men aldri hatt muligheten til å få frem yngel på grunn av 20 andre Discuser i hovedkarret som liker egg

Gh målt til mellom 3 og 4 med dråpetest.

Eggene de har nå ble lagt klokken 17 på lørdag, de står fortsatt å vifter på dem, selv om det bare er noen få igjen som er oransje. Siden de tidligere har spist eggene sine er det i grunn rart de ikke spiser de hvite i allefall...
Burde jeg ta vekk de som er igjen nå?
Konduktiviteten i vatnet, er som du seier det samme som ledningsevne.
Denne kan du enten måle med ein konduktivitetsmåler eller få den opplyst fra vannverket. Så sant du ikkje har noko i karet som avgir salter eller mineraler, vil den ligga pittelitt høgare enn i springen. I karet kan den ligge på 50-150µS/cm.
Kor lang tid det frå flytting før vellykka lek, varierer. Har hatt vellykka lek 2 døgn etter å ha flytta par internt inni huset, og bare par veker etter å henta fisk langveis frå. Har og hatt et par som lekt i over et år uten at det blei store nok kull til at hverken foreldrene eller eg gadd å gjera noko med dei. Måler du pH digitalt, bør du sjekke med skikkelige dråpetester dråpetester at den viser rett. Det er ikkje alle som er lika bra

Jeg er en sånn som liker å si fra når folk bruker et ord feil

Da er det jammen meg bra, at vi har noen som hjelper oss å bruke riktig ord, stave riktig samt lærer oss å bruke ordbøker på nett!

- Tore-
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap