Noen som vet hva som er galt med anubiasen min?

Den er plantet på rot. Pluitselig for snart en mnd siden fikk planten flekker. Se bilde. Har nappet de bort da de ikke var pene å se på.
Sverdplanten min har også råttende blader. Men de blir mer gjennomsiktige. Anubiasen har disse flekkene. Hva kan være galt?
Kan plantesykdom henge sammen med fiskesykdom?
Sverdplanter som blir "transperange" mangler som oftest jern (Fe). Bruker du noen form for plantegjødning? Om du gjør det så husk å bruke en med jern, da spesielt sverdplanter er avhengige av det.

Om anubiasen lider av det samme er jeg ikke sikker på, men om du sier litt om vannverdier så kan det bli lettere å hjelpe deg. De bør ha kH på mer en 4, utover det lever de fin i pH fra 5.5 til 9. Om du vil ha en skikkelig "kikkstart" på de kan du feste den på en trebit som ennå ikke er så full av vann at den synker å la anubiasen ha bladene over vann, da vokser den MYE fortere og vil også strekke seg lenger om du har plass til det. Den vil også få større blader. Har du ett lite akvarium som du ikke bruker og planter den der så den bare har røttene under vann, vil du ikke kjenne den igjen etter noen mnd. Da kan den bli utrolig stor og fin, og nesten heller bli en bakgrunnsplante enn en forrgrunnsplante. Det er også viktig å fjerne stygge blader, selv om det er kjedelig å fjerne blader på en plante som vokser så sakte, men de kommer aldri til å reparere seg uansett, og når du fjerner de, trigger du planten til å skyte nye blader.

Mvh Glenn
GlennO
Sverdplanter som blir "transperange" mangler som oftest jern (Fe). Bruker du noen form for plantegjødning? Om du gjør det så husk å bruke en med jern, da spesielt sverdplanter er avhengige av det. Om anubiasen lider av det samme er jeg ikke sikker på, men om du sier litt om vannverdier så kan det bli lettere å hjelpe deg. De bør ha kH på mer en 4, utover det lever de fin i pH fra 5.5 til 9. Om du vil ha en skikkelig "kikkstart" på de kan du feste den på en trebit som ennå ikke er så full av vann at den synker å la anubiasen ha bladene over vann, da vokser den MYE fortere og vil også strekke seg lenger om du har plass til det. Den vil også få større blader. Har du ett lite akvarium som du ikke bruker og planter den der så den bare har røttene under vann, vil du ikke kjenne den igjen etter noen mnd. Da kan den bli utrolig stor og fin, og nesten heller bli en bakgrunnsplante enn en forrgrunnsplante. Det er også viktig å fjerne stygge blader, selv om det er kjedelig å fjerne blader på en plante som vokser så sakte, men de kommer aldri til å reparere seg uansett, og når du fjerner de, trigger du planten til å skyte nye blader. Mvh Glenn

Vannverdiene er på rundt disse tallene: pH: 6 GH: 6 eller 7 KH: 2

Jeg har også laget et innlegg om sykdom i akvariet: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=64328&message_id=529442#529442
Fiskene ser ut til å bli bedre av Ektol fluid. Vanskelig å se på ancistrusene da de gjemmer seg. Men leppene til den ene scalaren er ikke hvite lengre, men blå/grå
Att du har ancistrus er ett viktig poeng da disse elsker å sutte på svardplaner. Somregel legger de sin elsk på en plante som blir fast "sutteklut", men de forsyner seg av det meste de komer over. Det er mange som ikke vet at ancistrus ikke bare er flinke algespisere, men også plantespisere når de ikke får nok grøntfor. Om dette er problemet er dette svaret på hvorfor du har gjennomsiktige blader.
Klassike gnagemerker på planter, forårsaket av Ancistrus maller.

Her er et planteblad i et kar som kun inneholdt 1 eneste fisk; en ancistrus....

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap